هوش مصنوعی صنعت فین تک را متحول خواهد کرد

در اروپا، طبق دستوالعمل جدید، بانک ها باید به فین تک های قانونی اجازه استفاده از سیستم های بانکداری آنلاین را بدهند. این امکان، فین تک ها را قادر می سازد تا محصولات جدیدی را در زمینه پرداخت برای مشتریان بانک ها عرضه کنند. با افزایش حجم پرداخت ها، خدمات نیز باید از حالت قدیمی خارج شوند. هوش مصنوعی، عاملی است که این صنعت را متحول خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، امروزه تکنولوژی هایی مثل هوش مصنوعی به شکلی گسترده در دسترس ما قرار گرفته اند. در کمتر از دو دهه، به کمک چنین تکنولوژی هایی زندگی بسیار ساده تر از قبل شده است و سرمایه گذاری ها در این زمینه نیز رشد قابل توجهی داشته اند. علاوه بر این، تکنولوژی های پردازش کامپیوتری در دهه اخیر با پیشرفت های بسیاری روبرو شده اند.

هوش مصنوعی بزودی دنیای پرداخت را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و صنعتی متفاوت را به ما معرفی خواهند کرد.  بدون‌شک اتخاذ راهبرد هوشمندسازی برای ارکان مختلف شبکه پرداخت اثرات قابل‌توجهی در پی خواهد داشت، برخی از این اثرات مستقیم در شبکه پرداخت و برخی دیگر در سازمان‌های موردنظر احساس خواهد شد. اثرات هوشمندسازی در سازمان‌ها، منجر به ایجاد قابلیت ارائه اطلاعات دقیق در زمان مناسب شده است و باعث ایجاد نمایی منحصربه‌فرد و واقعی از بخش‌های مختلف عملکرد سازمان می‌شود این اثرات در سازمان‌ها همچنین موجب تصمیم‌گیری دقیق‌تر و سریع‌تر شده و فرآیند تصمیم ‌گیری را بهبود می‌دهد.

ارزش ایجادشده ناشی از به‌کارگیری منافع هوشمندی در شبکه پرداخت و به ‌کار گیری این رویکرد به‌طور خاص توانایی شرکت‌ها در بخش‌بندی صحیح مشتریان و بهبود فرآیند بازاریابی را افزایش‌ می‌دهد. کاربرد این ابزارها به افزایش سودپذیری مشتریان در کسب‌وکارهای خودشان نیز منجر شده و تمایل به استفاده از سرویس را افزایش می‌دهد. شناسایی الگوهای رفتاری پذیرندگان و دارندگان کارت به‌طور قابل‌ِملاحظه‌ای رفتارهای متقلبانه و نامتعارف را کاهش می‌دهد.

هزینه‌های شبکه پرداخت در نتیجه تصمیماتی نظیر خرید و بازاریابی و نصب ابزارهای پرداخت ایجاد می‌شود. در صورت وجود سامانه‌های هوشمند و پشتیبان تصمیم و بررسی الگوهای رفتاری پذیرندگان و دارندگان کارت، به طور حتم امکان توزیع خدمت و بهبود کانال‌های توزیع خدمت، اثرات مشخصی بر کاهش هزینه و ریسک ارائه خدمت خواهد داشت. یکی از الزامات شاپرک در چارچوب ممیزی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت، وجود سامانه‌های پایش در این شرکت‌ها است. درصورتی‌که این سامانه‌ها به ابزارهای هوشمند مجهز شوند، امکان پایش دقیق‌تر سوئیچینگ تراکنش‌ها و شناسایی الگوهای کاهش کیفیت شبکه و رفع آن موانع افزایش‌یافته و تحقق رکوردهای بالاتر در دسترسی‌پذیری نیز محتمل است.

در حال حاضر پرداخت با کارت و اپلیکیشن‌ها فراگیر شده، ولی وقتی از هوشمندسازی صحبت می‌شود نیاز به نوگرایی به‌وجود می‌آید. مردم چند سال پیش با اسکناس خرید و فروش می‌کردند، بعد از آن پول خود را در بانک ها گذاشتند. سپس کارت بانکی در دسترس مردم قرار گرفت و با پیشرفت تکنولوژی، برای انتقال پول از کارتخوان استفاده شد و پس از آن نیز اپلیکشین‌های پرداخت و بانکی فراگیر شدند. ولی امروزه با وجود تکنولوژی و روش‌های جدید احرازهویت مشتری، دیگر نیاز به روش‌های قدیمی از بین رفته است.

با به وجود آمدن شبکه شتاب بانک مرکزی، در شبکه الکترونیکی بانک ها پیشرفت بیشتری حاصل شد و مردم بانک هایی را ترجیح می دانند که عضو شبکه شتاب باشند. پس از آن شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت الکترونیک که به نام PSP معروف هستند، راهکارها و محصولاتی را  به دارندگان کارت های بانکی ارائه کردند که می توان  به دستگاه های Pos، درگاه های پرداخت اینترنتی (IPG) و کد های Ussd را اشاره کرد. بعد از پیشرفت ها، کار و تلاش زیاد در صنعت پرداخت کشور، شاپرک که شبکه الکترونیکی پرداخت کارت است، از سال ۱۳۹۱ جهت ساماندهی صنعت پرداخت در کنار شبکه شتاب کار خود را شروع کرد و ۱۲ شرکت PSP از شبکه شتاب به شبکه شاپرک منتقل شدند.

به طور خلاصه یک پرداخت الکترونیکی می تواند به صورت پرداخت کالا یا خدمات در اینترنت تعریف شود که شامل تمام عملیات های مالی با استفاده از دستگاه های الکترونیکی مانند: کامپیوتر، تلفن هوشمند و تبلت است. پرداخت آنلاین بلافاصله انجام می شود، راحت است و زمان زیادی نمی گیرد و برای زندگی امروزه ما که با سرعتی سریع اتفاق می افتد بسیار کارامد است. بر اساس آمار های انجام شده استقبال از پرداخت های آنلاین و خرید های اینترنتی در بین کاربران ایرانی روز به روز افزایش می یابد.

حجم پرداخت های آنلاین از جمله پرداخت قبض و یا مبادله پول، طی سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ ، بیش از ۱۱% افزایش خواهند یافت. در بازار آسیا، حجم پرداخت ها تا ۳۰.۹% افزایش خواهند یافت. در اروپا، طبق دستوالعمل جدید، بانک ها باید به فین تک های قانونی اجازه استفاده از سیستم های بانکداری آنلاین را بدهند. این امکان، فین تک ها را قادر می سازد تا محصولات جدیدی را در زمینه پرداخت برای مشتریان بانک ها عرضه کنند. با افزایش حجم پرداخت ها، خدمات نیز باید از حالت قدیمی خارج شوند. هوش مصنوعی، عاملی است که این صنعت را متحول خواهد کرد.

در زمانی بسیار کوتاه، شاید کمتر از ۱۰ سال، صنعت پرداخت در اختیار هوش مصنوعی قرار خواهد گرفت. سیستم های هوشمند روش های مختلفی را جهت شناخت مشتری اجرا می کنند و میلیون ها تراکنش به صورت مداوم برای تشخیص الگوهای کلاهبرداری اسکن می شوند. به عبارتی از فرایند های خرد مالی مثل خرید های روزمره، پرداخت قبض تلفن ثابت و پرداخت قبض همراه اول گرفته تا خرید سهام بورس و ارز دیجیتال را میتوان به ماشین های هوشمند واگذار کرد.

امروزه شرکت های ارایه دهنده خدمات پرداخت بر داده های بسیاری از سیستمها به منظور راه اندازی کسب وکار خود متکی هستند که برای مثال عبارت اند از سیستم برنامه ریزی منابع کسب وکار سیستم های هسته ای، مدیریت روابط مشتری، مدیریت منابع انسانی، مدیریت زنجیره تامین، نقاط فروش، کال سنترها نقاط تماس آنلاین مشتریان و تجارت الکترونیک. هر یک از این سیستمها اطلاعات انبوهی را در رابطه با مشتریان، داد و ستدها و منابع انسانی تولید می کنند. متاسفانه به دلیل جدا بودن بسیاری از سیستم ها و ناسازگاری اطلاعات خروجی آنها، این داده ها نمی توانند به طور موثری در تصمیم گیریها مورد استفاده قرار گیرند. هوش تجاری در قالب هر تعریفی به دنبال افزایش سودآوری سازمان با استفاده از اتخاذ تصمیمات هوشمند است.

کاربردهایی نظیر مدیریت ریسک اعتباری در کارت‌های اعتباری، اعتبارسنجی دارندگان کارت، شناسایی رفتارهای نامتعارف و متقلبانه به‌صورت برخط و بخش‌بندی مشتریان و بهبود فرآیندهای بازاریابی از زمره فعالیت‌های رایج دنیا در این زمینه است.وجود نظام صحیح دریافت کارمزد، زمان مناسب تسویه تراکنش‌ ها، وجود ابزارهای متعدد پرداخت خرد و طبعاً کاهش تعداد تراکنش‌های خرد برخط، از مهم‌ترین تفاوت ‌هایی است که امکان‌پذیری استقرار سامانه‌های هوشمند را بیشتر می‌کند. در سطح بین‌الملل، حتی تراکنش‌های ابزارهایی نظیر خودپرداز نیز زمان واقعی یا برخط نبوده و همین موضوع امکان ردگیری، شناسایی رفتارهای نامتعارف و تأمل کافی را به‌منظور شناسایی الگوهای رفتاری مشتریان ایجاد می‌کند.

لازم به ذکر است؛ مهم‌ترین چالشی که در صنعت پرداخت کشور در مقابل راه‌اندازی سامانه‌های هوشمند مشاهده می‌شود، موضوع نوع نگاه به مسئله محرمانگی اطلاعات است. جدا از تمایل گروه‌های مختلف در عدم انتشار نتایج تحلیل‌ها و یافته‌های رفتاری شبکه پرداخت، شیوه نگاه به موضوع محرمانگی باعث شده است که انتشار گزارشات و تحلیل‌های حاصله از این سامانه‌ها نیز مخاطبان چندانی نداشته و امکان انتشار عمومی دستاوردها وجود نداشته باشد. دیگر چالش مهم شبکه پرداخت، عدم امکان قانون‌گذاری و نظارت بر عملکرد بخش صادرکننده کارت در شبکه پرداخت است. در صورت وجود امکان قانون‌گذاری و نظارت بر این بخش، توان شناسایی الگوهای رفتاری مشتریان افزایش‌یافته و امکان کشف الگوهای نامتعارف افزایش می‌یابد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

68  +    =  73