بازگشت تعادل به معاملات بورس در گرو حذف دامنه نوسان

یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد:

یک کارشناس بازار سرمایه ایجاد تعادل و شفافیت در معاملات بورس را مشروط به برداشته شدن دامنه نوسان دانست و گفت: ممکن است در آن زمان، بازار با هیجان شدیدی همراه شود اما بعد از آن به طور حتم به مسیر اصلی خود باز می‌گردد و کمتر شاهد چنین روزهای نگران‌کننده‌ای در بازار خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، "بهزاد احمدی‌نسب" امروز (چهارشنبه) با اشاره به تداوم افت شاخص بورس از ابتدای سال جاری افزود: اکنون بازار تحت تاثیر دو مولفه مهم است، در ابتدا زمزمه برگزاری نشست‌ها با دیدگاه ایجاد توافق، برداشته شدن تحریم‌ها و آزاد شدن منابع ایران در سایر کشورها مطرح شده است که این اتفاق به طور حتم با روند نزولی قیمت دلار، تاثیرگذاری بر بازار سرمایه و افت شاخص بورس همراه خواهد شد.

وی اظهار داشت: نخستین علت خوش‌بینی نسبت به نشست‌ها، امضای توافق نامه است که می‌تواند زمینه روند نزولی دلار را فراهم کند.

احمدی‌نسب به دیگر مولفه‌ای که منجر به ایجاد چنین وضعیتی در بازار سهام شده است اشاره کرد و گفت: تا حدودی اعتماد سرمایه‌گذاران برای ورود سرمایه هایشان به این بازار از بین رفته است، عملا سهامداری که از دانش و علم مناسبی برای ورود سرمایه‌های خود به این بازار برخوردار باشد کم است که این اتفاق بیشتر تحت تاثیر جو هیجانی حاکم در بازار و روند صعودی غافلگیرکننده شاخص بورس رخ داد.

بازار پویا نیازمند سرمایه‌گذار با دانش است

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: عدم تحلیل از سوی سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در بورس زمینه ایجاد هیجان‌های کاذب و روند نزولی معاملات را در این بازار فراهم کرد.

وی بازار پویا را نیازمند سرمایه‌گذار با دانش دانست و گفت: افرادی که به دنبال ورود سرمایه‌های خود به بازار هستند باید در موقعیت صعودی و نزولی شاخص بورس، تحلیل درستی را از بازار داشته باشند و بتوانند با تصمیم‌گیری‌های درست مانع از ایجاد جو فعلی در بازار شوند.

احمدی نسب با بیان اینکه سخت‌گیری چندانی از سوی مسوولان برای حضور افراد در این بازار صورت نگرفت، خاطرنشان کرد: هیچگونه الزامی جهت ورود این افراد به بازار از مجرای شرکت‌های سبدگردان و صندوق‌های سرمایه‌گذاری انجام نشد و سهامداران فقط به دلیل جهت‌دهی‌های اشتباه از یک سهام وارد بازار شدند که این امر موجب شد تا مسیر بازار تغییر کند و از روند منطقی معاملات خود فاصله بگیرد.

بازار بر سر دو راهی تا زمان انتخابات

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: به نظر می‌رسد بازار سهام تا زمان مستقر شدن دولت جدید که می تواند تا حد زیادی سبب کاهش شک و تردید سهامداران برای ورود سرمایه های خود به این بازار شود با روند چندان معقولی همراه نباشد.

به گفته وی، بازار سهام از مهر و آبان ماه از رکود خارج می‌شود و با توجه به اعمال سیاست‌های جدید مسیر خود را مشخص می‌کند و به راه خود ادامه می‌دهد.

احمدی نسب با بیان اینکه بازار اکنون از لحاظ عملکردی  با توجیه چندانی همراه نیست که بتواند روزهای پر رونقی را تجربه کند، افزود: تا اوایل فصل پاییز اتفاق چندان مثبتی در بازار رخ نخواهد داد اما در صورت ایجاد توافق ممکن است بازار تحت تاثیر کاهش نرخ دلار در مسیر نزولی قرار بگیرد.

اقداماتی که زودتر معاملات بورس را متعادل می‌کند

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اقداماتی که سازمان بورس باید برای بهبود وضعیت بازار در دستور کار قرار دهد اشاره کرد و گفت: سازمان بورس باید در کل تصمیماتی برداشته شدن دامنه نوسان را برای این بازار اتخاذ کند که به طور حتم در ابتدا با تبعات زیادی همراه خواهد شد، با توجه به جوی که اکنون در بازار حاکم است معاملات بورس از این طریق به طور حتم بعد از مدتی به تعادل می رسد.

وی با اشاره به اینکه در همه جای دنیا بازار تابع عرضه و تقاضا است و تعیین کننده قیمت خواهد بود، افزود: بازار تا زمانی که جو روانی در افراد ملاک تصمیم گیری افراد برای سرمایه گذاری باشد و در صف های خرید و فروش هیجانی قرار گرفته باشند، نمی تواند به تعادل برسد.

احمدی نسب خاطرنشان کرد: زمانی که سهمی در بازار از ارزش زیادی برخوردار نباشد چه دلیلی دارد که با قیمتی مانند قیمت طلا در بازار مورد معامله قرار گیرد، بلکه باید اجازه داد تا سهام با حذف هیجان های ایجاد شده در بازار با قیمت پایین معامله شود.

 

حذف دامنه نوسان، لازمه بهبود وضعیت بازار

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ایجاد محدودیت در دامنه نوسان باعث شده تا سهام نتوانند به قیمت اصلی خود نزدیک شوند، گفت: دامنه نوسان باید از بازار برداشته شود تا قیمت سهام زودتر به ارزش ذاتی خود برسند و شدت جو هیجانی ایجاد شده در بازار کاهش یابد.

وی با بیان اینکه قیمت سهام در بازار باید با تحلیل قیمت گذاری شود، اظهار داشت: زمانی که بازار به سمت معاملات تخصصی پیش رود دست افرادی که از دانش چندانی از سرمایه گذاری در بورس برخوردار نیستند کوتاه و از مجرای درست مانند شرکت های سبدگردان و صندوق های سرمایه گذاری وارد این بازار می شوند که بازار سهام از این طریق به بازاری پویا تبدیل خواهد شد.

احمدی نسب خاطرنشان کرد: در این موقعیت حمایت هایی که از بازار از سوی مسوولان صورت می گیرد سم است و باید اجازه دهند تا هر چه زودتر بازار به ارزش واقعی خود نزدیک و بعد از آن معاملات به مسیر خود هدایت شوند.

معاملات بورس تحت تاثیر هیجان‌های کاذب

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: بازار با مشکلی مواجه نیست که برخی از مسولان به دنبال این هستند تا از طریق حمایت های خود مانع از ریزش بازار شوند، اما باید توجه داشت که این بازار اکنون و در وضعیت فعلی فقط تحت تاثیر هیجان های ایجاد شده قرار گرفته است.

وی ایجاد شفافیت در بازار را منوط به برداشته شدن دامنه نوسان دانست و گفت: ممکن است در آن زمان بازار با هیجان شدیدی همراه شود اما بعد از آن به طور حتم بازار به ریل اصلی خود باز می گردد و کمتر شاهد چنین روزهای نگران کننده ای در بازار خواهیم بود.

احمدی نسب با بیان اینکه سهامداران بهتر است با توجه به وجود چنین وضعیتی در بازار بیشتر از صندوق های سرمایه گذاری با در آمد ثابت استفاده کنند، گفت: با توجه به وجود چنین وضعیتی در بازار اکنون این صندوق ها محل بهتری برای سرمایه گذاری هستند و تا زمان روشن شدن تکلیف برجام و خروج بازار از رکود مانع از ضرر و زیان های شدید سهامداران می شود.

شاخص کل در بازار بورس دیروز (سه‌شنبه، ۳۱ فروردین‌ماه) دو ‌هزار و ۸۲۴ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۲۱۹ هزار واحد رسید.

 دامنه نوسان قیمت‌ها در بورس پیش از این،  مثبت ۶ و منفی ۲ درصد بود که از امروز (یکم اردیبهشت‌ماه) تغییر و به مثبت ۶ و منفی سه درصد افزایش پیدا کرد.

منبع: ایرنا 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

12  ⁄  4  =