راه اندازی «کارگروه نوروز ۱۴۰۰» با هدف حفظ و ارتقای کیفیت خدمات اینترنت

رگولاتوری به تازگی اعلام کرده که کارگروه نظارت بر کیفیت خدمات در ایام نوروز با عنوان «کارگروه نوروز ۱۴۰۰» با هدف حفظ و ارتقای کیفیت خدمات در نوروز، مدیریت ترافیک و ارائه خدمات باکیفیت به مشترکان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تشکیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، سال پیش قرنطینه و دور کاری حجم استفاده از اینترنت را چند برابر کرد و آماده نبودن اپراتورها و مخصوصا اپراتورهای ثابت برای سرویس دهی به این حجم از مشترک باعث شد، تا اینترنت همیشه دارای اختلال کشور بیش از گذشته دچار اختلال و قطعی شود. در نهایت هم اواسط فروردین و همچنین دراواخر اردیبهشت سال ۱۳۹۹ محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات وعده داد که با واگذاری ۵ میلیون پورت VDSL  (در همان سال کاربران) به سرعتی ۴ برابر سرعت فعلی دسترسی پیدا خواهند کرد. وعده‌‌ای که در نهایت یک پنجم آن محقق شده است و حالا که در روز اول سال ۱۴۰۰ هستیم کمتر از ۱ میلیون پورت VDSL واگذار شده در کشور وجود دارد.

با تمام اینها قطعی فیبر ایران از مسیر قطر آنطور که وزارت ارتباطات پیشتر اعلام کرده بود، باعث شده بود تا در چند هفته اخیر کیفیت اینترنت بیش از گذشته افت کند. وزیر ارتباطات هفته گذشته در حاشیه بیستمین‌ جلسه تعامل‌پذیری اعلام کرد که زیرساخت در تلاش است که این مشکل را رفع کند. او گفت که با برنامه‌ریزی‌هایی که رگولاتوری انجام داده امیدوارست کاربران در ایام تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ کمتر با افت کیفیت و اختلال در اینترنت خود روبه رو شوند.

کمیته‌ای برای کنترل کیفیت اینترنت

رگولاتوری به تازگی اعلام کرده که کارگروه نظارت بر کیفیت خدمات در ایام نوروز با عنوان «کارگروه نوروز ۱۴۰۰» با هدف حفظ و ارتقای کیفیت خدمات در نوروز، مدیریت ترافیک و ارائه خدمات باکیفیت به مشترکان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تشکیل شده است. این کمیته با مدیریت معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری و حضور نمایندگان شرکت‌های ارتباطات زیرساخت، مخابرات ایران، ارتباطات سیار ایران، خدمات ارتباطی ایرانسل، خدمات ارتباطی رایتل، شاتل، های وب و آسیاتک تشکیل شد.

مجید حقی، معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری در این مورد گفت: قبل از اینکه چنین کارگروهی تشکیل شود با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته با هدف حفظ کیفیت خدمات به ویژه در ساعات پرترافیک نزدیک تحویل سال، دریافت مجوزهای تردد برای تیم‌های فنی و عملیاتی اپراتورها و آمادگی برای افزایش حجم ترافیک صوت و دیتا در نوروز، بخشنامه‌ای به اپراتورها ابلاغ شد.

او در مورد وظایف کارگروه نوروزی ۱۴۰۰ اعلام کرد: براساس تصمیمات این کارگروه، اپراتورها موظف شدند اقدامات لازم درباره بررسی و کنترل سایت‌ها و تجهیزات ارتباطی و افزایش تاب‌آوری آنها در مواقع بحران را انجام بدهند و منابع مورد نیاز پشتیبان برای سایت‌ها را تامین کنند.

براساس توضیحات او علاوه بر این، اپراتورها باید برای افزایش ظرفیت لینک‌های ارتباطی اقدام کرده و مشکل اشباع در لینک‌های انتقال و اینترنت را نیز رفع کنند. هماهنگی با مناطق ۹گانه رگولاتوری برای ترددهای درون استانی، برون استانی، بین شهری و شبانه‌روزی تیمهای عملیاتی اپراتورها در ایام نوروز یکی دیگر از اقدامات این کارگروه است.

همچنین او به تعهدات شرکت‌های ارتباطات زیرساخت و مخابرات ایران اشاره کرد و گفت: در این کارگروه شرکت ارتباطات زیرساخت و شرکت مخابرات ایران متعهد شده‌اند لینک‌های مورد نیاز اپراتورها برای رفع مشکل اشباع و افزایش ظرفیت شبکه را در اختیار آنها قرار دهند.به گفته او تیم‌های فنی و عملیاتی شرکت ارتباطات زیرساخت و اپراتورها موظف شده‌اند در تمام ساعات شبانه روز پاسخگوی مشترکان باشند.

همه پیش‌بینی‌ها انجام شده

یکی از اصلی‌ترین اپراتورهایی که براساس آمار رگولاتوری بیش از ۵۰ درصد بازار اینترنت ثابت کشور را در اختیار دارد شرکت مخابرات ایران است. حالا داوود زارعیان، معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران می‌گوید همه پیش‌بینی‌ها انجام شده تا در ایام نوروز کاربران مشکلی از بابت کیفیت و سرعت اینترنت نداشته باشند.

او در این زمینه گفت: بیشتر مواقع و براساس تجربیات در ایام نوروز، میزان مصرف اینترنت داخلی افزایش می‌یابد و دلیل آن هم استقبال مردم از سرویس‌های سرگرم‌کننده مانند VODهاست.

به گفته او در شرکت مخابرات ایران نیز هم اکنون ۳۱ درصد مصرف پهنای باند مربوط به اینترنت داخلی است که طبق تجربه سال‌های قبل، او پیش‌بینی می‌کند که این میزان در نوروز با توجه به محدودیت‌های کرونایی افزایش یابد و به همین خاطر مخابرات تمام اقدامات لازم برای جلوگیری از هر گونه مشکلی در ارائه اینترنت خود را به کار بسته است.

براساس اطلاعاتی که در سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دیده می‌شود مشترکان می‌توانند در صورت بروز مشکل در اپراتور همراه اول با شماره ۹۹۹۰، در ایرانسل باشماره ۷۰۰، در رایتل با شماره ۲۰۰، در مخابرات با شماره ۲۰۲۰، در شاتل با شماره ۹۱۰۰۰۰۰۰، در های وب با شماره ۱۵۶۵و در آسیاتک با شماره ۱۵۴۴ تماس بگیرند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×  1  =