از توقف صدور دفترچه‌های بیمه تا سطح‌بندی مراکز درمانی

مروری بر مهمترین اقدامات تامین اجتماعی در حوزه درمان در سال کرونا؛

سازمان تامین اجتماعی حدود ۲۸ اقدام مهم در سال ۱۳۹۹ در حوزه درمان را به سرانجام رسانده و اجرایی کرده است که پیگیری و اجرای نسخه نویسی الکترونیک، توقف صدور دفترچه های بیمه درمان کاغذی و ارائه خدمات درمانی به صورت ویژه به بیماران کرونایی از جمله آنهاست.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،  سازمان تامین اجتماعی از ابتدای اسفندماه صدور دفترچه بیمه درمان کاغذی را متوقف کرد و از آن تاریخ مراجعه به پزشک و مراکز درمانی و احراز هویت بیمه شدگان از طریق ارائه کارت ملی، شناسنامه و یا جلد دفترچه بیمه امکان پذیر است.

طرح حذف دفترچه های بیمه کاغذی و نسخه الکترونیک دو طرح جداگانه هستند که به موازات یکدیگر پیش می‌روند و هردو یک هدف را دنبال می کنند.

مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در این باره می گوید: نسخه نویسی و حذف کاغذ از فرایند درمان در سازمان تامین اجتماعی از چندسال قبل در مراکز درمانی تابعه آغاز و موفقیت آمیز بوده است و  گام های بعدی برای استقرار طرح در تمام مراکز درمانی دولتی و خصوصی که الزام قانونگذار بود برداشته و مقدمات آن از چندماه قبل شروع ‌شد. از خرداد1399 تمدید اعتبار دفترچه ها غیرحضوری شد و روش های استعلام شش گانه ساده است. گام جدی دیگر ابتدای آبان ماه بود که اعلام کردیم امکان نسخه نویسی الکترونیک در تمام مراکز درمانی و پاراکلینیک ها به دو طریق وجود دارد، یا مراکز به سامانه ما متصل می‌شدند و یا در سامانه خود سازمان وارد شده و نسخه می نوشتند.

وی افزود: بعد از آن اصلاح فرایندها روزانه انجام می شد تا ابتدای اسفند 99 که اعلام کردیم دفترچه جدید چاپ نمی کنیم. به این ترتیب با وضعیت های مختلفی مواجهیم. نخست نسخه نویسی با ارائه کارت ملی است و فرد می‌تواند دفترچه داشته باشد یا نداشته باشد. وضعیت دوم مربوط به زمانی است که پزشک امکان و یا تمایل نسخه‌ نویسی ندارد در این صورت یا پزشک در برگه های باقی مانده دفترچه نسخه می نویسد و یا در سربرگ خودش دارو را تجویز می کند. لذا دفترچه تا وجود دارد و برگه دارد، معتبر است.

سازمان تامین اجتماعی از ابتدای اسفند با توقف تولید دفترچه های جدید کاغذی، گام مهمی را به سمت اجرای نسخه نویسی الکترونیک و تشکیل پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان برمی دارد.

در کنار توقف صدور دفترچه های بیمه درمان که می توان گفت مهمترین اقدام سازمان تامین اجتماعی در حوزه درمان در سال گذشته بوده است، در ادامه مروری اجمالی بر دیگر اقدامات این سازمان در حوزه مذکور خواهیم داشت:

1- تدوین و اجرای نظام سطح بندی مراکز در سه محور اساسی سطح ­بندی خدمات بستری، سطح­ بندی مراکز درمانی سرپایی و سطح ­بندی تجهیزات پزشکی پیشرفته به منظور برقراری عدالت در دسترسی بیمه شدگان عزیز تامین اجتماعی به خدمات مورد نیاز

2- توسعه فناوری اطلاعات در راستای تسهیل و روان سازی فعالیت­های مرتبط با ذینفعان نظیر برنامه نسخه الکترونیک

3- تدوین ضابطه مدیریت تعارض منافع در بخش درمان و ارسال به مبادی ذی­ربط به منظور اخذ تایید

4- مدیریت بحران و برنامه ­ریزی جهت مقابله با اپیدمی ویروس کرونا در بخش درمان سازمان تامین اجتماعی

5- در شش ماهه سال جاری تعداد 378 مرکز درمانی ملکی شامل 70 بیمارستان، پنج مرکز جراحی محدود، پنج مرکز دندانپزشکی مستقل، 83 پلی کلینیک تخصصی، 121 درمانگاه تخصصی ، یک مرکز طب سالمندان و 90 درمانگاه عمومی به جمعیت بیمه شده سازمان تامین اجتماعی خدمات درمانی ارائه کرده است.

6- بیش از 43 میلیون (43،606،419) مراجعه سرپایی به مراکز درمانی ملکی در شش ماهه اول سال 99 صورت پذیرفته است که بیش از 23 میلیون (23،408،861)  از این مراجعات، دریافت خدمت ویزیت از پزشکان عمومی، دندانپزشک، متخصص و فوق تخصص بوده است.

7- تعداد 302 هزار و 614  نفر در شش ماهه اول سال 99 در بیمارستان ها و مراکز جراحی محدود سازمان تامین اجتماعی بستری و خدمت دریافت کرده اند.

8- تعداد 164 هزار و 719 مورد جراحی در مراکز بستری در شش ماهه اول سال گذشته انجام پذیرفته است.

9- تعداد 58 هزار و 555 زایمان در شش ماهه اول سال قبل در 61 بیمارستان ملکی انجام پذیرفته است که 43.8درصد آنها به روش سزارین انجام پذیرفته است.

10- پذیرش و ارائه خدمات کلینیکی، پاراکلینیکی و بستری به بیش از 93 هزار بیمار بستری مبتلا به بیماری ویروس کرونا از بهمن سال 1398 در مراکز بستری مراکز درمانی ملکی

11- ساماندهی و عدالت در پرداخت مطالبات موسسات طرف قرارداد دانشگاهی و غیر دانشگاهی

12- نیازسنجی، احصای عناوین و تدوین شرح خدمات و انتظارات اولویت‌های پژوهشی معاونت درمان و اجرای فعالیت ­های پژوهشی در حوزه­ معاونت درمان شامل  اجرای طرح­ های پژوهشی منتخب، مشارکت فعال در جلسات کمیته پژوهشی و مدیریت دانش سازمان، ایجاد بانک اطلاعاتی پژوهشگران درحوزه سلامت و…

13- شناسایی رویه‌ها و فرآیندهای نیازمند بهبود حوزه درمان و مشارکت در اجرای برنامه‌های بهبود

14- ارزیابی زیرساخت راه اندازی واحد بازتوانی قلبی در بیمارستان های منتخب سازمان

15- اجرای پایلوت موفق برنامه نرم افزار بانک خون و پیگیری جهت پیاده سازی آن در بخش بانک خون واحدهای آزمایشگاهی تمامی مراکز بیمارستانی سازمان

16- بررسی وضعیت فعالیت مراکز درمانگاهی از نظر شیفت و ساعت فعالیت

17- بازخوانی سالیانه تجهیزات پزشکی سرمایه­ای و صدور مجوزهای خرید مربوطه

18- نیازسنجی و صدور مجوز خرید تجهیزات پزشکی در راستای پیشگیری از شیوع ویروس 19-Covid

19- راهبری و اجرای برنامه های عملیاتی نظیر تامین تجهیزات پزشکیHigh Tech ، تجهیزات پزشکی تصویربرداری )ارتقاء آنالوگ به دیجیتال(و تامین آمبولانس های مراکز درمانی تابعه،  ادامه استاندارد سازی بخش های اورژانس، LDR  و CSSD بیمارستانهای منتخب ، پیشگیری از حریق و…

20- راه ­اندازی دستگاه سی تی اسکن 16 اسلایس در بیمارستان­های خاتم الانبیا (ص)گنبد و بیمارستان زاهدان در راستای به­روزآوری تجهیزات و امکانات تشخیصی درمانی

21- بازنگری نهایی جداول تعیین میزان نقص عضو و ازکارافتادگی

22- بازنگری تعرفه اقلام اورتز و پروتز

23- بازنگری جداول بیماری ها و محدوده استراحت های پزشکی

24- توسعه سامانه کمیسیون ها و شوراهای پزشکی و پزشکان معتمد

25- ارسال مکانیزه اطلاعات آرای کمیسیون های پزشکی به واحدهای مستمری شعب (در 80درصد  شعب عملیاتی شده است) و سیستم محاسبه و پرداخت حق الزحمه پزشکان معتمد 90درصد  عملیاتی شده است.

26- راه اندازی بایگانی الکترونیک متمرکز مدارک پزشکی، آرا و اسناد مرتبط با کمسیونهای پزشکی 

27- طراحی الگوی مراقبت و ارزیابی سلامت  سالمندان و تشکیل پرونده سلامت سالمندان و اجرای آزمایشی آن در 3 مرکز درمانی شهر تهران با رویکرد اجرای ویزیت جامع سالمندی و پایش مستمر سطح سلامت سالمندان تحت پوشش

28- برنامه ریزی جهت راه اندازی کلینیک های فشارخون و دیابت در مراکز ملکی

به گزارش ایسنا، همچنین بر اساس اعلام مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی در حوزه درمان بیماران کرونا تا پایان شهریور سال 1399، حدود 3000 میلیارد تومان برای درمان مستقیم هزینه شده است و بیمه‌شدگان این سازمان هیچ هزینه‌ای بابت درمان پرداخت نمی‌کنند. درمان بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی در بخش سرپایی و بستری به صورت رایگان است و تعرفه درمانی سایر بیمه شدگان نیز بر اساس تعرفه دولتی خواهد بود.

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

24  +    =  29