گام های اساسی برای حمایت از پرداخت‌های برون‌مرزی و رشد تجارت دیجیتال

پرداختن به چالش‌های پرداخت‌های برون‌مرزی برای حفظ رشد اقتصاد دیجیتال در آینده بسیار مهم است. توافقنامه‌های تجاری مدرن و همچنین قابلیت همکاری و نظارت هماهنگ، برخی از اقداماتی است که می‌تواند رشد سریع در اقتصاد دیجیتال را تضمین کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، امروزه شاهد یک تغییر بی‌سابقه در اقتصاد جهانی هستیم. بحران بیماری کووید 19 در حال سرعت بخشیدن به تجارت دیجیتال است و با کاهش تجارت کالا‌ها و خدمات سنتی، تجارت کالا‌ها و خدمات دیجیتال قطعا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

این تغییر در نوع تجارت تا حدی ناشی از گسترش سریع دسترسی به پرداخت‌های دیجیتالی است که مصرف‌کنندگان و بازرگانان را قادر می‌سازد تا به راحتی بتوانند محصولات خود را در سراسر جهان خرید و فروش نمایند. اما اطمینان از در دسترس بودن، سازگاری و امنیت پرداخت‌های برون‌مرزی کاری دشوار است و با چالش‌های زیادی روبه‌رو است.

پرداختن به این چالش‌ها به‌منظور حمایت از یک منبع کلیدی(تجارت دیجیتال) برای رشد اقتصاد جهانی بسیار حیاتی است. قبل از بحران، تجارت الکترونیکی برون‌مرزی به‌سرعت در حال گسترش بود، اما از زمان بحران به بعد این رشد ملایم شده است. به عنوان مثال، در ایالات متحده و کانادا، میزان تجارت الکترونیک در کل نسبت به گذشته 129 درصد افزایش یافته است. بنابراین به همین ترتیب انتظار می‌رود بازار پرداخت دیجیتال نیز امسال 11 درصد در سراسر جهان رشد نماید و در مکان‌هایی مانند چین این میزان رشد به 15.9 درصد هم برسد.

رشد خدمات دیجیتال و تجارت دیجیتال برای بهبود اقتصاد جهانی بسیار مهم است اما چالش‌هایی بر سر راه پرداخت‌های آزادانه برون‌مرزی وجود دارد. تعداد فزاینده‌ایی از اقدامات حمایتگرایانه مانند الزامات استفاده از زیرساخت‌های داخلی، بومی‌سازی داده‌ها، قوانین سختگیرانه ارائه مجوز‌ها و قراردادن حداقل حقوق صاحبان سهام برای شرکت‌های خارجی، از ارائه خدمات به بازارهای بین‌المللی توسط ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت، جلوگیری می‌کند. علاوه براین، در حالیکه فن‌آوری‌های جدید پرداخت میزان رقابت را در بازار افزایش داده‌اند، متفاوت بودن استانداردهای فنی و نظارتی، ایجاد ارتباط موثر بین سیستم‌های پرداخت و بازارهای مختلف را دشوارتر کرده است.

یکی دیگر از مشکلات اساسی این است که پرداخت‌های فرامرزی معمولا به طورنامناسبی توسط حملات سایبری و کلاهبرداری مورد هدف قرار می‌گیرند و مشاغل کوچک در این موارد آسیب‌پذیرتر هستند. متاسفانه بسیاری از سیاست‌های با هدف بهبود امنیت سایبری، یا بی‌اثر هستند و یا نتیجه مثبتی تا کنون به همراه نداشته‌اند.

در حالیکه همواره نظارت کافی بر سیستم‌های پرداخت برای ایجاد ثبات سیستم مالی امری ضروری است، سیستم نظارتی برای شرکت‌هایی که در بازارهای مختلف فعالیت می‌کنند، غالبا منفصل و ناهماهنگ است و منجر به ناکارآمدی و موانع افزایش رقابت می‌شود.

برنامه‌های مجمع جهانی اقتصاد در مورد تجارت دیجیتال

خوشبختانه مجمع جهانی اقتصاد یکسری راهکار و دستوررالعمل در زمینه تجارت دیجیتال ارائه داده است که کشورها با به‌کارگیری آنها می‌توانند موانع و مشکلات مربوط به پرداخت‌های فرامرزی را کاهش داده و تجارت دیجیتالی خود را گسترش دهند.

1-توافقنامه‌های تجاری مدرن موانع بازار را برای خدمات پرداخت از میان برمی‌دارند.

دولت‌ها می‌توانند از طریق تقویت تعهدات تجاری موجود و جدید در مورد پرداخت‌‌های دیجیتال، قدم‌های موثری را برای تقویت تجارت دیجیتال بردارند. اولین گام مهم برای جلوگیری از ایجاد تبعیض در مورد شرکت‌های خارجی، ایجاد یک رفتار ملی برای اطمینان از دسترسی تمامی مصرف‌کنندگان به خدمات فرامرزی در بازارهای مربوطه است. به همین‌ترتیب ایجاد تعهدات برای محافظت از جریان آزاد داده‌ها، ضمن اطمینان از محافظت از حریم خصوصی و دسترسی نظارتی به این داده‌ها، این اطمینان را می‌دهد که مصرف‌کنندگان محلی می‌توانند به محصولات و خدمات جدید دسترسی پیدا کنند. توافقنامه تجاری ایالات متحده-مکزیک-کانادا که اخیرا مورد مذاکره قرار گرفته است، بهترین مثال در مورد چگونگی حمایت از تجارت دیجیتال مرزی است زیرا یک رفتار و درمان ملی ایجاد می‌کند و از جریان آزاد داده‌ها برای انجام خدمات مالی حمایت می‌کند.

2-ارتقا قابلیت همکاری از طریق استانداردهای پذیرفته شده بین‌المللی

دولت‌ها از طریق ارتقا استانداردهای پذیرفته شده بین‌المللی برای پرداخت‌های دیجیتال، اطمینان می‌یابند که بازارهای مربوطه می‌توانند به طور یکپارچه با اقتصاد جهانی گسترده ارتباط برقرار کنند. تعهدات تجاری جدید نیز در اینجا از طریق ارائه تعهدات صریح و ترویج استانداردهای بین‌المللی نقش مهمی را ایفا می‌کنند. دولت‌ها همچنین می‌توانند با همکاری بخش خصوصی به‌منظور گسترش بانکداری آزاد، به تشویق ارتباط و همکاری بیشتر بپردازند. بانکداری آزاد از طریق اجازه دادن به مصرف‌کنندگان برای به اشتراک گذاشتن داده‌های بانکی خود از طریق اپلیکیشن‌های متفاوت، رقابت و ارتباط بیشتر را تشویق و همچنین امکان دسترسی به خدمات مالی جدید و نوآورانه را فرآهم می‌کند. دولت‌ها همچنین می‌توانند استانداردهای بین‌المللی مانند استانداردهای پیام‌رسانی پرداخت را برای زیرساخت‌های بانکی و همچنین استانداردهای گروه ویژه اقدام مالی را برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، اتخاذ نمایند.

3-ایجاد امنیت کافی در سیستم‌های پرداخت

ایجاد اعتماد و امنیت در سیستم پرداخت جهانی بسیار اهمیت دارد و سیاست‌گذاران می‌توانند چندین گام اساسی در این مورد برای حمایت از مصرف‌کنندگان و مشاغل بردارند. اولین گام حیاتی افزایش میزان مشارکت‌ بخش دولتی و خصوصی در زمینه امنیت سایبری به منظورایجاد هماهنگی در استانداردهای امنیت و کاهش تهدیدات در بلند مدت است. همکاری بخش دولتی و خصوصی برای حمایت از مصرف‌کننده در برابر تقلب و کلاهبرداری‌های سایبری بسیار مهم و مورد نیاز است. علاوه براین، همکاری‌های فرامرزی بین آژانس‌های اجرای قانون نیز برای کاهش تهدیدات بسیار مهم است. یک روش خوب برای افزایش همکاری بین آژانس‌های فرامرزی نوسازی قوانین و تعهدات حقوقی و ایجاد سهولت در به اشتراک‌گذاری اطلاعات بین حوزه‌های قضایی است. دولت‌ها هم در ایجاد برنامه‌هایی برای بهبود امنیت سایبری و آگاهی از کلاهبرداری نقش مهمی دارند.

4-ایجاد نوآوری در پرداخت‌های فرامرزی از طریق نظارت هماهنگ

ناظران مالی می‌توانند از طریق ایجاد هماهنگی در نظارت بر فناوری‌های مالی(فین‌تک‌ها) که خدمات پرداخت فرامرزی را ارائه می‌دهند، میزان رقابت را افزایش دهند. این هماهنگی بار الزامات نطارتی زائد را که در حال حاضر گسترش کار در خارج و ارائه خدمات پرداخت فرامرزی توسط تازه‌واردان را دشوار می‌کند، تا حد زیادی کاهش می‌دهد. یک نمونه جالب از هماهنگی نظارت برای ایجاد نوآوری در پرداخت‌ها، ایجاد شبکه جهانی نوآوری مالی است که شبکه‌ایی متشکل از 43 ناظر سیستم مالی است. این شبکه به دنبال ارائه راهکار‌های کارآمدتر برای فین‌تک‌ها از طریق ایجاد هماهنگی بین‌مرزی است. کشورها و دولت‌ها می‌توانند علاوه بر ایجاد هماهنگی‌های نظارتی برون‌مرزی، امکان ارئه فین‌تک‌هایی که دارای تائیدیه قانونی هستند را به طور یکپارچه در بازارهای شریک فرآهم کنند.

تسهیل در پرداخت‌های خرده‌فروشی فرامرزی امری پیچیده و دشوار است و به ارتباطاتی بین مجموعه‌‌ایی مرکب از بانک‌ها، برنامه‌ها، ارائه دهندگان خدمات پرداخت داخلی و بین‌المللی و البته مصرف‌کنندگان و بازرگانان نیاز دارد. اما با توجه به نیاز فوری به رشد فراگیر و رقابت در اقتصاد جهانی، تسهیل در این پرداخت‌ها نیز بیش از هر زمان دیگری مهم است.

ایجاد نوآوری در سیستم پرداخت‌ها باید متناسب با تغییر در نیازها باشد. در نتیجه سیاست‌گذاران باید از طریق همکاری با بخش خصوصی و همچنین شرکای تجاری در زمینه ایجاد قوانین، ضوابط و مکانیزم‌های جدید تلاش خود را برای رفع مشکلات و جلوگیری از بروز موانع و پیچیدگی‌ها دوچندان کنند.

لینک منبع

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  5