رشد ۲۵ درصدی شاخص تولید صنعتی در فروردین ۱۴۰۰

در تازه‌ترین گزارش منتشر شده از سوی پژوهشکده پولی و بانکی تولید صنعت کشور در فروردین ماه 1400 شاهد رشد چشمگیری نسبت به مدت مشابه پارسال بوده و رشد 5/ 25 درصدی را به ثبت رسانده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بازوی پژوهشی بانک مرکزی وضعیت شاخص تولید صنعتی در فروردین ۱۴۰۰ را منتشر کرد. این گزارش نشان می‌دهد رشد ماهانه صنایع حاضر در بورس به ۲/ ۲ درصد رسیده و همچنین نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۲۵ درصد رشد را تجربه کرده است. این شاخص معرف تغییرات تولید ۲۵۰ شرکت صنعتی حاضر در بورس – نیمی از تولیدات صنعتی کشور – است.

در میان شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، 250 شرکت صنعتی وجود دارد که این شرکت‌ها نیمی از تولید محصولات صنعتی کشور را بر عهده دارند و از بررسی صورت‌های مالی و آمار تولید این شرکت‌ها می‌توان به اطلاعات مناسبی از وضعیت تولید صنعتی کشور دست‌ یافت.

پژوهشکده پولی و بانکی با تحلیل اطلاعات منتشر شده از این شرکت‌ها شاخص تولید صنعتی را محاسبه می‌کند و به بررسی وضعیت صنعت کشور می‌پردازد. با بررسی این شاخص طی سه سال گذشته می‌توان پی برد که در ماه‌های سال 97 این شاخص شاهد رشد با روند کاهشی بوده است.

در سال 98 این روند برعکس شد و رشد تولید صنعتی سال 98 شاهد روند افزایشی بوده است. روند بهبود این شاخص پس از دو وقفه در اسفند 98 و فروردین 99 ‌که مورد دوم به‌دلیل شیوع کرونا رقم خورد، در اردیبهشت 99 روند افزایشی خود را از سر گرفت و تا آبان ماه این روند حفظ شد.

پس از آبان ماه 99 روند افزایشی این شاخص متوقف شد و بین 4 تا 6 درصد نوسان کرد. در فروردین ماه سال 1400 نیز این شاخص رشد 2/ 2 درصدی را نسبت به اسفند 99 به ثبت رساند و نسبت به سطح تولید صنعتی در مدت مشابه سال قبل رشد چشمگیر 5/ 25 درصدی  را به ثبت برساند؛ البته باید توجه داشت این رشد چشمگیر به خاطر کاهش سطح تولید در فروردین سال 99 به‌دلیل بحران کرونا اتفاق افتاده است و با عادی شدن سطح تولید در اردیبهشت سال 99 این جهش در تولید نقطه به نقطه در اردیبهشت امسال تکرار نخواهد شد.

برای دست یافتن به درک بهتر از رشد تولید صنعتی فروردین امسال باید گفت این شاخص نسبت به مدت مشابه سال 97 رشد اندک 6/ 0 درصدی را نشان دهد. عمده رشد 5/ 25 درصدی فروردین ماه امسال ناشی از رشد تولید چشمگیر 5/ 118 درصدی صنعت خودرو‌ و قطعات است و بدون صنعت خودرو شاخص تولید تنها 9 درصد رشد سالانه را تجربه کرده است.

نکته مهم‌تری که در این آمارها جلب توجه می‌کند این موضوع است که چهار صنعت  صنایع شیمیایی، فلزات اساسی، خودروسازی و صنایع غذایی که بیش از 70 درصد تولید صنعتی کشور را بر عهده دارند هنوز به سطح تولید سال 97 نرسیده‌اند.

برای دریافت متن کامل این گزارش دریافت فایل کلیک کنید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

30  ⁄  10  =