راه‌اندازی آزمایشگاه اینترنت اشیاء در ناحیه نوآوری IOT

معاون مرکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه تهران از راه‌اندازی آزمایشگاه اینترنت اشیاء به کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت همراه اول در ناحیه اینترنت اشیاء پارک علم و فناوری دانشگاه تهران خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مهندس میثم یوسفی، معاون مرکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، با بیان این‌که آزمایشگاه یک نمونه موردی موفق از ارتباط صنعت(همراه اول)، دانشگاه و دولت(معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری) است، اظهار کرد: بدین ترتیب در پارک علم و فناوری در کنار هم جمع شدیم تا بتوانیم دغدغه فنی کسانی را که بر روی کسب و کارهای اینترنت اشیاء کار می‌کنند، رفع کنیم.

وی با بیان این‌که واژه صحیح اینترنت اشیاء اینترنت چیزهاست، افزود: این به معنای اتصال هر چیزی به اینترنت است، اعم از انسان، حیوان، اشیاء، گل و گیاه و … که با هدف بهره‌وری بیشتر انجام می‌شود.

معاون مرکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با بیان این‌که با این ارتباط و کنترل از راه دور می‌توان دیتاهایی جمع‌آوری و به دانش و اطلاعات تبدیل شود، گفت: از موارد کاربرد اینترنت اشیاء استفاده از آن در منازل هوشمند است که می‌توان توسط آن دمای منزل را کنترل کردT به‌عنوان مثال می‌توان پیش از رسیدن به منزل وسیله سرمایشی را روشن کرد تا در بدو ورود با دمای متعادل‌تری مواجه باشیم که این به مراتب بهتر از موردی است که وسیله سرمایشی را با دور تند در لحظه ورود روشن کرد، چراکه انرژی بسیاری تلف می‌شود.

یوسفی با اشاره به کاربرد اینترنت اشیاء در حوزه حمل و نقل برای پایش و کنترل خودرو، افزود: همچنین به کمک این فناوری و سنسورهای کار گذاشته شده می‌توان به ایرادات خودرو پیش از حاد شدن مشکل پی برد، در حوزه کشاورزی هم می‌توان به کمک سنسورهایی در خاک میزان رطوبت و مواد مغذی و معدنی خاک را اندازه گرفت.

وی با بیان این‌که پرداختن و استفاده از فناوری اینترنت در ایران با تأخیری نسبت به جهان آغاز شده است، ادامه داد: اما در حوزه اینترنت اشیاء تأخیر چندانی نداریم و هم‌زمان با مطرح شدن آن در دنیا انجمن ها و نهادهایی در دنیا شکل گرفت که ما نیز در ایران با همکاری سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات در این باره فعالیت‌هایی را به همراه فرهنگ سازی آغازکردیم.

معاون مرکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با بیان این‌که پیشرفت در حوزه اینترنت اشیاء در ایران در کاربردهای مختلف متفاوت است، خاطرنشان کرد: به‌عنوان مثال در منازل هوشمند خوب عمل کردیم و شرکت‌ها و حوزه‌های فعالی در این‌باره داریم که حرفی برای گفتن دارند و می‌توانند با نمونه‌های جهانی رقابت کنند، اما در مقابل در حوزه انرژی هوشمند به طور شایسته عمل نکردیم.

مهندس یوسفی تصریح کرد: در دانشگاه تهران که دانشگاه جامعی از همه رشته‌هاست، در دانشکده فنی و برق بخصوص در حوزه IOT کارهایی انجام شده است.

وی IoT Arena را از دستاوردهای دانشگاه تهران در حوزه اینترنت اشیاء برشمرد و افزود: ناحیه نوآوری به لحاظ جغرافیایی منطقه‌ای در سمت کارگر شمالی است، ما پس از بررسی به این نتیجه رسیدیم که برای توسعه فناوری IOT باید رویکرد منطقه‌ای داشته باشیم؛ از یک ناحیه این فناوری و تکنولوژی بروز و ظهور پیدا کند تا به دیگر مناطق(تهران و کشور) تسری یابد.

معاون مرکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با بیان این‌که نمی‌توان فناوری IOT را به یک باره در کشور اجرا کرد، افزود: از این‌رو می‌کوشیم منطقه نوآوری دانشگاه تهران را مجهز و این فناوری را به صورت پایلوت اجرا کنیم تا در یک محیط امن فناوری بروز و ظهور پیدا کند، سپس در مقیاس وسیع‌تر گسترش یابد.

مهندس یوسفی گفت: در IoT Arena  که معنای لغوی آن عرصه اینترنت اشیاء است، این فناوری شکل می‌گیرد؛ هم‌اکنون هم امکانات و قابلیت اتصال هایی (Conectivity) برای آن فراهم شده است و حتی در حال برگزاری رویدادهای تدریجی هستیم، از طرفی در این ناحیه تلنت‌هایی از دانشگاه تهران که در حوزه اینترنت اشیاء فعال هستند و حدود ۳۰ تا ۴۰ شرکت مرتبط و یا مستقیماً در ارتباط با اینترنت اشیاء حضور دارند.

 

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

69  −    =  64