تجارت غیر نفتی ایران و ژاپن به ۳۰۰ میلیون دلار رسید/ حدود ۳میلیارد دلار پول بلوکه شده در ژاپن

رئیس کمیته بازرگانی ایران و ژاپن:

رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران ژاپن اظهار داشت: اعداد مختلفی بین ۲ تا ۵ میلیارد دلار برای پول‌های بلوکه شده ایران در ژاپن گفته می‌شود اما با اطمینان نمی‌شود میزان دقیق آن را گفت و باید این موضوع را از وزارت نفت باید پرسید. ما فکر می‌کنیم حدود ۲ تا ۳ میلیارد دلار پول بلوکه شده در ژاپن وجود داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بهرام شکوری در مورد وضعیت تجارت ایران و ژاپن و همچنین آخرین وضعیت پول‌های بلوکه شده ایران در این کشور اظهار کرد: بیشتر پول‌های بلوکه شده ایران مربوط به صادرات نفت است که به خاطر وجود تحریم‌ها و همچنین عدم پذیرش FATF قادر به بازپس‌گیری آن نبودیم. در واقع مشکل FATF باعث شده است که در انتقال پول مشکل ایجاد شود و بنابراین علاوه بر تحریم‌ها موضوع FATF در بلاک بودن پول های ایران موثر است.

شکوری ادامه داد: اگر همین فردا هم تحریم‌ها برداشته شود تا زمانی که از قوانین FATF پیروی نکنیم نمی‌توانیم مراودات را انجام دهیم. این موضوع فشار زیادی نیز بر بخش خصوصی وارد می‌کند؛ ما شاهد بودیم زمانی که می‌خواستند پول یکی از مربیان فوتبال را پرداخت کنند در انتقال پول آن دچار مشکل شده بودند و این بخش خصوصی بود که توانست وساطت و کمک کند.

وی افزود: برخی‌ها می‌گویند این تحریم‌ها تأثیر زیادی نداشته اما واقعیت این است که تحریم‌ها تأثیرات زیاد و موثر گذاشته است که بخش زیادی از آن نیز متوجه بخش خصوصی است، مثال آن ایجاد مانع برای باز کردن LC است.

رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن در ادامه با اشاره به تلاش‌ها در جهت بهبود روابط با دیگر کشورها گفت: این رویه حاکمیت یعنی برقراری ارتباط با دنیا نیز رویه درستی است اما باید توجه داشته باشیم که به دنبال آن باید مشکل FATF را نیز حل کنیم. واقعیت این است که اف ای تی اف چیزی جز شفافیت نیست و قوانین ما نیز به دنبال شفافیت هستند. برای مثال همین قوانین چک در راستای بالا بردن شفافیت است که منبع، مقصد و علت انتقال پول را می‌خواهد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد میزان پول‌های بلوکه شده ایران در ژاپن تصریح کرد: اعداد مختلفی بین ۲ تا ۵ میلیارد دلار برای پول‌های بلوکه شده ایران در ژاپن گفته می‌شود اما با اطمینان نمی‌شود میزان دقیق آن را گفت و باید این موضوع را از وزارت نفت پرسید. ما فکر می‌کنیم حدود ۲ تا ۳ میلیارد دلار  پول بلوکه شده در ژاپن وجود داشته باشد.

شکوری همچنین در مورد وضعیت تجاری ایران و ژاپن خاطرنشان کرد: ژاپن یا کره جنوبی مشکلی با ایران ندارند اما باید توجه داشت که ژاپن مراودات زیادی با آمریکا دارد و همچنین شرکا و سرمایه‌گذاران زیادی از این کشور در ژاپن هستند بنابراین ما هم اگر جایی این کشور بودیم همین کار را انجام می‌دادیم.

وی همچنین اضافه کرد: با وجود سابقه دیرینه، روابط تجاری عمیقی بین ایران و ژاپن برقرار نیست الان بیشتر مراودات ما با چین و کشورهای منطقه است و پیش از آن نیز با کشورهای اروپایی بود. اما باید به ژاپن توجه بیشتری داشت هر آنچه در آمریکا و اروپا دنبال آن می‌گردیم در ژاپن وجود دارد مانند تکنولوژی و بازار بسیار خوب.

شکوری خاطرنشان کرد: با وجود تحریم‌ها میزان مراودات غیرنفتی ایران و ژاپن بسیار کم شده و میزان قابل توجهی نیست. بیشتر صادرات ما به این کشور مربوط به صنایع پتروشیمی، میگو، خشکبار  و آبمیوه است و از آنجا که ژاپنی‌ها برای جلوگیری از سرطان آب انار زیادی مصرف می‌کنند، میوه هم یکی از صادرات ما به این کشور است. در مجموع، کل مراودات غیرنفتی ایران و ژاپن به یک میلیارد دلار هم نمی‌رسد و شاید حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار باشد.

 

منبع: ایلنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

44  ⁄    =  11