جزییات پرداخت تسهیلات مسکن در ۱۰ ماهه ۹۹

گزارش جدید بانک مرکزی درباره سهم بخش ­های مختلف اقتصادی از تسهیلات شبکه بانکی طی ۱۰ ماهه اول امسال،خبر از پیشتازی بانک مسکن در پرداخت تسهیلات مسکن می دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، طبق گزارش تازه ای که بانک مرکزی درباره روند پرداخت تسهیلات بانکی به بخش های مختلف اقتصادی منتشر کرده است، از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه در مجموع یک هزار و ۳۹۵ هزار و ۹۹۳ میلیارد تومان تسهیلات توسط شبکه بانکی به بخش های کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن و ساختمان، بازرگانی، خدمات و سایر حوزه­ ها (متفرقه) پرداخت شده است. این میزان تسهیلات پرداختی به کل اقتصاد در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۸ رشد ۹۴ درصدی داشته است.

اما در بخش مسکن و ساختمان، عملکرد شبکه بانکی مشخص می­ کند بانک مسکن در پرداخت تسهیلات پیشتاز بوده است. سهم بخش مسکن و ساختمان از کل تسهیلاتی که طی ۱۰ ماهه اول امسال توسط بانک ها به کل اقتصاد پرداخت شد ۸۰ هزار و ۱۷۶ میلیارد تومان گزارش شده است که ۳۵.۵ درصد آن را بانک مسکن به تنهایی پرداخت کرده است. بانک مسکن از طریق شعب خود در سراسر کشور در فاصله ابتدای سال ۹۹ تا پایان دی ماه در مجموع تعداد یک میلیون و ۵۰۶ هزار فقره انواع تسهیلات شامل ساخت مسکن (مشارکت مدنی)، خرید مسکن و فروش اقساطی، جعاله و همچنین سایر تسهیلات به متقاضیان واجد شرایط و فعالان این بخش پرداخت کرد. ارزش کل این تسهیلات نیز رقمی برابر با ۲۸ هزار و ۴۹۲ میلیارد تومان بوده که رشد ۳۸.۵ درصدی از خود نشان می دهد. این میزان پرداخت تسهیلات به لحاظ ارزش توسط بانک مسکن، بیش از یک سوم کل تسهیلاتی است که کل شبکه بانکی به بخش مسکن و ساختمان پرداخت کرده است.

طبق این گزارش سهم تسهیلات بانک مسکن در حوزه خرید خانه از کل تسهیلاتی که شبکه بانکی برای این حوزه طی ۱۰ ماهه اول امسال پرداخت کرد ۴۵ درصد برآورد می شود. در این مدت زمانی شبکه بانکی رقمی در حدود ۱۸ هزار و ۳۷۲ میلیارد تومان برای خرید مسکن تسهیلات ارایه کرده است که ۸ هزار و ۳۱۹ میلیارد تومان آن توسط شعب بانک مسکن به متقاضیان پرداخت شده است.

رکود سنگین در حوزه های معاملات خرید خانه و ساخت مسکن در شهرهای کشور (که به نظر می رسد شدت این رکود در شهرهای مبتلا به جهش شدید قیمت، بیشتر است) باعث شده تقاضا برای دریافت تسهیلات کاهش پیدا کند. این کاهش تقاضا اثر خود را بر کاهش سهم بخش مسکن و ساختمان از کل تسهیلات شبکه بانکی گذاشته است. طی ۱۰ ماه اول امسال سهم این بخش از کل تسهیلات بانکی به ۵.۷ درصد رسیده است که سهم نسبتا پایین ارزیابی می شود. بنابراین لازم است شرایط بیرونی بازار مسکن برای بازگشت رونق به این بخش فراهم شود.

نکته دوم بررسی این گزارش، مشارکت حداکثری کل بانک های کشور برای پرداخت تسهیلات موثر به فعالان بخش مسکن و ساختمان می تواند به خروج سریع این بخش از رکود سنگین کمک کند. در حال حاضر طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در سراسر کشور با همت دولت، نهادهای مختلف، سازنده ها، انبوه سازان و البته بانک ها در دست اجرا قرار دارد. پرداخت تسهیلات به این بخش قطعاً باعث افزایش عرضه مسکن می شود و زمینه را برای رونق فراهم می آورد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

54  ⁄  9  =