تراکنش های بدون کد ملی شخص حقیقی از ۶ اردیبهشت برگشت می خورند

مهران محرمیان:

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در صفحه توییتر خود نوشت تراکنش‌های بدون کد ملی شخص حقیقی و شناسه ملی شخص حقوقی در پایا از ۶ اردیبهشت ماه برگشت خواهد خورد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اعلام کرد: در گام بعدی برای تراکنش‌های بانکی، از ۶ اردیبهشت تراکنش بدون کد ملی شخص حقیقی و شناسه ملی شخص حقوقی در پایا برگشت می‌خورد.

الزام استفاده از کد ملی و ثبت این کد و ارائه خدمات بانکی به اشخاص حقیقی و حقوقی از طریق کارت ملی و کدملی‌ و همچنین شناسه ملی بیش از ۱۰ سال است که در دستور شبکه بانکی کشور قرار دارد و از سال گذشته نیز تطبیق کد ملی مشتریان حقیقی بانکی و شناسه ملی مشتریان حقوقی بانکی و صدور یک کد شناسه واحد با عنوان شهاب از طریق سامانه نهاب در بانک مرکزی برای تمامی مشتریان بانکی اجرایی شد. از طریق سامانه نهاب برای تمامی مشتریان بانکی هنگام افتتاح حساب کد واحدی صادر می‌شود که این کد در تمامی بانک‌ها یکسان است و از  طریق این کد ۱۶ رقمه در تمامی بانک‌های کشور احراز هویت می‌شوند.

طبق گفته مهران محرمیان این اقدام بانک مرکزی تاثیری بر فعالیت مشتریانی که اطلاعات هویتشان نزد بانک‌ها موجود است نخواهد داشت. اگر تا کنون برای مشتری کد شهاب صادر نشده باشد در این صورت امکان انتقال وجه از طریق پایا نیز برایش فراهم نخواهد بود از همین رو او در توییت خود تاکید کرده است که بانک‌ها برای ثبت کدشهاب و ثبت حساب‌ها در بانک مرکزی اقدام کنند.

پیش از این نیز در بهمن ماه ۹۹ حساب‌های فاقد کد شهاب از سوی بانک‌ها مسدود شده بودند. الزام دریافت کد شهاب از فروردین ماه ۹۸ از سوی بانک مرکزی مطرح شد و همان زمان قرار شده بود تا از ابتدای اردیبهشت ماه همان سال کلیه حساب‌های فاقد کد شهاب مشتریان مسدود شود اما بانک مرکزی در آن زمان اعلام کرد که از ابتدای اردیبهش ماه ۹۸ برای مشتریان بانکی که به دلیل نقص اطلاعات هویتی شناسه شهاب صادر نشده، محدودیت‌های بانکی از جمله نقل و انتقال وجه برای حساب‌های اشخاص حقیقی درنظر گرفته شود.

کد شهاب مخفف شناسه هویت الکترونیکی بانکی است. یعنی برای هر مشتری بانکی یک شناسه هویتی منحصر به فرد توسط سامانه نهاب تعریف می‌شود. در نتیجه برای تمامی مشتریان مشتریان بانکی که دارای حساب بانکی هستند و خدمات بانکی مختلف دریافت می‌کنند دریافت کد شهاب الزامی است. این شناسه ۱۶ رقمی  می‌تواند مشتریان بانک‌ها را در تمامی بانک‌ها شناسایی کند و اگر مشتری کد شهاب خود را از یکی از بانک‌ها دریافت کند این کد در تمامی بانک‌ها یکسان است. کد شهاب امکان شناسایی و احراز هویت افراد را در تمامی بانک‌ها فراهم می‌کند.

شناسه شهاب زمانی برای مشتریان بانکی صادر می‌شود که احراز هویت مشتری به صورت تکامل انجام و اطلاعات ارائه شده در زمان افتتاح حساب تایید شود.

اگر افراد در زمان افتتاح حساب به صورت کامل اطلاعات هویتی خود را وارد برگه‌های بانکی کرده باشند دغدغه‌ای در خصوص شناسایی و احراز هویت نخواهند داشت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  72  =  78