نظام مالیاتی در مسیر هوشمندسازی/ الزام فعالان اقتصادی به نصب پایانه‌های فروشگاهی

معاون سازمان امور مالیاتی گفت: از اول خرداد سال آینده اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و ثبت نام مودیان و فعالان اقتصادی شروع می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، علیزاده معاون سازمان امور مالیاتی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص صندوق مکانیزه فروش تصریح کرد: دیگر تنها بحث صندوقبه مکانیزه فروش نیست و پایانه های فروشگاهی در قانون مطرح است که از اول خرداد سال آینده ثبت نام مودیان و فعالان اقتصادی و اجرای قانون  پایانه های فروشگاهی شروع می شود.

او افزود: طبق این قانون، هر ابزار و دستگاهی که قابلیت صدور صورت حساب الکترونیکی داشته باشد به عنوان پایانه فروشگاهی محسوب می شود که فراتر از صندوق مکانیزه است.

علیزاده گفت: بر اساس این قانون، فعالان اقتصادی برای ثبت رویدادهای مالی خود باید صورت حساب های الکترونیکی تولید کنند که  دارای کد شناسه هایی هستند و مشخص می شود صورت حساب توسط چه پایانه ای و در کجا صادر شده است که در حافظه مالیاتی قرار گرفته و  صورت حساب در کارپوشه فعال اقتصادی قرار می گیرد.

این مقام مسئول بیان کرد: اجرای قانون پایانه های فروشگاهی شامل همه فعالان اقتصادی در هر سطحی می شود و کد شناسه پایانه  فروشگاهی و کد شناسه حافظه مالیاتی در اختیار آنها قرار می گیرد.

علیزاده گفت: فعالان اقتصادی ۳ دسته هستند؛ افرادی که با دولت معامله دارند،کسب و کار هایی که به دیگری می فروشند و فروشگاه هایی که به مصرف کننده می فروشند. ابزارهای پایانه فروشگاهی هر کدام از آنها با هم متفاوت است.

معاون سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: طبق این قانون پایانه های فروشگاهی ، کلیه اطلاعات صورت حساب مودی به دست ما می رسد و دیگر نیازی به بررسی مالیات بر ارزش افزوده نیست و تنها  ۲.۵ درصد برای  راستی آزمایی بررسی می شود. کلیه فرایند ها به صورت الکترونیک و بدون دخالت افراد انجام می گیرد و امکان خطا و تخلف کاهش می یابد.

او افزود: اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده مودی در کارپوشه صادر می شود و کل فرایند کانالیزه شده است و اطلاعات منتقل به کارپوشه می شود. در آينده نزدیک نیازی نداریم که مودی فهرست اظهار نامه مالیاتی به ما بدهد.

علیزاده ادامه داد: یک سامانه استعلام صورت حساب الکترونیکی داریم که صورت حساب قابلیت جعل کردن نداشته باشد. هر صورت حساب سه کد شناسه دارد؛ کد شناسه پایانه فروشگاهی، حافظه مالیاتی و شماره صورت حساب الکترونیکی که ذخیره شده و به کارپوشه مودی منتقل می شود.

او  بیان کرد: با اجرایی شدن  این قانون، صورت حساب‌های خارج از این چارچوب قبول نمی‌شود و کسب و کارهای ثبت نام نشده در این سامانه قابلیت صدور صورت حساب ندارد.

نظام مالیاتی باید منعطف و فناورانه باشد

در ادامه برنامه صفایی دلویی رئیس کمیته مالیات کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: سه عامل عوام زدگی، تمرکز زدایی و اقتصاد نفتی باعث شد که نظام مالیاتی کشور به کاهش نابرابری و فقر منجر نشود.

او با بیان اینکه نظام مالیاتی باید ۳ ویژگی مهم داشته باشد، ادامه داد: اول باید نظام مالیاتی منعطف باشد مثلا در شرایط تحریم کمتر به تولید فشار بیاورد. نکته دوم اینکه نظام مالیاتی باید فناورانه باشد اما هنوز در به کارگیری فناوری های جدید موفق نبوده ایم و نکته آخر اینکه در ساختار نظام مالیاتی ما اگر مودی اعتراضی داشته باشد، اعتراض را به خود سازمان مالیاتی می برد و این نقص باید برطرف شود.

صفایی تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته بیشترین مالیات از سرمایه داران و کمترین مالیات از بخش تولید گرفته می شود اما در کشور ما برعکس است و ما هم باید در این مسیر حرکت کنیم.

رئیس کمیته مالیات کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در سیستم نفتی برخی کشور‌ها درآمد دولت بر دوش فروش نفت است نه مالیات و به عبارتی در کشور‌های نفتی فرار مالیاتی بیشتر است.

اختلاف بین مالیات بالقوه و بالفعل زیاد است
 

در ادامه برنامه  خاندوزی نایب رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با راه اندازی پایانه‌های فروشگاهی و ثبت نام مودیان در سامانه، کنترل و دریافت مالیات موثرتر شده و شفافیت و عدالت اجتماعی بیشتری ایجاد می شود.

او افزود: هدف قانونگذار از وضع این قانون و راه اندازی اتصال پایانه‌های فروش به سامانه‌های مالیاتی صرفاً کنترل مالیاتی نبوده است. بدون این سامانه هم بانک مرکزی می‌تواند بر قیمت‌ها و میزان مالیات، نظارت داشته باشد.

خاندوزی گفت: در کشور ما اختلاف بین مالیات بالقوه و بالفعل زیاد است و میزان فرار‌های مالیاتی از ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار میلیارد تومان متغیر است.

این نماینده مجلس بیان کرد: عزم جدی از طرف قوه مجریه در مالیات ستانی نیست اما مسیر درستی در استفاده از  سامانه های هوشمند در اخذ مالیات در حال طی شدن است که باید با سرعت بیشتر و بهره گیری از نخبگان دانشگاهی انجام شود.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

69  ⁄  69  =