سوئیسِ بازار تراشه یا طعمه انحصارگرایی؟

دولت انگلستان دستور تحقیقات درباره خرید Arm توسط Nvidia را صادر کرد;

در حالی که در ماه‌های اخیر بحران کمبود تراشه صنعت تکنولوژی و بسیاری از صنایع و بخش‌های دیگر را درگیر کرده است، دولت انگلستان به‌دنبال بررسی دقیق آخرین خرید بزرگ در بازار تراشه است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، خرید شرکت بزرگ طراح تراشه Arm- که یکی از مهم‌ترین شرکت‌های انگلستان به حساب می‌آید- توسط Nvidia گویا باعث ایجاد نگرانی‌هایی برای امنیت ملی این کشور شده است. به این ترتیب «الیور دودن» وزیر فرهنگ، رسانه و دیجیتال انگلستان در نامه‌ای به اداره نظارت بر رقابت و بازارها، خواستار آغاز فاز اول تحقیق درباره این معامله شده است.

غول مخابراتی ژاپنی SoftBank در سال ۲۰۱۶ شرکت Arm را خرید. در نهایت اما شرکت Nvidia در ماه سپتامبر گذشته آن را با قیمت ۴۰ میلیارد دلار از آن خود کرد. اداره نظارت بر رقابت و بازارهای انگلستان قرار است گزارشی درباره اختیارات قانونی و رقابت‌پذیری و همچنین نتایج بررسی‌های مربوط به موارد خطرناک برای امنیت ملی را در پایان ماه جولای امسال منتشر کند. دولت انگلستان گفته است به کمک گزارش اداره نظارت بر رقابت و بازارها، مسائل مربوط به امنیت ملی را با دقت زیرنظر خواهد گرفت.

الیور دودن در این مورد گفته است: «با وجود بررسی‌های دقیقی که بر روند انجام خرید Arm توسط Nvidia درحال انجام است، اما من به نهادهای قانون‌گذار و مسوول حفظ امنیت ملی در این زمینه هشدار داده‌ام. ما می‌خواهیم از صنعت موفق تکنولوژی انگلستان حمایت کنیم و از سرمایه‌گذاری‌های خارجی در این زمینه هم استقبال می‌کنیم، اما قطعا در تراکنش‌های مالی شبیه این خرید، مسائل مربوط به امنیت ملی را به دقت مورد بررسی قرار می‌دهیم. فاز اول این تحقیقات به بررسی‌های خاصی در حوزه رقابت، مسائل حقوقی و امنیت ملی می‌پردازد.»

دودن که اختیارات شبه‌قضایی برای مداخله در بعضی ادغام‌ها و خریدهای مربوط به منافع عمومی را دارد، امکان شفاف‌سازی درباره این معامله را در اختیار داشته و پذیرفته است که پرونده اطلاعات این خرید برای بررسی‌های بیشتر به اداره نظارت بر رقابت و بازارها سپرده شود و در صورت لزوم از این نهاد بخواهد برای ورود به بررسی‌های بیشتر و ارائه جزئیات مهم‌تر، وارد فاز دوم تحقیقات شود.

هلدینگ Arm با 6500 کارمند که حدود نیمی از آنها در انگلستان هستند، بزرگ‌ترین شرکت طراح تراشه در جهان است که تراشه‌های مخصوص موبایل‌های هوشمند، کامپیوترها و تبلت‌ها را طراحی می‌کند. شرکت Nvidia که مقر آن در کالیفرنیا است، تولیدکننده تخصصی تراشه‌های گرافیکی به حساب می‌آید و در ماه سپتامبر سال میلادی گذشته از تصمیمش برای خرید این غول بریتانیایی از SoftBank خبر داد. 

SoftBank این غول تکنولوژی انگلستان را بعد از رای‌گیری درباره برگزیت که باعث کاهش ارزش این شرکت شده بود، با قیمت 32 میلیارد دلار خرید. مقر اصلی Arm در کمبریج است، اما دفاتر دیگری در منچستر، بلفست و وارویک دارد.

اداره نظارت بر رقابت و بازارهای انگلستان در ماه ژانویه گفت به‌دنبال بررسی تاثیرات احتمالی این معامله بر روند رقابت در این کشور و موضوعات دیگری است از جمله اینکه آیا خرید Arm می‌تواند تاثیری بر افزایش قیمت‌ها یا کاهش کیفیت خدمات مربوط به مجوزهای مالکیت فکری و در نهایت عقب‌نشینی رقبای Nvidia داشته باشد. سخنگوی اداره نظارت بر رقابت و بازارهای انگلستان در این مورد گفته است: «با چراغ سبز دولت برای انجام این تحقیقات و انتشار گزارشی عمومی، این اداره حالا به‌دنبال دلایل و موارد موردنظر احزاب در ارتباط با دغدغه‌های امنیت ملی است تا بتواند آنها را در فرآیند تحقیقاتش در نظر بگیرد.»

در ماه اکتبر گذشته «هرمان هاوسر» هم‌بنیان‌گذار Arm در نامه‌ای به کمیته امور خارجی مجلس عوام بریتانیا به این موضوع اشاره کرده بود که اگر اجازه انجام و تکمیل فرآیند این معامله داده شود، این کسب‌وکار مشترک مانند شرکت‌هایی شامل گوگل، فیس‌بوک و آمازون، به امتیاز انحصاری بعدی دولت آمریکا تبدیل خواهد شد. او همچنین گفته بود از آنجا که شرکت Nvidia یکی از حدود پانصد مشتری طراحی‌های Arm در سراسر دنیاست- مشتری‌هایی مانند اپل، سامسونگ و کوآلکام- تبدیل شدن این مشتری به شرکت مادر Arm می‌تواند الگوی باز این شرکت برای ارائه طراحی‌هایش را از بین ببرد و در نهایت با چنین اتفاقی، به تدریج غول تکنولوژی بریتانیا و جهان را هم به ورطه نابودی بکشاند.

هاوسر همچنین در سال گذشته میلادی به بی‌بی‌سی گفته بود این معامله یک بحران جدی برای کمبریج، انگلستان و اروپا خواهد بود. او اضافه کرده بود Nvidia احتمالا ناچار است برای نظارت و مدیریت بهتر، مقر Arm را به آمریکا منتقل کند و این به بیکاری بسیاری از کارمندان انگلیسی این شرکت منجر خواهد شد.

هرمان هاوسر هم‌بنیان‌گذار Arm گفته است دولت باید از قدرت و اختیاراتش استفاده کند تا جلوی این تصاحب را بگیرد، اما در عین حال از این شرایط قانونی نه چندان مشخص به‌عنوان جایگزین حمایت کند. این حمایت شامل تضمین باقی ماندن کارمندان Arm در کمبریج، بلفست، منچستر و وارویک است و تعهد به اینکه Nvidia هیچ رفتار و برخورد ترجیحی روی نسخه‌های جدید طراحی‌های تراشه این شرکت اعمال نخواهد کرد.

نقش بی‌طرفانه Arm در زنجیره تولید و تامین قطعات باعث شده است که به آن لقب «سوئیس» را در بازار جهانی تراشه‌های نیمه‌رسانا بدهند. «اد میلیبند» وزیر در سایه تجارت انگلستان هم نگرانی‌های متعدد خود از این معامله را اظهار کرده و از دولت خواسته است از اعمال نفوذهای آینده Nvidia برای انتقال بخش‌هایی از این شرکت به آمریکا، جلوگیری کند.

در آمریکا اما کمیسیون تجارت فدرال به‌دنبال انجام و تکمیل فرآیند این خرید برای در اختیار داشتن دست بالا در بازار رقابتی تراشه‌های نیمه‌رسانا است که حالا و با وجود بحران کمبود تراشه می‌تواند به ایجاد انحصاری قوی برای ایالات متحده منجر شود.

 

منبع: دنیای اقتصاد 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

56  −    =  51