گوگل از ابزاری مبتنی بر هوش مصنوعی در حوزه پزشکی رونمایی کرد

گوگل در جریان کنفرانس سالانه توسعه دهندگان، از ابزار جدیدی مبتنی بر هوش مصنوعی رونمایی کرد که می‌تواند در تشخیص بیماری‌های پوست، مو و ناخن نقش یک دستیار هوشمند را برعهده بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، گوگل از ابزاری رونمایی کرده است که با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند ۲۸۸ بیماری پوست، مو و ناخن را تشخیص دهد.

این برنامه نشان تایید اتحادیه اروپا (CE) را به عنوان ابزاری پزشکی به دست آورده اما گوگل می‌گوید این ابزار برای این طراحی نشده است که جای تشخیص و درمان توسط پزشک را بگیرد.

به گفته گوگل، آزمایش ابزار کمک-تشخیصی بیماری‌های پوست که در کنفرانس سالانه پژوهشگران این غول فناوری رونمایی شده، اواخر سال ۲۰۲۱ آغاز می‌شود.

توسعه این برنامه سه سال طول کشیده است و برای آن از یک پایگاه داده شامل ۶۵۰۰۰ تصویر از بیماری‌های پوستی تشخیص داده شده، میلیون‌ها تصویر از لکه‌‌ها و عوارض پوستی که مردم را نگران کرده و هزاران تصویر پوست سالم با سایه‌روشن و رنگ‌های مختلف استفاده شده است.

این برنامه از کاربران جز تصویر عارضه پوستی‌شان، می‌خواهد به یک سری سوال آنلاین هم جواب دهند.

این ابزار بر اساس ابزارهای قبلی گوگل برای یادگیری تشخیص برخی سرطان‌ها و سل ساخته شده است.

در حال حاضر هیچیک از این ابزارها به عنوان جایگزین تشخیص بیماری توسط انسان تأیید نشده‌اند.

گوگل می‌گوید درباره مشکلات پوست، مو و ناخن سالانه حدود ده میلیارد جستجو در موتور جستجویش صورت می‌گیرد.

هنوز سازمان غذا و دارو ایالات متحده به این ابزار کمک-تشخیصی بیماری‌های پوست مجوز استفاده در آمریکا را نداده اما ابزار دیگری که از همین شیوه "یادگیری ماشین" استفاده کرده و شرکت بریتانیایی اُپتلوم برای تشخیص سرطان ریه ساخته است، اخیرا مجوز استفاده در آمریکا را به دست آورد.

پروفسور تیم آندروود، رئیس بخش سرطان‌شناسی دانشگاه ساوتمپتون در بریتانیا، گفت: استفاده از هوش مصنوعی، چه در تشخیص سرطان چه در سایر زمینه‌های پزشکی به اینکه تشخیص چه باشد و چه درمانی برای بیمار مناسب است کمک می‌کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

15  +    =  16