اقلام مصرفی سبد خانوار دستخوش تغییر و تحولات

با نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه رمضان بررسی شد؛

هر از گاهی بازار اقلام اساسی سبد خانوار با التهاباتی روبرو می شود که این موضوع بیش از پیش دهک های ضعیف جامعه را در تامین مایحتاج خود دچار مشکل می کند، درحالیکه با وعده وعیدهای مسئولان، مردم انتظار داشتند بازار آرامی در کالاهای اساسی داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت هر کیلو برنج ایرانی ۳۵ تا ۴۲ هزار تومان، قند ۱۸ هزار تا ۲۰ هزار تومان، شکر ۸ هزار تا ۹ هزار تومان، عدس ۳۲ هزار تا ۳۵ هزار تومان، لوبیا چیتی ۳۷ تا ۴۰ هزار تومان، لوبیا سفید ۲۲ هزار تا ۲۷ هزار تومان، نخود ۴۰ هزار تا ۴۳ هزار تومان، لپه باقالی ۳۸ هزار تا ۴۰ هزار تومان، لپه ۴۰ هزار تا ۴۲ هزار تومان  و هر مثقال زعفران ۵۰ هزار تا  ۱۰۰ هزار تومان است.

همچنین قیمت هر کیلو شقه گوسفندی ۱۴۵ هزار تا ۱۷۰ هزار تومان، سردست گوسفندی ۱۷۰ هزار تا ۱۹۰ هزار تومان، شقه گوساله ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان و سردست گوساله ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تومان، مرغ ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان، ران مرغ ۲۸ هزار تومان، سینه  ۴۲ هزار تا ۴۵ هزار تومان، فیله مرغ ۵۰ تا ۵۳ هزار تومان و هر شانه تخم مرغ ۲۶ تا ۳۰ هزار تومان است.

فراهانی یکی از فعالان مواد غذایی، از افزایش قیمت برنج در بازار خبر داد و گفت: قیمت هر کیلو برنج نسبت به ایام قبل از عید ۴ تا ۵ هزار تومان رشد داشته که پیش بینی می شود با استمرار روند افزایشی قیمت به بالای ۴۵ هزار تومان  هم برسد.

وی افزود: طی هفته های اخیر قیمت برخی اقلام حبوبات نوساناتی را در بازار تجربه کرده است.

فراهانی ادامه داد: با توجه به افزایش هزینه های تولید، حمل و نقل و … برآورد می شود که قیمت چای، قند و شکر هم طی هفته های آتی با نوساناتی در بازار روبرو می شود.

ماجرا تنها به این جا ختم نمی شود چرا که کاهش بارش، نبود مرتع مطلوب و کمبود نهاده دامی منجر به گرانی دام و گوشت قرمز می شود که با این وجود فشار بر گوشت مرغ افزایش می یابد و این امر بسیاری از خانوارها را در تامین اقلام پروتئینی دچار مشکل می کند.

رصد ها از بازار میوه نشان می دهد که قیمت نوبرانه ها همچون گوجه سبز، هلو، توت فرنگی در بازار بالاست که در شرایط فعلی اقتصاد، تمامی دهک ها قدرت خرید ندارند و همواره این نگرانی وجود دارد که با توجه به کاهش بارش و تاثیر گذاری بر تولید، قیمت دیگر نوبرانه ها هم در بازار نجومی باشد.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین جزییات کالاهای اساسی و تاثیر کاهش بارش بر بازار محصولات پروتیئنی و میوه با خبر شویم:

عرضه مرغ قطعه بندی در مغازه ها تخلف است/التهاب قیمت مرغ دور از انتظار نیست

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی، درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: هم اکنون نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان و مرغ گرم در خرده فروشی ها ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است.

وی با اشاره به اینکه مغازه داران‌ مجاز به قطعه بندی نیستند، افزود: شرکت های قطعه بندی تنها مجاز به قطعه بندی هستند و در شرایط فعلی بدلیل آنکه بازار مرغ اشباع نشده است، مغازه داران موظف به عرضه مرغ کامل هستند.

یوسف خانی درباره آینده بازار مرغ بیان کرد: علی رغم کمبود جوجه یکروزه امیدواریم مشکلی در بازار مرغ رخ ندهد.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی با بیان اینکه قیمت تخم‌مرغ کمتر از نرخ مصوب در بازار عرضه می شود، گفت: قیمت کنونی هر کیلو تخم مرغ در بازار ۱۲ هزار تا ۱۴ هزار تومان معادل شانه ای ۲۴ تا ۲۸ هزار تومان است، درحالیکه قیمت مصوب تخم مرغ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان است‌.

گرانی گوشت ارتباطی به دامدار ندارد/عرضه شقه گوسفندی با نرخ بالای ۱۴۰ هزار تومان

افشین صدر دادرس مدیر عامل اتحادیه دام سبک، با اشاره به اینکه گرانی گوشت ارتباطی به دامدار ندارد، اظهار کرد: هم اکنون متوسط قیمت هر کیلو دام سبک ۶۰ هزار تومان بوده که با این وجود قیمت هر کیلو گوشت نباید بالاتر از ۱۲۰ تا ۱۲۵ هزار تومان باشد که متاسفانه با نرخ بالای ۱۴۰ هزار تومان در مغازه ها عرضه می شود.

وی افزود: با توجه به شرایط خشکسالی، چوبداران با قیمت پایین دام را خریداری و سپس احتکار می‌کنند که این شرایط منجر به نارضایتی تولیدکننده و مصرف کننده می‌شود.

دادرس با اشاره به دلایل گرانی گوشت در بازار بیان کرد: گوشت سفید و قرمز در سبد خانوار هر یک سهمی دارند که کمبود در هر یک از این بخش ها، فشار بر بخش دیگر وارد می‌کند.

مشکلات سیستم توزیع بازار گوشت را متشنج کرد

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور، با اشاره به اینکه مشکلی در بخش دام و گوشت وجود ندارد، اظهار کرد: با توجه به انباشت دام در واحدهای دامداری، کمبودی در عرضه نداریم.

وی قیمت کنونی هر کیلو دام سبک را ۵۲ هزار تا ۵۸ هزار تومان و دام سنگین را ۴۰ هزار تا ۴۵ هزار تومان اعلام کرد و افزود: علی رغم کاهش قیمت لاشه درب دامداری، قیمت گوشت در خرده فروشی ها بالاست که کماکان خانوارها انتقاداتی نسبت به این موضوع دارند، اما در بخش عمده قیمت گوشت نوسانی نداشته است.

پوریان مشکلات شبکه توزیع را از علل نابسامانی و التهاب بازار گوشت خرده فروشی برشمرد و گفت: با اعمال نظارت دقیق و مدیریت صحیح بر بازار، التهابات قیمت به پایان می‌رسد.

به گفته وی، با توجه به انبوه دام در واحد‌ها و شرایط مطلوب گوشت، نوسان خاصی در بازار متصور نیستیم.

افت تقاضا برای خرید تخم مرغ در ماه رمضان/ نرخ هر شانه تخم مرغ درب مرغداری ۲۲ هزار تومان

ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران، با اشاره به اینکه بازار تخم مرغ تعریفی ندارد، اظهار کرد: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۱۱ هزار تومان معادل شانه‌ای ۲۲ هزار تومان است.

وی گسترش ویروس کرونا و کاهش تقاضا در ماه رمضان را علت اصلی افت قیمت در بازار اعلام کرد و گفت: علی رغم آنکه قیمت مصوب هر کیلو تخم مرغ ۱۴ هزار تومان و قیمت تمام شده ۱۷ هزار تومان است، مرغداران با زیان تخم مرغ تولیدی را عرضه می کنند.

نبی پور با بیان اینکه کمبودی در عرضه تخم مرغ نداریم، گفت: با توجه به تولید روزانه ۲ هزار و ۶۰۰ تا ۲ هزار و ۷۰۰ تن تخم مرغ، نه تنها کمبودی در عرضه نداریم، بلکه ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن از این میزان مازاد بر نیاز کشور است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار گفت: با توجه به تامین نهاده دامی طی یک ماه اخیر از بازار آزاد و عرضه تخم مرغ زیر قیمت مصوب همچنین افزایش لحظه ای قیمت ریزمغذی، مکمل، کارتن و شانه آینده روشنی برای بازار تخم مرغ متصور نیستیم.

کمبودی در عرضه میوه نداریم

اسداله کارگر رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران، از جایگزینی میوه های نوبرانه با میوه های فصل قبل اظهار کرد: هم‌اکنون میوه های نوبرانه همچون ملون، هندوانه و طالبی جایگزین میوه های فصل قبل شده است و با عرضه انبوه سایر میوه ها، کمبودی در بازار نداریم.

وی افزود: در حال حاضر چغاله بادام، گوجه سبز و هلو جایگزین میوه‌های قبل نشده‌اند، اما به طور کلی مشکلی در زمینه عرضه نداریم.

کارگر در پایان درباره آینده بازار میوه گفت: با عرضه انبوه میوه‌های نوبرانه و جایگزینی آن‌ها با میوه‌های فصل قبل، اصطلاح سیاه بهار از بین می‌رود، بنابر بازدید و بررسی‌های میدانی مغازه داران از سود مصوب قانونی ۳۵ درصد کمتر هم لحاظ می‌کنند.

با توجه به گذشت حدود ۵۲ روز از سال جدید، بازار برخی اقلام مصرفی سبد خانوار همچون مرغ، گوشت، برنج، حبوبات و میوه دستخوش تغییر و تحولاتی قرار گرفته که هر یک از مسئولان دلایل خاص خود را برای این گرانی ها مطرح می کنند و همواره این نگرانی وجود دارد که با کاهش بارش ، شرایط خشکسالی ، مشکلات تخصیص ارز و … این گرانی ها استمرار یابد، درحالیکه با گسترش ویروس کرونا و تعطیلی کسب و کار بسیاری از دهک های جامعه در تامین مایحتاج خود با مشکلات متعددی روبرو شده اند.

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

62  −  53  =