نرخ ارز و سود بانکی؛ دو متغیر اثرگذار بر تورم

یک کارشناس اقتصادی معتقد است ریشه تورم فقط نقدینگی نیست، بلکه در کوتاه مدت دو متغیر نرخ ارز و نرخ سود بانکی بر تورم تاثیر دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، حمید زمان‌زاده، کارشناس اقتصادی و معاون پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در برنامه تیتر شبکه خبر گفت: ریشه تورم فقط نقدینگی نیست، بلکه در کوتاه مدت دو متغیر نرخ ارز و نرخ سود بانکی بر تورم تاثیر دارد.

وی گفت: جهش تورم در ۲ سال اخیر ناشی از جهش نرخ ارز بود و انتظار می‌رود با توجه به ثبات نسبی نرخ ارز تورم‌های ماهیانه تا حدودی کاهش پیدا کند.

این کارشناس اضافه کرد: اگر نرخ ارز و رشد نقدینگی عوامل مهم تورم است پس ثبات یا کاهش نرخ ارز و کاهش رشد نقدینگی هم عامل کاهش تورم خواهد بود.

زمان‌زاده افزود: کسری بودجه از عوامل رشد تورم و تحریم از علت‌های کسر بودجه است، زیرا افت درآمدهای نفتی باعث افزایش کسری بودجه می‌شود، از این جهت اگر درآمد نفتی ما برنگردد هیچ دولتی نمی‌تواند با این ساز و کار موجود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی از دست رفته را جبران کند.

این کارشناس گفت: طبق محاسبه ما در سال‌های اخیر، تحریم‌ها سالانه حدود ۲۵ درصد نرخ تورم ما را افزایش داده است.

زمان‌زاده افزود: اگر تحریم‌ها رفع نشود مردم از دولت آینده هم نباید انتظاری داشته باشند و اگر تحریم‌ها رفع شود و درآمدهای نفتی برگردد خود به خود تورم هم کاهش پیدا می‌کند و این خیلی به نوع مدیریت بستگی ندارد.

 

 

منبع: ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×    =  12