تخصیص تسهیلات با نرخ ۸درصد به بیست شرکت دانش بنیان برتر

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: به منظور تشویق توسعه صادرات دانش‌بنیان نیز تسهیلات “جایزه صادراتی” به صورت سالانه، متناسب با میزان صادرات، با نرخ ۸ درصد و تا سقف ۱۰ میلیارد تومان به ۲۰ شرکت برتر در زمینه صادرات محصولات دانش‌بنیان تخصیص خواهد یافت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مرضیه شاوردی یکی از مسیرهای موفقیت و تداوم کسب ‌و کار شرکت‌های دانش‌بنیان را دستیابی به بازاری گسترده به‌ویژه از طریق ورود به بازارهای صادراتی دانست و گفت: تحقق این امر مسیری پر پیچ ‌و خم و دشوار دارد و صندوق نوآوری و شکوفایی، در راستای هموارسازی مسیر ورود این شرکت‌ها به بازارهای جهانی، طی دو سال گذشته روی توانمندسازی این شرکت‌ها از طریق "بسته خدمات توسعه بازار" تمرکز کرده است.

وی ادامه داد: این بسته شامل "حمایت از حضور در نمایشگاه‌های خارجی"، "راه‌اندازی نمایشگاه‌های دائمی (پایگاه صادراتی) در کشورهای خارجی" و "اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری به منظور توسعه تعاملات بین‌المللی شرکت‌های دانش‌بنیان" بوده است.

شاوردی اظهار کرد: پس از ایجاد توانمندی‌های زیرساختی لازم برای ورود به بازارهای بین‌المللی در شرکت‌های دانش‌بنیان، به تازگی بسته "حمایت از توسعه صادرات دانش‌بنیان" در صندوق نوآوری و شکوفایی مصوب شده است که دربردارنده سه نوع تسهیلات است.

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی، خاطر نشان کرد: در قالب این بسته، تسهیلات "سرمایه در گردش صادراتی" با نرخ سود کمتر از تسهیلات کنونی صندوق و با دوره بازپرداخت طولانی‌تر به شرکت‌های دارای صادرات قطعی ارائه خواهد شد.

وی یادآور شد: همچنین تسهیلات "نمونه‌سازی" ویژه‌ای برای تأمین هزینه‌ خرید نمونه خارجی با هدف مهندسی معکوس و فعالیت‌های تحقیق و توسعه مرتبط در نظر گرفته شده است.

مشوق‌های صادراتی دانش‌بنیان

وی ادامه داد: به منظور تشویق توسعه صادرات دانش‌بنیان نیز تسهیلات "جایزه صادراتی" به صورت سالانه، متناسب با میزان صادرات، با نرخ ۸ درصد و تا سقف ۱۰ میلیارد تومان به ۲۰ شرکت برتر در زمینه صادرات محصولات دانش‌بنیان تخصیص خواهد یافت.

شاوردی با اشاره به تسهیلات صادراتی اعطا شده به شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: در سال‌های ۹۸ و ۹۹ بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان حمایت بلاعوض برای توسعه بازار صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفته است. در کنار این خدمات، حمایت از دریافت استانداردهای صادراتی و نیز حفاظت از دارایی‌های فکری شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در دستور کار بوده است.

به گفته وی، طی همین دوره بیش از ۲ میلیارد تومان حمایت بلاعوض در این حوزه‌ها پرداخت شده است.

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی، مقاصد صادراتی محصولات دانش‌بنیان را کشورهای مختلف آسیایی، اروپایی و آفریقایی از جمله چین، عراق، افغانستان، آذربایجان، ارمنستان، آلمان، روسیه، ترکیه، کنیا و … دانست و افزود: در سال ۱۴۰۰ نیز کشورهایی مانند انگلیس، بوسنی و هرزگووین و ونزوئلا برای توسعه صادرات دانش‌بنیان هدف قرار گرفته است.

به گفته این مقام مسؤول، حدود ۱۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در کشور توانمندی‌های صادراتی دارند و صندوق نوآوری و شکوفایی در تلاش است با ارائه خدمات متنوع توانمندسازی، تعداد و توان صادراتی این شرکت‌ها را ارتقا دهد.

راه‌اندازی پایگاه‌های دائمی صادراتی

شاوردی با بیان اینکه تا کنون ۴۰ شرکت دانش‌بنیان برای استقرار در پایگاه‌های صادراتی چین (شانگهای)، عراق (بغداد)، آذربایجان (باکو) و ارمنستان (ایروان) از حمایت بلاعوض صندوق بهره‌مند شده‌اند، یادآور شد: در سال ۱۴۰۰ نیز شرکت‌های دانش‌بنیان برای استقرار در پایگاه صادراتی کنیا (نایروبی)، افغانستان (کابل و هرات)، عراق (سلیمانیه)، روسیه (ماخاچکالا)، بوسنی و هرزگوین (سارایوو)، ونزوئلا (کاراکاس)، سوریه (دمشق)، امارات (دوبی)، عمان (مسقط)، ترکیه (استانبول) از حمایت بلاعوض صندوق بهره‌مند خواهند شد.

وی به بیان نحوه صادرات محصولات دانش‌بنیان پرداخت و در این باره توضیح داد: با توجه به تنوع محصولات دانش‌بنیان و بازارهای صادراتی، روش‌های صادراتی آنها نیز متنوع است. برخی محصولات در داخل کشور تولید می‌شود و با نشان تجاری ایرانی به کشورهای هدف صادر می‌شود و برخی دیگر از محصولات، پس از راه‌اندازی خط تولید مشترک در کشور هدف و بازآفرینی برند، در آن کشور به فروش می‌رسد.

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی خاطر نشان کرد: در برنامه‌های "یکشنبه‌های صادراتی" که از ابتدای سال ۱۴۰۰ از سوی این صندوق آغاز شده است، مذاکرات دوجانبه شرکت‌ها با طرف‌های خارجی به صورت جدی‌تری پیگیری می‌شود و تاکنون توافقات خوبی در زمینه اعطای نمایندگی فروش، راه‌اندازی خط تولید، سرمایه‌گذاری مشترک و … با طرف‌های خارجی صورت گرفته است.

 

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  2  =  16