ایجاد تعریف واحد از کربنکینگ تا پایان بهار سال ۹۱/ گسترش کارتهای اعتباری در دستور کاربانک مرکزی

ناصر حکیمی؛ مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی:

مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی بر لزوم ایجاد یک تعریف مشخص و واحد از بانکداری الکترونیک در کشور تأکید و اعلام کرد طی چند ماه آینده زمینه استخراج چنین تعریفی فراهم خواهد شد./ از دیگر چالش های مهم ما در سال های آینده ایجاد توازن در ترکیب کارت های بانکی و معرفی کارت اعتباری به عنوان یک ابزار سود آور برای بانک ها و مشتریان آن هاست.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  ناصر حکیمی؛ مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی با اشاره وی با اشاره به بحث استاندارد سازی خدمات گفت: با وجود همه تلاش هایی که بانکها درباره ایجاد نظام بانکداری متمرکز داشته اند اما هنوز در باره این مسئله به انسجام نرسیده ایم ضمن اینکه  رسیدن به یک تعریف مشخص از بانکداری الکترونیک و پیاده سازی آن دیر شده است.

وی با بیان اینکه طی چند ماه اینده یک تعریف استاندارد و واحد درباره سامانه یکپارچه بانکی  استخراج  خواهد شد گفت: در این زمینه اولین گام استاندارد سازی مفاهیم بانکی است  و گام دوم پرکردن حفره های اطلاعاتی  بانکی است که این حفره ها و خلاء ها باید پر شود.

به تلاش های زیادی که در سال های اخیر از سوی بانک ها برای یکپارچگی نظام بانکی صورت گرفته، گفت: با تمام تلاش های انجام شده ما هنوز نتوانسته ایم در خصوص سیستم متمرکز بانکی کشور به انسجام دست پیدا کنیم و در حال حاضر یکی از بحث های عمده ایجاد یک تعریف مشخص از بانکداری الکترونیک و ایمن سازی آن است که باید به سرعت در دستور کار قرار بگیرد.

وی در ادامه گفت: تکمیل زیرساخت ها یکی از اقدامات حیاتی است که برای تمام الکترونیک کردن مراودات در بانک ها، بین آنها و بانک مرکزی، یکپارچه کردن شبکه ها و توازی در فعالیت بانک ضروری است.

 حکیمی تنوع در ابزارهای پرداخت مشتریان را به عنوان یکی از مهم ترین چالش های پیش رو معرفی کرد و گفت: در سال های گذشته سعی کردیم این ابزارها را گسترش دهیم اما محصولات بانکی که با استفاده از این ابزارها ارایه می شود از تنوع کمی برخوردار است و تأکید بانک ها همچنان بر روی کارت های برداشت است.

وی درباره مزیت گسترش کارت های اعتباری در سیستم بانکی کشور افزود: کارت های اعتباری موتور محرکه برای گسترش پایانه های فروش بودند. این کارت ها علاوه راحت کردن پروسه گرفتن تسهیلات خرد، مشتریان بانک ها را نیز به پرداخت الکترونیک تشویق می کند.

مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی با مثبت ارزیابی کردن روند افزایشی استفاده از کارت های اعتباری تصریح کرد: از دیگر چالش های مهم ما در سال های آینده متوازن کردن ترکیب این کارت ها و معرفی آن به عنوان یک ابزار سود آور برای بانک ها و مشتریان آن هاست، چرا که با معرفی کارت اعتباری زمینه برای ارایه انواع محصولات در سیستم بانکی فراهم می شود.

وی بر الزام وجود نظارت دقیق در کنار این توسعه در شبکه بانکی تأکید کرد و گفت: نظارت داده محور باید جایگزین نظارت سنتی شود. 15 سال است در عملیات بانکی کشور چیزی جز داده ها ثبت نمی شود. برخورد مناسب با این سونامی داده ها با بانک مرکزی به عنوان مقام ناظر است که بتواند دیدگاه سنتی نظارت خود را بر اساس این داده ها تغییر دهد.

وی  به تلاش سیستم بانکی در کشور برای کسب رتبه اول در خاورمیانه و شمال افریقا اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ترکیه به لحاظ پرداخت های خرد و گستردگی ابزارها و عربستان در زیرساخت ها و بانکداری کلان دو رقیب ایران در منطقه هستند که با توجه به سند چشم انداز و مختصات ها ما می توانیم به زودی این فاصله را از بین ببریم.
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  5  =  20