اختصاص ۱۰۰ میلیون دلار برای واردات واکسن کرونا

رییس جمهور گفت: بانک مرکزی برای وارد کردن واکسن کرونا علاوه بر مبالغی که تاکنون تخصیص یافته، مبلغ یکصد میلیون دلار ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته است

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت، با بیان اینکه در مذاکرات احیای برجام ما عین اجرای برجام را می خواهیم نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر و برجام پلاس نمی‌خواهیم، گفت: امروز همه می دانند که تنها راه حل این معضل، اجرای کامل توافق هسته ای برجام است.

وی تاکید کرد: این کار سه مرحله دارد، مرحله اول رفع کامل تحریم ها است که بر عهده آمریکا است که این تحریم‌ها را وضع کرده و البته دیگران نیز باید کمک کنند و هرگونه تحریمی که به بهانه‌های مختلف و با برچسب‌های جدید اعمال شده باید لغو شود.

روحانی تصریح کرد: گام دوم راستی آزمایی است که بعد از لغو تحریم‌ها انجام خواهد شد و گام سوم هم بازگشت به تعهدات برمبنای توافق برجام است که ما انجام خواهیم داد.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط بیماری کرونا در کشور و با تاکید بر اینکه سلامت مردم از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: از امروز باید جهان پس از کرونا را ببینیم و خود را برای آن شرایط آماده و تقویت کنیم. کرونا باعث شد تصور بشر مبنی بر اینکه با پیشرفت‌های علم پزشکی دوران بیماری‌های عفونی و مسری به سر آمده باطل شود و برای دوران پسا کرونا باید این نگاه اصلاح شود.

رئیس جمهور اظهار داشت: اگر لطف و هدایت خدا نبود و در دولت یازدهم طرح تحول سلامت اجرا نمی‌شد، امروز مقابله با شیوع کرونا بسیار سخت‌تر و شاید غیرممکن بود. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید در دوران پساکرونا مدنظر ما باشد موضوع سلامت و لزوم ارتقای زیرساخت‌های آن است.

روحانی ادامه داد: از سوی دیگر کرونا اهمیت گسترش فضای مجازی و الکترونیک و دیجیتالی شدن زندگی مردم را بیشتر عیان کرد. تا چند سال قبل وقتی صحبت از فضای مجازی می‌شد مسائل فرهنگی، اجتماعی و یا سیاسی در آن مطرح می‌شد، اما امروز اقتصاد، آموزش و بخش قابل توجهی از معیشت مردم نیز به این فضا منتقل شده و وابستگی عمیقی به فضای مجازی پیدا کرده است.

رئیس جمهور خودکفایی در تولید مواد غذایی ضروری را نیز از دیگر الزاماتی برشمرد که باید در دوران پساکرونا مورد توجه جدی قرار گیرد و تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید تولید محصولات کشاورزی بیش از 30 میلیون تن افزایش داشته که رقم قابل توجهی است. همچنین دیروز در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تصویب کردیم که علاوه بر افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، جایزه‌ای نیز برای تحویل سریع‌تر گندم از سوی کشاورزان به دولت تعیین شود.

روحانی با بیان اینکه در جلسه دیروز ستاد هماهنگی اقتصادی همچنین موضوع واکسیناسیون مورد بحث قرار گرفت، خاطرنشان کرد: لازم است محدودیت‌هایی که تحریم‌های آمریکا در مسیر خرید واکسن از خارج برای ما ایجاد به خوبی برای مردم تشریح شود تا عمق جنایات آنها روشن شود. موضوع اجرای فاز سومی آزمایش واکسن‌های در حال ساخت در کشورمان نیز مثل بعضی کشورهای دیگر مطرح شد که مورد موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا قرار نگرفت.

رئیس جمهور با بیان اینکه بانک مرکزی برای وارد کردن واکسن کرونا علاوه بر مبالغی که تاکنون تخصیص یافته، مبلغ یکصد میلیون دلار ارز با نرخ 4200 تومانی در نظر گرفته است، افزود: بخش خصوصی با هماهنگی وزارت بهداشت می تواند اقدام به واردات واکسن کرونای مورد تایید این وزارتخانه کند.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر کسی برخلاف برنامه‌ریزی انجام شده و سند ملی مصوب واکسیناسیون عمل کند، باید به اشد وجه مجازات شود.

روحانی در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه در برنامه هسته‌ای،‌ در برنامه واکسن، در برنامه مقابله با کرونا، در معیشت مردم و در تولید هیچ نظری به انتخابات نداریم، گفت: هیچ کاری به نتیجه انتخابات نداریم، انجام این کارها وظیفه ماست. حتی اگر انتخابات در 1400 نبود، مثلا در 1401 بود، باز همه اینها را با همین قدرت انجام می‌دادیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

15  +    =  21