سندروم نوروزی دلار

دلار در تعطیلات نوروز افزایش قیمت را تجربه کرد. اسکناس آمریکایی که در ۲۷ اسفندماه در اواخر کانال ۲۴ هزار تومانی حضور داشت، در تاریخ ۲۸ اسفند به ابتدای کانال ۲۵ هزار تومانی سرک کشید.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،  پس از آن در ابتدای سال ۱۴۰۰، سرعت رشد قیمت بیشتر شد و این ارز توانست در مقطعی حتی در معاملات پشت خطی به بالای محدوده ۲۶ هزار تومانی برسد. با این حال، از اواسط هفته گذشته بار دیگر بحث‌های سیاسی احتمال حفظ برجام بیشتر شد و در نتیجه، معامله‌گران کمی محتاط‌تر شدند و در خریدهای ارزی خود احتیاط کردند. نتیجه این احتیاط برگشت دلار به کانال ۲۵ هزار تومانی و قرار گرفتن روی عدد ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومانی در اواخر نوروز بود. در نوروز ۹۹ نیز بازار رفتار افزایشی داشت و قیمت دلار یک کانال در آن مقطع زمانی رشد کرد.

قصه تکراری افزایش نوروزی

به گفته بیشتر فعالان به‌طور سنتی دلار در نوروز افزایش قیمت را تجربه می‌کند. در نوروز سال ۹۹ نیز اتفاقات افزایشی زیادی در بازار رخ داد. دلار در آن مقطع زمانی در ابتدا به کانال ۱۶ هزار تومانی وارد شد و پس از آن تا محدوده ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومانی نیز پیشروی کرد. به‌عبارت دیگر،‌ اسکناس آمریکایی در نوروز ۹۹ نزدیک به ۴/ ۲ درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند. در سال ۱۴۰۰ نیز همان قصه در بازار رخ داد. دلار در روزهای ابتدایی فروردین سال‌جاری حدود ۳/ ۲ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد و در کانال ۲۵ هزار تومانی تثبیت شد.

به گفته برخی فعالان، در نوروز سمت عرضه رسمی ارز کمی به دلیل تعطیلات تضعیف می‌شود و سفته‌بازان، در بازاری کم‌عمق قدرت نفوذ بیشتری پیدا می‌کنند. با توجه به اینکه مقداری تقاضای مسافرتی نیز در نوروز وجود دارد،‌ سفته‌بازان می‌توانند با مانور با تقاضای محدود قیمت را دچار تغییراتی کنند. سال ۹۹ نه تنها افزایش قیمت دلار در نوروز ادامه نیافت که در نیمه دوم فروردین ماه قیمت دلار رویه کاهشی را در پیش گرفت. در آن مقطع زمانی قیمت دلار از کانال ۱۶ هزار تومان عقب‌نشینی کرد و به کانال ۱۵ هزار تومانی برگشت. به‌نظر می‌رسد در سال‌جاری نیز در صورتی که اتفاق خاصی رخ ندهد، بازار حاضر باشد بخشی از افزایش نوروزی خود را پس بدهد. در روزهای انتهایی هفته که بازار ارز تعطیل بود،‌ در معاملات پشت خطی تمایل به فروش ارز بیشتر شده بود. امکان دارد که در اولین روز کاری بازار پس از تعطیلات، فشار فروش دلار کمی بیشتر شود.

افت دلار با انتظارات برجامی؟

برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام به‌طور مجازی یکی از عواملی است که می‌تواند زمینه‌ساز افت بیشتر قیمت دلار در ابتدای هفته جاری شود. قرار بود نمایندگان ایران و ۱+۴ در نشست یاد شده درباره چشم‌انداز و شرایط بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای مذاکره کنند. گفته می‌شود مذاکرات روز سه‌شنبه به‌طور حضوری در وین پی گرفته می‌شود. بازار ارز و معامله‌گران دلار به‌طور ویژه اخبار مربوط به برجام را پیگیری می‌کنند و در صورتی که گشایش خاصی رخ دهد، آنها به سرعت در موقعیت فروش قرار خواهند گرفت. برگزاری این نشست تا حدی بازیگران ارزی را از بازار عقب برد. سکه‌بازان نیز تا حدی در خریدهای خود محتاط رفتار کردند. البته سکه‌بازان در طول تعطیلات نیز به دلیل افت قیمت اونس تا حدی محتاطانه‌تر از دلاری‌ها در معاملات فعالیت کردند.

اخطار بانک مرکزی در تعطیلات

در اواسط هفته گذشته،‌ نوسانات قیمت دلار در بازار زیاد شد. در نتیجه این اتفاق بانک مرکزی اقدام به انتشار توییتی کرد.

حساب توییتری روابط عمومی بانک مرکزی با اشاره به تعطیلی بازارها و تقاضای اندک در حواله ارز سامانه نیما نوشت: «متوسط قیمت حواله دلاری نیما ۲۲ هزار و ۶۰۰ تومان بوده است حال سفته‌بازان و معامله‌گران فردایی در تلاش هستند با استفاده از تعطیلات و جوسازی، ارزهای خود را در نرخ‌های بالاتر بفروشند.» این توییت در پایان تاکید داشت: بازارساز واکنش مناسب نشان خواهد داد. پس از این اتفاق بود که قیمت‌ها کمی در بازار آرام گرفتند و دلار شروع به کاهش کرد.

قبل از انتشار این توییت، به گفته فعالان، یکی از عواملی که موجب شد قیمت دلار در تعطیلات اوج بگیرد،‌ اظهارنظرهای مربوط به خلق پول بود.یکی از مقام‌های اقتصادی در تعطیلات عنوان کرد بانک مرکزی ناچار شده است برای پاسخ به نیازهای دولت اقدام به خلق پول کند. سفته‌بازان پیرامون این صحبت جوسازی زیادی را مطرح کردند. آنها اشاره می‌کردند، از آنجا که سیگنال سیاسی خاصی به بازار مخابره نشده است، معامله‌گران تصور می‌کنند وضع سال گذشته ادامه خواهد یافت و این خلق پول‌ها رشد پیدا می‌کند. آنها سعی می‌کردند، با خرید ارز در برابر تورم احتمالی از خود محافظت کنند.

در ایام نوروز، تعطیلی زیاد صرافی‌ها و بخش رسمی بازار نیز به سفته‌بازان برای نوسان‌گیران کمک می‌کرد.

در حالی که نگرانی‌های سیاسی در بازار در حال تقویت شدن بود، اخبار مربوط به تلاش‌ها برای حفظ برجام امیدواری‌ها را بیشتر کرد و قیمت‌ها کمی تعدیل شدند.

رفتار قیمت‌ها در آخرین روز نوروز

۱۱ فروردین آخرین روز کاری بازار در نوروز ۱۴۰۰ بود. در این روز دو اتفاق  افتاد: کاهش شکاف قیمتی ارز در بازارها و مدیریت نوسان از سوی بازارساز. به گزارش اقتصاد نیوز،‌ آخرین قیمت دلار در بازار متشکل در سطح ۲۵ هزار و ۴۳ تومان قرار گرفت. این قیمت هفت تومان بالاتر از آخرین قیمت اعلام‌شده برای دلار در روز ۱۰ فروردین بود. قیمت دلار سنا نیز ۶ تومان بالاتر اعلام شد تا نرخ دلار در این بازار ۲۵ هزار و ۲۹۳ تومان باشد.

افزایش قیمت‌ها در بازار متشکل و سنا موجب شد فاصله این دو بازار با بازار آزاد کمتر شود. این اتفاق از آن جهت رخ داد که در تاریخ ۱۱ فروردین قیمت دلار در بازار آزاد تا ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان عقب رفته بود. در روزهای قبل،‌ قیمت اسکناس آمریکایی تا محدوده ۲۶ هزار تومانی نیز بالا رفته بود.

نوسانات سکه در تعطیلات

در بازار سکه نیز در نوروز کمی قیمت این فلز گرانبها افزایش یافت ولی فشار زیادی در تعطیلات به قیمت طلای جهانی وارد شد و همین مساله موجب می‌شد که سکه‌بازان در مقایسه با بازیگران دلار،‌ رفتار احتیاطی بیشتری را در دستور کار خود قرار دهند. سکه روز ۱۱ فروردین روی قیمت ۱۱ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان قرار گرفت که نسبت به تاریخ ۲۷ اسفند ۹۰ هزار تومان بیشتر بود. با این حال، باید به این نکته اشاره کرد که سکه در تاریخ ۲۸ اسفند سال گذشته افزایش قابل توجهی را تجربه کرده و توانسته بود به محدوده ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی نیز نزدیک شود. در دوران نوروز، زمانی که دلار به کانال ۲۶ هزار تومانی رفت، معامله‌گران حاضر شدند فلز گرانبهای داخلی را بالای ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خریداری کنند.

با این حال، در تاریخ دهم و یازدهم فروردین اوضاع به سود کاهشی‌های بازار سکه پیش رفت و قیمت سکه در جاده نزولی حرکت کرد. طلای جهانی در دوران تعطیلات در مقاطعی حتی زیر هزار و ۷۰۰ دلار معامله شد و این موضوع خریدهای سکه‌بازان را کاهش داد.

 

منبع: دنیای اقتصاد 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  67  =  76