راه‌اندازی بازار ایده در فرابورس

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از منابع مالی خصوصی به عنوان سومین منبع تامین مالی کشور نام برد و گفت: منابع خصوصی می توانند شرکت‌های سهامی خاص ایجاد کنند که برای تامین مالی پروژه‌های کوچک مناسب است و این مورد نیز از محدودیت برخوردار است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک علی صالح‌آبادی افزود:با توجه به مطالعات صورت گرفته پیشنهاد راه اندازی بازار ایده در فرابورس را مطرح می‌کنیم به این معنی که فرد طرح خود را به گروه مربوطه مثل فولاد، معدن و .. ارایه می کند متقاضیان نیز آن را بررسی کرده و ایده‌ها به این ترتیب تجاری‌سازی می‌شوند و به این شکل حق ثبت اختراع و نوآوری و اجرای ایده‌ها تامین مالی خواهد شد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر این که در جامعه تمام ابزارها باید در چارچوب شرع باشد تا توان معرفی آن را داشته باشیم، یادآور شد: برای این هدف پنج سال پیش کمیته فقهی بورس با پنج فقیه تشکیل شد که تمام ابزارهای طراحی شده را تصویب و برای اجرای نهایی به بورس ارایه می‌کنند.

وی به ابزارهایی چون صکوک اجاره، استثنا و مرابحه به عنوان ابزارهای جدید مالی بازار سرمایه نام برد و گفت: اوراق اجاره و مرابحه درآمد ثابت دارند و اوراق مشارکت جزو ابزارهایی با درآمد انتظاری هستند که می‌توانند جذب کننده سرمایه مردم باشند.

صالح‌آبادی اعلام کرد: بازار سرمایه به دنبال آن است که به تامین مالی کمک کند در این راستا ابزاری که طراحی و اجرایی می شود را معافیت از مالیات داریم که این تنها بازاری است که تنها در بازار سرمایه ابزار معاف از مالیات استفاده می‌شوند.دومین هدف بازار سرمایه ایجاد منابع مالی بلند مدت برای طرح‌های اختصاصی و تخصیص بهینه منابع است. به این ترتیب تقسیم ریسک نیز در بازار سرمایه انجام می‌شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: برای رسیدن به اهداف مطرح شده طراحی ابزارهای مالی از طریق خدمات تخصصی انجام می‌شود. شرکت‌های تامین سرمایه و مشاوره سرمایه گذاری نیز به بنگاه‌ها و پروژه‌ها خدمات تامین مالی ارایه می‌کنند.

صالح‌آبادی به رویکردهای لازم برای رسیدن به اهداف تامین مالی در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: نوآوری و طراحی ابزار برای تشویق، ایجاد بازار ثانویه کارآمد و نقدشوندگی، تنوع بخشی به ابزارها، راه اندازی ابزارهای مستقل در بازار برای پوشش ریسک و ایجاد انعطاف بیشتر در بازار سرمایه با راه اندازی فرابورس از جمله رویکردهای برای رسیدن به اهداف مورد نظر تامین مالی در بازار سرمایه است.

وی از فراهم کردن امکان معاملات ارز در بورس کالا نیز به عنوان آخرین هدف نام برد و گفت: می‌خواهیم امکانی فراهم کنیم که با معاملات ارز که نوساناتی که در بازار ایجاد می‌شود را با قراردادهای آتی مدیریت کنیم

وی ادامه داد:در صورت معامله ارز در بورس ،بازار نقدی قوی در خارج از بورس وجود دارد و این دارایی پایه نوسانات قابل ملاحظه‌ای است که استانداردهای لازم برای عرضه نیز دارا است.گرفتن سود از محل نوسانات قیمت ارز نیز در بازار بورس کالا امکان‌پذیر است.

وی درباره تامین مالی نوآوری وطرح‌های دانش بنیان کارآفرینان گفت: با بررسی تجربه کشورهای دیگر طرح اولیه‌ای در سازمان بورس واوراق بهادار به دست آمده است که می‌تواند بیانگر نقش بازار سرمایه در زمینه تامین مالی نوآوری و طرح‌های دانش بنیان کارآفرینان باشد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به مدیریت ریسک نرخ ارز که از مباحث روز است نیز اشاره و اظهار داشت:‌بازار سرمایه می تواند این ریسک را برای تولیدکننده و مصرف‌کننده با ارایه سازوکار در بازار سرمایه مدیریت کند زیرا با توجه به ابزارهای موجود در بازار سرمایه کشف نرخ درست با همکاری مقامات مالی و ارزی صورت می‌گیرد.

وی گفت:‌در بازار سرمایه پتانسیل برای کمک به توسعه نظام سرمایه مالی بالاست زیرا قانون این انعطاف‌پذیری را ایجاد می کند. این امکان در بورس کالا نیز وجود دارد تا برای املاک و مستغلات نیز تابلوی ویژه‌ای ایجاد شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ×    =  36