معرفی برترین مشاغل در حال رشد جهان

بازار کار به‌طور مداوم در حال تغییر است و این تغییرات به سرعت اتفاق می‌افتد. مشاغل امروز بسیار متفاوت از نسل پدربزرگ و مادربزرگ شماست، حتی مشاغلی که والدین شما در آن مشغول بودند نیز ممکن است دیگر مورد تقاضا نباشند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بسیاری از آمریکایی‌ها با توجه به خروج از وضعیت رکود اقتصادی اخیر و انتظار آینده‌ای نامعلوم در یک فضای اقتصادی و سیاسی همچنان نگران آینده شغلی خود هستند. بعضی علاقه‌شان و برخی مشاغل خانوادگی را دنبال می‌کنند و گروهی نیز نمی‌دانند که می‌خواهند در آینده چه کاری انجام دهند.

محققان مشاغل برتر که در دهه آینده نه تنها در حال رشد خواهند بود، بلکه انتظار می‌رود بیشترین رشد را داشته باشند را معرفی کردند که در ذیل ذکر شده است:

نصاب فتوولتائیک خورشیدی

تلاش‌های اخیر و شدید جهانی برای منابع انرژی تجدیدپذیر و پایدار منجر به رونق بازار کار متخصصان ماهر در این زمینه شده است. به‌طور خاص، تقاضا برای انرژی خورشیدی و نصاب فتوولتائیک خورشیدی به عنوان زمینه شغلی با بالاترین رشد پیش‌بینی‌شده برای دهه آینده با رشد شگفت‌آور ۱۰۵.۳ درصد همراه خواهد بود. نصب‌کنندگان فتوولتائیک خورشیدی، پنل‌های خورشیدی و سیستم‌های صفحه خورشیدی را نصب می‌کنند. متخصصان در این زمینه که به عنوان نصب‌کننده PV نیز شناخته می‌شوند، سیستم‌هایی (نصب سیستم‌ها بر روی ساختمان‌ها، خانه‌ها، در مزارع و مکان‌های دیگر) را با توجه به نیاز مشتری، طراحی، پنل‌ها را به سیستم‌های الکتریکی متصل و برای عیب‌یابی، تعمیر و نگهداری خدمات ارائه می‌کنند.

تکنسین‌های خدمات توربین بادی

با توجه به تلاش در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر، تکنسین‌های خدمات توربین بادی با تقاضای ۹۶.۱ درصدی رشد در دهه آینده مواجه خواهند شد. این تقاضا منجر به ایجاد فرصت‌های زیاد شغلی برای افرادی می‌شود که قصد ورود به این حوزه را دارند. تکنسین‌های خدمات توربین بادی همانند نصاب‌های فتوولتائیک خورشیدی، در کار نصب، نگهداری و تعمیر سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر هستند. افراد در این حرفه باید دانش کاملی از سیستم‌های توربین بادی و عملکرد آنها داشته باشند.

دستیار بهداشت در خانه

دستیاران بهداشت در خانه در فعالیت‌های روزانه به افراد کمک می‌کنند و خدمات آنان تنها مرتبط با سالمندان نیست و می‌توانند برای نسل جوان نیز این خدمات را ارائه دهند. دستیاران بهداشت در خانه در زمینه مشکلات مربوط به سلامتی افرادی که ناتوانی‌های شناختی، جسمی و بیماری‌های مزمن و هر فرد نیازمند به کمک، خدمات ارائه می‌کنند. وظایف شغلی ممکن است شامل کمک در کارهایی مانند پانسمان یا استحمام، تهیه و برنامه‌ریزی غذا، بررسی و کنترل نبض بیمار، دما، قند خون، تعویض باند، کمک به اندام‌های مصنوعی و موارد دیگر باشد. این شغل به دانش در برخی از مفاهیم اساسی بهداشت و مراقبت نیاز دارد، اما به دانش پزشکی گسترده‌ای نیاز ندارد.

دستیارهای مراقبت شخصی

همانند دستیاران بهداشت در خانه، دستیاران مراقبت شخصی به نیازهای روزمره افراد نیازمند به کمک و مراقبت‌های بیشتر خدمت‌رسانی می‌کنند و البته این حرفه بر خدمات غیرپزشکی تاکید بیشتری دارد. در این حرفه به افرادی که ناتوانی‌های جسمی، شناختی و سایر مشکلات پزشکی دارند، خدماتی شامل برنامه‌ریزی غذایی، لباس‌پوشیدن، استحمام، موارد مرتبط با خانه یا جابجایی و دیگر موارد ارائه می‌شود.

دستیار پزشک

دستیاران پزشک در کنار پزشکان، جراحان و سایر کارکنان مراقبت‌های بهداشتی فعالیت می‌کنند و وظایف مختلفی از جمله بررسی و جمع‌آوری اطلاعات مرتبط با تاریخچه پزشکی بیماران، ارزیابی پیشرفت درمان و آموزش بیماران در مورد مراحل مراقبت دارند. این دستیاران می‌تواند برخی از معاینه‌ها، آزمایش‌ها و تفسیر و برخی از روش‌های درمانی را ارائه کنند.

پرستار متخصص

پرستاران متخصص، ارائه‌کننده مراقبت‌های پیشرفته پرستاری هستند. وظایف این حرفه شامل انجام معاینات بدنی، انجام و تجزیه و تحلیل آزمایش‌ها، ایجاد برنامه‌های مراقبتی، تجویز دارو و مشاوره با پزشکان و سایر متخصصان پزشکی است.

آمارشناسان

آمارشناسان مانند ریاضیدانان، داده‌ها را در زمینه‌های مختلف تجزیه و تحلیل و از داده‌ها در طیف گسترده‌ای از زمینه‌ها استفاده می‌کنند. با استفاده از دانش پیشرفته تفسیر آماری، پیش‌بینی‌ها و مراحل آماری موسسات تحقیقاتی، دانشگاه‌ها، شرکت‌های دارویی و بیمه، خدمات مراقبت بهداشتی و مشاوره‌ای را انجام می‌دهند. آمارگران روندها و نتایج را پیش‌بینی و مشکلات را از منابع خود ردیابی و مدل‌های پیش‌بینی ایجاد می‌کنند. با توجه به اینکه سازمان‌ها از هر نوع و اندازه‌ای برای کمک به تصمیم‌گیری‌های کلیدی به آمارگیران کمک می‌کنند، انتظار می‌رود این رشته طی دهه آینده رشد چشمگیری داشته باشد.

دستیاردرمانگر فیزیکی

دستیار درمانگر فیزیکی با پزشکان فیزیوتراپیست کار و به آنان کمک می‌کنند تا تمرین‌های توان‌بخشی و درمان‌های مربوط به بهبودی از آسیب یا ناتوانی را انجام دهند. دستیاران فیزیوتراپیست، نقش مهمی در اطمینان از عملکرد روان فیزیکی و به‌طور موثر بیماران دارند. با این حال، دستیارهای فیزیوتراپیست نقش بالینی و مستقیمی در این زمینه دارند و برای کمک به بیماران در روند بهبود و توان‌بخشی در کنار و تحت نظارت مستقیم فیزیوتراپیست‌ها فعالیت می‌کنند. وظایف خاص دستیاردرمانگر فیزیکی با توجه به کار وی متفاوت است و شامل  ماساژ درمانی، آب درمانی و توان‌بخشی فیزیکی است. دستیاران فیزیوتراپیست ممکن است در بیمارستان‌ها، مراکز مراقبت‌های مسکونی، دفاتر خصوصی فیزیوتراپی یا از طریق خدمات دولتی استخدام شوند.

برنامه‌نویسان

با ظهور رایانه شخصی، توسعه‌دهندگان ماهر نرم‌افزاری تقاضای بسیاری داشته‌اند. انتظار می‌رود با توسعه تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها تقاضا برای توسعه‌دهندگان نرم افزار که در برنامه‌ها تخصص دارند، به طور مداوم افزایش یابد.

ریاضیدانان

دانش و مهارت‌های پیشرفته در ریاضیات منجر به کار در مشاغل پردرآمد خواهد شد. فراتر از کار با اعداد، ریاضیدانان نقش مهمی در تجزیه و تحلیل و پیش‌بینی داده‌ها، حل و پیشگیری از مشکلات مشاغل و دولت‌ها دارند. ریاضیدانان نه تنها قادر به درک متقابل داده‌های ریاضی هستند، بلکه به مهارت‌های تحلیلی قوی و همچنین مهارت‌های ارتباطی قوی برای انتقال یافته‌های خود به مخاطبان عادی نیاز دارند.

دستیاران پزشکی

با توجه به رشد در زمینه پزشکی نیاز به دستیار آگاه و ماهر نیز افزایش می‌یابد. دستیاران پزشکی نقشی اساسی در زمینه‌های مختلف پزشکی از جمله بیمارستان‌ها، مراکز خصوصی و سایر مراکز درمانی دارند. دستیاران پزشکی وظایف اساسی مراقبت‌های بهداشتی مانند اندازه‌گیری علائم حیاتی، تجویز دارو و تزریق و تهیه نمونه‌های آزمایشگاهی را انجام می‌دهند.

تعمیرکاران دوچرخه

در سال‌های اخیر، دوچرخه‌سواری محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. این افزایش محبوبیت را می‌توان به عوامل مختلفی ازجمله افزایش قیمت بنزین، ساده‌سازی رفت‌وآمد روزانه، نیاز به افزایش تناسب اندام، آگاهی از محیط‌زیست و یا لذت بردن از آن اشاره کرد. صرف نظر از این مورد، افزایش دوچرخه و دوچرخه‌سواران باعث افزایش تقاضا برای تعمیرکاران حرفه‌ای واجد شرایط و ماهر خواهد شد.

دستیاران فیزیوتراپیست

دستیاران متخصص طب فیزیکی نقش‌های حمایتی را در شیوه‌های فیزیوتراپی، ازجمله مطب‌های فیزیوتراپیست، بیمارستان‌ها، مطب‌های پزشک، مراکز مراقبتی و خدمات دولتی به عهده دارند. دستیاران متخصص طب فیزیکی معمولا به مناطق درمانی خدمات ارائه می‌دهند و به بیماران در جابجایی بین مناطق درمانی کمک می‌کنند و در برخی موارد ازجمله ورزش، ماساژ، آب درمانی یا هر نوع فیزیوتراپی را انجام می‌دهند.

تحلیلگران امنیت اطلاعات

تقریبا هر وجهی از جامعه امروز به عملکرد صحیح سیستم‌های اطلاعاتی پیچیده بستگی دارد. ایمنی و امنیت اطلاعات، بخش قابل‌توجهی از این موضوع است. این زمینه مستلزم این است که تحلیلگران امنیت اطلاعات از سیستم‌های اطلاعاتی، سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و همچنین دانش فعلی در مورد تهدیدات امنیت داده و اقدامات حفاظتی اطلاعات کاملی داشته باشند. علاوه بر دانش فنی، افراد باید مهارت‌های تحلیلی و حل مسئله‌ای خوبی داشته، جزئیات‌گرا و مقداری نبوغ داشته باشند.

مشاوران ژنتیک

مشاوران ژنتیک خطرات و شرایط ارثی مربوط به ژنتیک را ارزیابی می‌کنند و به مراجعه‌کنندگان در مورد یافته‌های خود مشاوره می‌دهند. اطلاعاتی که آنها ارائه می‌دهند برای بیماران و همچنین سایر ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی مفید است. به طور خاص، مشاوران ژنتیک از طریق تجزیه و تحلیل و پیش‌بینی عوارض ژنتیکی، مانند اختلالات ژنتیکی یا نقص مادرزادی، به افراد و خانواده‌هایی که می‌خواهند بچه‌دار شوند، کمک می‌کنند.

تحلیلگر تحقیقات عملیاتی

در یک جهان کامل، همه چیز عالی و بدون هیچ‌گونه چالش و دشواری پیش می‌رود. با این حال، جهان کامل نیست و اینجاست که تحلیلگران تحقیقات عملیاتی وارد می‌شوند. مشاغل، شرکت‌ها و دولت‌ها برای ارزیابی و حل مشکلات لجستیکی (یکپارچه‌سازی اطلاعات، حمل و نقل، موجودی کالا، انبارداری، جابه‌جایی کالا و بسته‌بندی و در مواردی شامل امنیت نیز می‌شود) به تحلیلگران تحقیقات عملیاتی اعتماد می‌کنند. تحلیلگران تحقیقات عملیاتی مهارت‌های تحلیلی، ارتباطی، تفکر انتقادی، ریاضی و حل مسئله را با هم ترکیب و در حل مشکلات و تصمیم‌گیری از آنها استفاده می‌کنند. بهترین اقدامات در این شغل جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها، اجرای شبیه‌سازی‌ها و ایجاد مدل‌های پیش‌بینی، ایجاد یادداشت‌ها و گزارش‌ها، استفاده از پایگاه داده‌ها و مشاوره به مدیران و مدیران اجرایی است.

بازرسان و متخصصان پیشگیری از آتش سوزی جنگل

هر ساله به دلیل آتش‌سوزی  به‌ویژه در غرب آمریکا، هکتار هکتار از جنگل‌ها از بین می‌روند و زندگی انسان‌ها و حیوانات بسیاری در معرض خطر قرار می‌گیرد. بازرسان و متخصصان پیشگیری از آتش‌سوزی در درک، جلوگیری، پیش‌بینی و توقف سریع این نیروهای مخرب طبیعت تلاش می‌کنند. آنان باید مناطق در معرض خطر را برای پیش‌بینی شرایط اضطراری ارزیابی کنند و با استفاده از داده‌های شرایط فعلی  و همچنین سوابق، دانش گسترده‌ای در مورد مسائل ایمنی عمومی، ارتباطات و مقررات داشته باشند و تحت فشار شدید، آرامش خود را حفظ کنند.

معلمان متخصص بهداشت

بسیاری از افراد در رشته‌های تخصصی بهداشت مانند پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی، درمان و علوم دامپزشکی شغل خود را دنبال می‌کنند. انتظار می‌رود که تقاضا برای معلمان تخصصی بهداشت در سطح پس از دوره متوسطه با سرعت قابل توجه و مداوم رشد کند.

اپراتور جرثقیل حفاری نفت و گاز

در آینده، نفت و گاز به عنوان منابع اصلی انرژی و در نتیجه یک صنعت بزرگ محسوب می‌شوند. به همین دلیل، انتظار می‌رود تقاضا برای آن از جمله نصب، بهره‌برداری، بازرسی و نگهداری آنها افزایش یابد تا اطمینان حاصل شود که حفاری و جمع‌آوری نفت به راحتی انجام می‌شود. این شغل مستلزم این است که افراد بدانند که چه چیزهایی در مورد استخراج نفت وجود دارد که از طریق تجربه کار و آموزش آموخته‌اند.

فیزیوتراپیست‌ها

فیزیوتراپیست‌ها نقشی حیاتی در کمک به بیماران در کنترل و غلبه بر درد و محدودیت‌های جسمی دارند. فیزیوتراپیست‌ها ممکن است در مناطق مختلفی از جمله توان‌بخشی آسیب، ماساژ درمانی، مراقبت‌های سالمندان و موارد دیگر فعالیت کنند.

دستیاران کاردرمانی

دستیاران کاردرمانی در حین کار درمانی نقش‌های حمایتی و اداری را ایفاء و اطمینان حاصل می‌کنند که با این کار نیازهای بیماران را پاسخ می‌دهند. دستیاران کاردرمانی در محیط‌های مختلفی مانند دفاتر درمانی خصوصی، بیمارستان‌ها، مراکز مراقبت‌های مسکونی، خدمات اجتماعی و آموزشی کار می‌کنند.

فلبوتومیست‌ها

هر کسی که در طول زندگی خود به پزشک مراجعه کرده باشد، با یک متخصص فلبوتوم (خونگیر) آشنا شده است. کار اصلی یک متخصص فلبوتومیست خون‌گیری برای ارائه خدمات است و نیاز به دانش بنیادی در پزشکی، اصطلاحات پزشکی و اقدامات پزشکی دارد  اما نیازی به دانش پیشرفته یک پرستار یا پزشک ندارد.

رباتیک و هوش مصنوعی ازجمله مشاغلی هستند که به دلیل تغییر صنایع، در آینده مورد تقاضا خواهند بود و پردرآمدترین مشاغل در آینده می‌تواند مدیران فروش و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار باشد که بالاترین حقوق را دریافت می‌کنند.

شایان‌ذکر است، این فهرست مشاغل را سازمان دولتی Bureau of Labor Statistics (BLS) برای سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۶ ارائه کرده است.

 

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

92  −    =  91