اپراتورها چگونه دسترسی به کلاب‌هاوس را مختل کردند؟

بر اساس سازمان تنظیم مقررات اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و مخابرات با تغییر نحوه مسیریابی و تغییر DNS، دسترسی به کلاب‌هاوس را مختل کردند تا این‌طور به نظر برسد که این شبکه اجتماعی دچار اختلال شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که بر اساس مصوبه هیات وزیران موظف شده بود تخلف اپراتورهای همراه‌اول، ایرانسل و مخابرات برای ایجاد اختلال در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس را بررسی کرده و جزئیات آن را در سایت خود منتشر کند، امروز (شنبه)  جزئیات فنی این تخلف را منتشر کرد.

همراه اول؛ با تغییر DNS

بر اساس بیانیه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شرکت ارتباطات سیار ایران، با تغییر DNS (خدمات‌دهندگان نام دامنه) کلاب هاوس را بر روی اپراتور خود مسدود کرده است. تغییر دیگر انجام شده در روش مسدودسازی است که به جای بازگرداندن آدرس پیوندها اقدام به عدم پاسخ به آدرس سایت موردنظر کرده است. به نحوی که پاسخی برای درخواست این دامنه‌ها از سوی DNS سرورهای آن شرکت داده نمی‌شود اما با DNS های دیگر مانند ۸.۸.۸.۸ پاسخ داده می‌شود و این موضوع حکایت از این دارد که این دامنه بر روی DNS های اپراتور همراه اول مسدود شده است. همچنین در ابتدای اختلال با توجه به وجود DNS Cache احتمالا ۱۰۰ درصد کاربران با انسداد مواجه نمی‌شدند.

ایرانسل با تغییر در نحوه مسیریابی

در اپراتور ایرانسل مسدودسازی به صورت IP در برخی مناطق انجام شده است، به این صورت که ابتدا IP های دامه WWW.clubhouseapi.com  استخراج شده و سپس روی روتر آن اپراتور مسدود شده است.

اپراتور ایرانسل اقدام به مسدودسازی در برخی مناطق خود کرده و در برخی مناطق دیگر انسداد را حذف کرده است. این انسداد به گونه‌ای به نظر می‌رسد که کاربر احساس می‌کند برنامه کلاب هاوس دچار اختلال است.

بعد از برقراری ارتباط بین کاربر و سامانه مرکزی نرم افزار، تجهیزات شبکه اپراتور با درصد بالایی بسته‌های ارتباطی را حذف می‌کند و این کار باعث اختلال شدید می‌شود و پیام رسان مکررا جهت برقراری مجدد ارتباط، اقدام می‌کند و کاربر پس از طی زمان انتظار طولانی به این نتیجه می‌رسد که ارتباط ممکن نیست.

شرکت مخابرات؛ مسدودسازی آدرس IP

در این اپراتور مسدودسازی به صورت آدرس IP انجام شده است به این صورت که ابتدای IP های دامنه سایت کلاب‌هاوس استخراج شده و سپس بر روی روتر آن اپراتور مسدود شده است. این انسداد نیز به گونه‌ای به نظر می‌رسد که کاربر احساس کند برنامه کلاب‌هاوس دچار اختلال شده است.

 

 

منبع: ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  80  =  89