۷ حقیقت جالب از تاریخچه اختراع پول

از زمان اختراع پول تا امروز مواردی رخ داده اند که شکل پول را به چیزی که امروز با آن معامله می‌کنیم تغییر داده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در طول تاریخ، نوآوری‌های مالی نقشی اساسی در شکل گیری جوامع، نبرد‌ها و امپراتوری‌ها داشته اند همچنین برخی اختراعات مانند سکه و پول کاغذی موجب تحولات جهانی در قدرت‌ها شده است. در این گزارش ۱۰ واقعیت شگفت انگیز از تاریخ اختراع پول آورده شده است.

۱. چینی‌ها سکه را اختراع کردند

در اعماق رودخانه‌ای در چین به نام زرد سکه‌هایی از جنس برنز کشف شدند که به نظر می‌رسد این سکه‌ها برای داد و ستد در ۵ سال پیش از میلاد مسیح استفاده می‌شدند. در لیدیا، پادشاهی در ترکیه امروزی، این مورد را در همان سال‌ها کشف شدند، اما سکه‌های چینی احتمالا به قرن‌ها قبل از آن برمی گردند.

۲. انجام معاملات مالی کار مدرن و جدیدی نیست

لوح‌های خط میخی در بین النهرین باستان برای پیگیری کالا‌ها و تعیین شرایط معاملات چاپ شدند که کاملا پیشرفته و شبیه قرارداد‌های آتی امروزی هستند. کد‌های هامورابی که در سال ۱۷۵۴ قبل از میلاد نوشته شده بود عمدتا به قرارداد‌ها و معاملات امروزی شبیه است.

۳. یونانیان معامله با سکه را در بازار رواج دادند

یونانیان باستان اولین کسانی بودند که بیشتر به کارگیری گسترده سکه در بازار‌های خرده فروشی پرداختند تا این که کنترل نحوه استفاده از سکه را به عهده دولت‌ها و نزدیکان آن‌ها بگذارند. این تمدن یونانی، قدرت اقتصادی را در اختیار مردم عادی قرار داد و به شهر‌هایی مانند آتن اجازه داد که هنر و فرهنگ خود را در جهان و تاریخ ثبت کنند.

۴. جهان اسلام اولین نسخه از بانکداری مدرن را توسعه داد

بازرگانان مسلمان خانه‌های تجاری تشکیل دادند که سراسر جهان اسلام از آسیای میانه تا اسپانیا را در بر می‌گرفت. این بازرگانان مشتاق بهره برداری از بازار‌های این سرزمین پهناور بودند همچنین آن‌ها ابزار‌هایی را ابداع کردند که موارد توسعه یافته آن‌ها امروز در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۵. پول کاغذی در چین اختراغ شد

سلسله تانگ قرن هفتم تا دهم در چین امپراطوری کرد که بزرگترین اقتصاد و پیشرفته‌ترین فرهنگ جهان را با اختراعاتی از جمله باروت، قطب نما و دستگاه چاپ در تاریخ ثبت کرد و یک عصر طلایی برای آن‌ها بود.

اما سکه برای معامله در مقابل اقتصاد قوی این امپراطوری بسیار کم ارزش بود و مانعی برای تجارت بود. به همین ترتیب آن‌ها اولین پول‌های کاغذی را با استفاده از پوست رویی درخت چوب اختراع کردند.

۶. چپاول دنیای جدید اسپانیا اقتصاد جهانی را به هم ریخت

فتوحات اسپانیا بر آزتک‌ها و اینکا‌ها منجر به عیاشی، سرقت و استخراج طلا و نقره شد و این فتوحات به اروپا و چین تزریق شدند که نهایتا منجر به تورم در جهان شد. در حال حاضر پول بیش از آنچه اقتصاد قادر به جذب آن باشد، در گردش است. این بخشش در ابتدا اسپانیا را به ثروتمندترین و قدرتمندترین کشور جهان تبدیل کرد، اما در قرن هفدهم، حاکمان مادرید به عنوان خائنان اقتصاد جهان شناخته شدند.

۷. هلندی‌ها اولین سرمایه گذاران بودند

هلند یک سرزمین ترکیبی از کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها بود بنابراین برای زنده ماندن در جنگ اقتصاد میان این دو طرف، ایده‌های جالبی برای سرمایه گذاری ابدا شدند. این ایده‌ها باعث جذب انواع سرمایه داران و تاسیس اولین بانک مرکزی و اولین بازار بورس شد. هلندی‌ها مهمات و کمبود‌ها را در زمان جنگ‌های شورشی خود علیه اسپانیا را از این طریق تامین کردند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  73  =  83