انعطاف پذیری، ویژگی برجسته اقتصاد گیگ

اتحادیه فریلنسرز اعلام کرد، بیش از ۵۶ میلیون آمریکایی در سال گذشته به صورت مستقل کار کردند. با افزایش میزان کارگرانی که به دلایل مختلفی به کار پاره وقت، آزاد و پیمانکاری روی آورده‌اند، اکنون تعداد فزاینده‌ای از مشاغل براساس مدل اقتصاد گیگ (Gig Economy) بنا شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از ایکامرس تایمز، ویل ادی، مدیر ارشد مالی وورک جم (WorkJam)، توضیح داد: «اقتصاد گیگ، توسط کارگران مستقلی تعریف می‌شود که مشاغلی موقتی را انجام می‌دهند و ساعات کاری متغیری دارند. به‌طور معمول، کارهای گیگ از طریق اپلیکیشن‌هایی در دسترس کارگران قرار می‌گیرد. از ویژگی‌های برجسته اقتصاد گیگ این است که کار، انعطاف پذیر است. کارگران ساعات کاری خود را تعیین می‌کنند و کارگران، پیمانکاران مستقل هستند و بیشتر در شهرها فعالیت دارند.»

شایان‌ذکر است، گسترش اقتصاد گیگ در سال‌های اخیر تغییرات قابل توجهی در بازار کار و اشتغال و همچنین مدل‌های تجاری شرکت‌ها ایجاد کرده است.

ادی ادامه داد: «اقتصاد گیگ به دلیل تقاضای بازار کار برای ساعت کاری انعطاف‌پذیر و دسترسی سریع به دستمزدهای کسب شده رشد کرده‌ است. سال‌هاست که کارگران در اقتصاد گیگ هنگام ایجاد برنامه زمان‌بندی خود و ارتباطات مجهز به فناوری از طریق تلفن‌های هوشمند خود که با آن‌ها آشنا هستند از استقلال کامل برخوردارند. از آنجا که کارفرمایان سنتی در اجرای برنامه‌هایی که امکان برنامه‌ریزی انعطاف‌پذیر، دسترسی زودتر به دستمزدهای بدست‌ آمده و ارتباطات مجهز به فناوری، کندتر عمل می‌کنند، متقاضیان کار در مشاغل گیگ برای شغل دوم به این نوع فعالیت اقتصادی روی می‌آورند.»

در نظر داشته باشید، باوجود کمبود مزایا و ثبات مشاغل گیگ، افراد از ویژگی انعطاف پذیری زمانی آن بسیار راضی هستند.

تونی فرانا، مربی حرفه‌ای فلکس جابز اظهار کرد: «کارگران مشاغل گیگ انعطاف‌پذیری زیادی در نوع کار و زمان انجام آن دارند. همچنین، معمولا انجام کارهای گیگ از راه دور امکان‌پذیر است و این برای بسیاری از افراد جذاب است. یکی دیگر از مزایای اقتصاد گیگ این است که اگر کسی تصمیم بگیرد به مشاغل گیگ روی آورد یا کاری را به‌صورت نیمه‌وقت انجام دهد تا کمی پول اضافی بدست آورد، مشاغل گیگ این فرصت‌ها را فراهم می‌کنند و می‌توانند بیشتر یا حداقل مقدار مورد نیاز افراد را تامین کنند.»

لازم به‌ذکر است، شاغلین اقتصاد گیگ مشغول هر کاری باشند تا حد زیادی کنترل کار و تعادل زندگی خود را در دست دارند.

فناوری‌های  توانمندسازی گیگ

بیشتر رشد اقتصاد گیگ مربوط به توسعه برنامه‌های جدید و سایرفناوری‌هایی است که کارگران گیگ را با شرکت‌ها و مشتریان ارتباط می‌دهند.

فرانا توضیح داد: «پیشرفت در فناوری‌ها باعث می‌شود افراد در صورت عدم مجاورت نیز به راحتی ارتباط برقرار کنند. اغلب اوقات، مشاغل گیگ این امکان را فراهم می‌کند تا افراد بتوانند کار کنند و خدمات خود را از هرجای دنیا ارائه دهند و همچنین شرکت‌ها می‌توانند در هنگام جذب کارگران گیگ انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشند و با وجود فضای اداری کم، تعداد گسترده‌تری از متقاضیان را پذیرش کنند، به‌علاوه، فرصت‌های گیگ معمولا در دوره رکود اقتصادی، حتی با کاهش فرصت‌های شغلی سنتی، رشد می‌کنند.»

چنین فناوری‌هایی حتی در حال استفاده توسط مشاغل سنتی هستند که می‌خواهند انعطاف‌پذیری مشابهی را به کارمندان خود ارائه دهند.

ادی در ادامه افزود: «کارفرمایان سنتی در صنایعی مانند خرده‌فروشی، صنعت گردشگری و خدمات غذایی شروع به ارائه مشاغل انعطاف‌پذیری مشابه گیگ، از طریق فناوری‌های دیجیتال، کرده‌اند.»

فرصتی برای حرفه‌ای‌ها

یکی از مهمترین راه‌های پیشرفت اقتصاد گیگ، گسترش کارگران حرفه‌ای و دارای مهارت بالا است.

فرانا افزود: «در سال‌های اخیر، مشاغل متنوع‌تری در سطح حرفه‌ای در حوزه مشاغل گیگ ارائه شده است، به‌عنوان‌مثال می‌توان به مشاغلی در حوزه رایانه و فناوری اطلاعات، حسابداری و امور مالی، منابع انسانی و کاریابی، ویرایش و ویراستاری، نویسندگی، اداری و مدیریت پروژه اشاره کرد.»

در حال حاضر، مشاغل معمولی کسل‌کننده قدیمی در حال افول است. امروزه حتی افراد حرفه‌ای نیز به سمت مدل‌های کاری کشیده می‌شوند که به آنان انعطاف و کنترل بیشتری می‌دهد، حتی با وجود مشکلاتی که کارمندان تمام وقت ندارند.

مدیر ارشد بازاریابی پارادوکس گفت: بیشتر تمرکز بر روی مشاغل نسبتا جدیدی است که می‌تواند توسط کارگران گیگ جایگزین شود مانند رانندگان تاکسی، تحویل غذا و غیره، اما در آینده نیروی کار با مهارت بالا نیز دیگر تمایلی به کار تمام وقت نخواهند داشت.

برخی از جنبه‌های توسعه نرم‌افزاری کنونی در مسیر وارد شدن به اقتصاد گیگ هستند. این مسئله در مورد مشاغل حسابداری و حقوقی یا برنامه‌ریزی و تحلیل مالی نیز صادق است. برای تجارت الکترونیکی نیز قبلا شاهد تغییر شکل کار افراد در مرکز تماس و خدمات مشتریان بودیم.

در نهایت، مدل اقتصاد گیگ احتمالا ادامه خواهد یافت و در آینده حتی قوی‌تر خواهد شد. برد رولو، مدیر عامل شرکت گوفو، بیان کرد: «اقتصاد گیگ دائما در حال پیشرفت است فارغ از اینکه چه آینده‌ای در انتظار آن خواهد بود.»

وی افزود: «مهم است که مشاغل همزمان با رشد اقتصاد گیگ با کارگران گیگ به عنوان افراد متخصص و کارآفرین رفتار کنند، مثلا در صنعت حمل‌ونقل، ما شاهد ظهور مشاغل کوچکی هستیم که از همین روحیه کارآفرینی رانندگان توزیع به وجود آمده است. به‌طور سنتی، رانندگان توزیع به یک وسیله نقلیه محدود می‌شوند اما با تغییر جهت به سوی ناوگان حمل‌ونقل مقیاس‌پذیر و صاحبان اپراتورهای مستقل، رانندگان این فرصت را دارند که با روش‌های جدید و ابتکاری حمل‌ونقل، کسب و کار خود را توسعه بخشند. این سطح از انعطاف‌پذیری باعث می‌شود تا کسب و کارها رشد کنند و خدمات بهتری به مشتریان ارائه شود.»

 

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×  3  =