حداقل دستمزد در ونزوئلا ۴ برابر شد/ زمامداری مادورو و ابرتورم

دولت ونزوئلا در جدیدترین تصمیم خود حداقل دستمزد این کشور را با افزایش ۳۰۰درصدی به ۵/ ۲دلار رساند. بررسی‌ها نشان می‌دهد به‌رغم ۴برابر شدن حداقل دستمزد در این کشور این رقم از قیمت کالاهایی نظیر یک کیلوگرم گوشت یا حداقل نرخ کرایه تاکسی کمتر است. سیاست‌های اقتصادی سال‌های اخیر دولت این کشور منجر به ابرتورم شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، حداقل دستمزد در ونزوئلا چهاربرابر شد. به گزارش رویترز وزیرکار ونزوئلا، ادواردو پینیاتا، اعلام کرد حداقل دستمزد از 8/ 1 میلیون بولیوار به 7 میلیون بولیوار افزایش می‌یابد. معادل دلاری حداقل دستمزد قبلی 64 سنت بود که با این افزایش 289 درصدی به 4/ 2 دلار آمریکا رسیده است.

وزیر کار ونزوئلا در ادامه صحبت‌هایش به مناسبت روز کارگر که از تلویزیون دولتی پخش شد، اعلام کرد علاوه‌بر افزایش حداقل دستمزد، پاداش غذایی کارگران نیز افزایش می‌یابد که با احتساب این افزایش‌ به 5/ 3 دلار در ماه می‌رسد. این دومین‌بار طی سال‌جاری میلادی است که دولت نیکولاس مادورو حداقل دستمزد را افزایش داده.

ونزوئلا چهارمین سال ابرتورم را در شرایطی پشت‌سر می‌گذارد که 7 سال از ورود اقتصاد این کشور به رکود می‌گذرد و با حداقل دستمزد جدید‌ تنها می‌توان یک لیتر شیر و یک کیلوگرم پنیر تهیه کرد و این رقم حتی کفاف خرید یک کیلوگرم گوشت قرمز را نمی‌دهد. همچنین از دو سال گذشته با کاهش کنترل اقتصادی از سوی مقامات، اقتصاد ونزوئلا به آرامی دچار فرآیند «دلاریزه شدن» شده است و مردم برای مبادلات خود از دلار به‌جای بولیوار استفاده ‌می‌کنند، اما کارگران همچنان دستمزد خود را به بولیوار دریافت می‌کنند.

مادورو که سابقه رانندگی اتوبوس را قبل از ورود به سیاست در کارنامه دارد، به‌نظر نمی‌رسد در راندن اقتصاد ونزوئلا کارنامه خوبی از خود به‌جا گذاشته باشد.

افزایش دستمزد در روز کارگر

ادواردو پینیاتا، وزیر کار ونزوئلا دو روز قبل در تجمع هواداران دولت که به مناسبت روز جهانی کارگر برگزار شد، علاوه‌بر اعلام چهاربرابر شدن حداقل دستمزد در ونزوئلا از اختصاص سه میلیون بولیوار کوپن به آن دسته از شهروندانی خبر داد که درآمد ماهانه آنها کمتر از ۱۰ میلیون بولیوار است. اگر‌چه حداقل حقوق ماهانه در ونزوئلا با افزایش 8/ 288‌درصدی تقریبا چهار‌برابر می‌شود اما همچنان به شهروندان این کشور امکان جبران قدرت خرید از دست رفته طی سال‌های گذشته را نمی‌دهد.

اقتصاد ونزوئلا از هفت سال پیش تا امروز در وضعیت رکودی به‌سر می‌برد و این رکود با وقوع پاندمی کرونا تشدید نیز شده است.  این کشور آمریکای‌جنوبی همچنین از چهار سال پیش تاکنون با ابرتورم دست و پنجه نرم می‌کند. نرخ تورم ونزوئلا در سال ۲۰۲۰ به حدود ۳هزاردرصد رسید. نکته قابل‌توجه این است که افزایش حداقل حقوق ماهانه نه‌تنها امکان خرید یک کیلو گوشت را فراهم نخواهد کرد بلکه حتی برای خرید یک شانه تخم‌مرغ نیز کافی نخواهد بود. قابل‌ذکر است که دولت نیکلاس مادورو با تحریم‌های بین‌المللی به‌ویژه از سوی آمریکا روبه‌رو است.

سیاست‌های پول‌پاشی در اقتصاد، کنترل نرخ تورم با واردات افسارگسیخته کالاها، آن‌هم در اقتصاد نفتی ونزوئلا این کشور را به انباری از باروت بدل کرد که با کاهش قیمت نفت و وقوع تحریم‌های بین‌المللی به نتایجی چون ابرتورم و کاهش تولید ناخالص داخلی منجر شد. شگفتی‌های ونزوئلا به همین موارد محدود نمانده و اخبار عجیب بسیاری در این سال‌ها از ونزوئلا مخابره می‌شود؛ برای مثال اسکورت کامیون‌های حامل گوشت و دیگر کالا‌های خوراکی توسط نیروهای ارتش ونزوئلا یا خرید و فروش کالاها بر اساس وزن دسته‌های اسکناس از دیگر عجایب رقم‌خورده در ونزوئلا است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  +  1  =