تنوع توکن‌های شبکه ققنوس به ۱۰ توکن رسید/ ارائه شش محصول در سال گذشته

گزارش عملکرد شرکت ققنوس در سال99؛

شرکت ققنوس در آستانه سه سالگی گزارش عملکرد خود را در سال ۱۳۹۹ منتشر کرده است. در این گزارش فعالیت‌های شرکت، محصولات ارائه‌شده و آمارهایی از تعداد کاربران و تراکنش آنها آورده شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، شرکت فناوری‌های اطلاعاتی و مالی توزیع‌شده یکتا ققنوس پارس یکی از میزبان‌های مؤسس شبکه ققنوس شناخته می‌شود. این شرکت دانش‌بنیان در زمینه کاربردی‌سازی فناوری دفترکل توزیع شده از اواخر سال ۱۳۹۷ کار خود را شروع کرد. ققنوس در ابتدا با سهامداری مشترک گروه داده‌پردازی پارسیان وابسته به بانک پارسیان، شرکت داده‌ورزی سداد وابسته به بانک ملی ایران، هلدینگ بهسازان فردا وابسته به بانک ملت، هلدینگ فناپ وابسته به بانک پاسارگاد و شرکت سرمایه‌گذاران فناوری تک‌وست به نمایندگی از شرکت توسن آغاز به کار کرد.

هدف ققنوس در این راستا رفع مشکل نقدشوندگی دارایی‌های منجمد، رفع چالش‌های ملی، تحول کسب‌وکار و تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری است که نقشی جدی در توسعه اقتصاد دیجیتال دارد.

در سال ۱۳۹۹ ققنوس دو میزبان جدید به میزبان‌های خود اضافه کرد و بدین ترتیب تعداد میزبان‌های این مجموعه به هفت میزبان رسید. شرکت سپهرنت ایرانیان وابسته به موسسه اعتباری نور و شرکت توسعه کسب‌وکارهای نوگرای تجارت (تکنو تجارت) وابسته به بانک تجارت میزبان‌هایی بودند که در سال گذشته به ققنوس اضافه شدند.

ققنوس در سال گذشته توکن‌های زیادی منتشر کرد، به‌طوری‌که تنوع توکن‌های این مجموعه از دو توکن به ۱۰ توکن رسیده است. توکن پیمان A101 اولین توکن با پشتوانه الماس، الما دایادایموند، اولین توکن با پشتوانه الماس، توکن راه پرداخت، توکن آب‌پارس، MOBILE10 توکن شارژ موبایل، kLT1 توکن وفاداری ققنوس، KAT1 توکن آکادمی ققنوس، توکن همراز و توکن مهر، اولین توکن خیریه بر بستر بلاکچین از توکن‌های منتشرشده در شبکه ققنونس هستند.

طبق گزارش منتشر شده از ققنوس، مدت‌زمان خرابی شبکه طی سال گذشته یک دقیقه بوده است. تعداد زنجیره‌هایی هم که در این شبکه بسته شده به بیش از ۱۱ میلیون زنجیره رسیده است. در این راستا مدت‌زمان بسته‌شدن هر بلوک پنج تا ۶ ثانیه بوده است. در سال گذشته هسته شبکه ققنوس به‌روزرسانی شده و از نسخه ۱۱ به نسخه ۱۲ ارتقا یافته است.

در سال ۱۳۹۹ کاربران ققنوس نیز از رشد خوبی برخوردار بوده‌اند و تعداد آنها از هزار و ۱۱۱ کاربر در سال ۱۳۹۸ به ۳۹ هزار ۳۶۳ کاربر در سال ۱۳۹۹ رسیده است. به همین ترتیب ققنوس با رشد ۳۴ برابری در تعداد کاربران در سال گذشته روبه‌رو بوده است. تعداد افراد دعوت‌شده به شبکه توسط کاربران نیز ۱۰ هزار و ۵۵۰ نفر بوده است. نمودار سنی کاربران در گزارش ققنوس نشان می‌دهد که ۴۲ درصد کاربران در فاصله سنی ۲۵ تا ۳۴ قرار دارند.

آنطور که در گزارش ققنوس آمده، این شبکه در سال گذشته توانسته به بیش از هفت هزار و ۵۰۰ تماس توسط واحد ارتباط با مشتریان پاسخ دهد. این شبکه در تعداد عملیات روزانه نیز با رشد پنج برابری مواجه بوده است.  بیشترین حساب‌های مورد استفاده کاربران در ققنوس در سال گذشته مربوط به بانک ملی با ۲۱ درصد و پس از آن بانک ملت با ۱۸ درصد بوده است. بانک تجارت، پاسارگاد، صادرات و سپه نیز به ترتیب در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

از سوی دیگر بانک ملت  با ۱۹ درصد بیشترین حجم تراکنش را میان کاربران از آن خود کرده است. بانک ملی با ۱۵.۷ درصد، پاسارگاد با ۱۲.۶ درصد و پارسیان با ۸.۳ درصد در جایگاه‌های بعدی حجم تراکنش کاربران قرار دارند.

ققنوس در سال ۱۳۹۹ توانسته ۲۰۴ پست در اینستاگرام منتشر کند و تعداد دنبال‌کنندگان آن به ۲۴ هزار و ۲۷۲ کاربر برسد. علاوه‌بر این ۴۴۰ محتوا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

این مجموعه در سال گذشته موفق شد که رویداد برنامه‌نویسی هکاتون را جهت حمایت و تسهیل تجاری‌سازی ایده‌های استارت‌آپی مبتنی بر فناوری دفتر کل توزیع‌شده برگزار کند. رویداد ارز دیجیتال بانک مرکزی نیز از دیگر رویدادهایی بوده که ققنوس آن را با همکاری راه پرداخت و گروه مالی شریف در سال گذشته برگزار کرد.

ققنوس در سال گذشته شش محصول ارائه داد. این شرکت توانست اولین پلتفرم تأمین مالی جمعی مبتنی بر فناوری دفترکل توزیع شده را با مجوز فرابورس راه‌اندازی کند. سامانه انتخاباتی آرامش از دیگر محصولاتی بود که ققنوس بر اساس آن سکوی انتخاباتی و رأی‌گیری را مبتنی بر بلاکچین راه‌اندازی کرد.

سامانه مدیریت برات مبتنی بر فناوری دفترکل توزیع شده محصول دیگر ققنوس بود که در سال گذشته راه‌اندازی شد. برات دیجیتال ققنوس ابزار ارائه اعتبار به افراد بر اساس سطح اعتباری با استفاده از احراز هویت با امضای الکترونیک است. صرافی توزیع‌شده ققنوس نیز سرویس مبادله دارایی‌های دیجیتال بر بستر شبکه ققنوس به صورت غیر متمرکز است.

اولین توکن ریال در ایران به نام «نشان ریال» خدمت دیگری بود که ققنوس آن را ارائه داد. این توکن حاصل همکاری ققنوس با بانک ملی و با هدف ایجاد تحول در فرایندهای کیف پول الکترونیک و پرداخت‌های خرد راه‌اندازی شد.

ققنوس همچنین ماهنامه خود را برای اطلاع‌رسانی از جدیدترین اخبار شبکه ققنوس، رخدادهای داخلی و خارجی اکوسیستم فناوری بلاکچین و فرهنگ‌سازی در حوزه فناوری‌های مالی منتشر می‌کند. تاکنون پنج شماره از این ماهنامه منتشر شده است.

دریافت فایل

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  70  =  75