موفقیت اژدهای زرد مانند زمان بحران مالی ۲۰۰۸/چین «داده پرت» عصر کرونا

در سالی که اغلب اقتصادهای بزرگ جهان رشد اقتصادی منفی را به ثبت رساندند، چین تنها کشوری بود که در سوی مثبت این نمودار قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در حالی دومین قطب اقتصادی جهان سال گذشته را با رشد ۳/ ۲ درصدی به پایان رساند که صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند در انتهای سال‌جاری نیز چین رشد قابل ملاحظه ۴/ ۸ درصدی را ثبت کند. چین در حالی این عملکرد را به ثبت رسانده است که اقتصاد آمریکا در سال گذشته ۵/ ۳ درصد منقبض شد که بدترین عملکرد بزرگ‌ترین اقتصاد جهان از جنگ جهانی دوم تاکنون بوده است.

ژاپن، هند، بریتانیا و آلمان نیز در سالی که گذشت در محدوده منفی رشد اقتصادی بودند. اقدامات تهاجمی چین در برابر ویروس کرونا و کنترل سریع آن به کمک اقدامات سریع و سخت‌گیرانه سبب شد تا از اواسط سال گذشته میلادی اقتصاد این کشور به وضعیت عادی خود بازگردد. البته شرایط متفاوت در چین دست سیاست‌گذاران این کشور را برای اقدامات محدودکننده بیشتر باز گذاشته بود. در حدود یک دهه پیش هم در حالی که بحران مالی جهانی سبب شد تا دو سال پیاپی رشد اقتصاد آمریکا وارد محدوده منفی شود، رشد اقتصادی چین همچنان در محدوده مثبت باقی‌مانده بود و این تجربه موفقیت‌آمیز باز هم در دوره کرونا تکرار شده است.

مقابله تاثیرگذار با کرونا

تقریبا با گذشت سه ماه از سال ۲۰۲۱ میلادی و انتشار تمامی داده‌های اقتصادی سال گذشته، اغلب اقتصاددانان بر این باورند که چین به خوبی توانسته است بحران اقتصادی کرونا را کنترل کند. این در حالی است که اغلب کشورهای توسعه یافته و اقتصادهای رقیب این کشور در سال گذشته با رشدهای منفی قابل ملاحظه‌ای سال را به پایان رساندند. یکی از مقامات صندوق بین‌المللی پول در مصاحبه با CNBC با تاکید بر این امر بیان کرد که واکنش چین به پاندمی کرونا بسیار تاثیرگذار بوده است و دومین قطب اقتصادی جهان بار دیگر نشان داد که در مقابله با بحران‌های بزرگ به خوبی از پس آنها بر می‌آید. در سالی که توقف فعالیت‌های اقتصادی و اعمال قرنطینه‌های سراسری تقریبا تمامی اقتصادهای جهان را زمینگیر کرد، فقط کشور خاستگاه این ویروس بود که رشد اقتصادی سال گذشته را در محدوده مثبت به ثبت رساند.

داده پرت مثبت

رشد اقتصادی چین در سال گذشته ۳/ ۲ درصد بود و صندوق بین‌المللی پول پیش‌‌بینی می‌کند در پایان سال ۲۰۲۱ رشد اقتصادی چین به ۴/ ۸ درصد برسد. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد قطب دوم اقتصادی جهان به اندازه باقی کشورهای جهان تحت تاثیر شوک اقتصادی کرونا قرار نگرفته است. توبیاس آدریان مدیر بخش پول و سرمایه صندوق بین‌المللی پول درباره عملکرد چین طی دوره پاندمی کرونا گفت چین واقعا یک مثال مهم درباره داده پرت در جهت مثبت است. این موضوع به آن معناست که در حالی که اغلب اقتصادهای بزرگ جهان و حتی اقتصادهای نوظهور در سمت منفی نمودار رشد قرار گرفته‌اند، فقط اقتصاد چین بود که در سوی دیگر نمودار قرار داشت. این مقامات صندوق بین‌المللی پول درباره فرآیند این ریکاوری موفقیت‌آمیز می‌گوید که مقامات چینی با استراتژی هجومی پاندمی را کنترل کردند و از اواسط سال گذشته اقتصاد این کشور به سطح نرمال بازگشت؛ سرعتی که از هر کشور دیگری بیشتر بوده است. این در حالی بود که اولین مبتلا به ویروس کرونا در روزهای انتهایی سال ۲۰۱۹ در چین شناسایی شد. با اینکه ویروس با سرعت بسیار زیادی در سطح جهان در حال گسترش بود اما موضع تهاجمی چین در برابر ویروس این کشور را در برابر امواج جدید پاندمی مقاوم کرد و سبب شد چینی‌ها قادر به کنترل بهتر موارد جدید ابتلا باشند. اقدامات سخت‌گیرانه چین از قبیل محدودیت‌های مسافرتی به استان‌های کرونایی، وضع قرنطینه و ارائه خدمات بهداشتی با سرعت بسیار زیاد از جمله اقداماتی بود که سبب کنترل چین بر پاندمی کرونا شد.

موفقیت مجدد چین در بحران

شرایط متفاوت سیاسی در چین البته سبب شد تا حد زیادی دست مقامات این کشور برای اعمال قوانین نسبت به کشورهای توسعه یافته دیگر باز باشد. آدریان درباره این موضوع می‌گوید بسیاری از محدودیت‌هایی که چین با کمک آنها توانست بر پاندمی فائق آید در کشورهای دیگر عملی نیست و همین موضوع در شرایط خاص کرونایی بسیار به این کشور کمک کرد. آدام با مقایسه عملکرد موفق چین پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ افزود که این دومین مرتبه است که در دهه‌های اخیر چین واکنشی بسیار موفق به بحرانی بزرگ دارد. در آن زمان چین مقادیر بسیار عظیمی از محرک‌های پولی و مالی را به کار گرفت که همین موضوع مانعی از شوک عمیق‌تر بحران مالی به این کشور شد. همچنین در آن دوره چین با انجام اقدامات دیگری از کشورهای همسایه خود نیز حمایت‌های مهمی به عمل آورد. آدام در ادامه می‌افزاید با اینکه از طرفی نسبت بدهی شرکت‌ها به دارایی‌های آنها از جمله در بانک‌های کوچک‌تر افزایش پیدا کرده است و این موضوع یک ریسک برای این بانک‌ها به حساب می‌آید اما قدرت اقتصادی از سوی دیگر توانسته به عنوان پشتیبان برای کل اقتصاد عمل کند.

 

منبع: دنیای اقتصاد 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

21  ⁄  3  =