شورای عالی فضای مجازی بازار رمزارزها را سازمان‌دهی خواهد کرد

شورای عالی فضای مجازی پس از سازماندهی پیام‌رسان‌ها دست روی بازار رمزارزها گذاشت و دبیر این سازمان از تلاش برای تعیین تکلیف ارز دیجیتالی بانک مرکزی و سازمان‌دهی بازار مبادلات رمزارز کشور خبر داده است

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، ابوالحسن فیروزآبادی؛ دبیر شورای عالی فضای مجازی در پیامی به مناسبت دهمین تاسیس این شورا اعلام کرد که تعیین تکلیف توسعه‌ی ارز دیجیتالی بانک مرکزی و سازماندهی رمزارزها در دستورکار آتی شورای عالی فضای مجازی قرار گرفته است.

سند حکمرانی داده، سند سیاست‌ها و تکالیف توسعه‌ی رمز پول بانک مرکزی(ارز دیجیتالی بانک مرکزی) و ساماندهی رمزارزها به عنوان یکی از دغدغه‌های امروز مردم برای حفاظت از سرمایه و در نهایت ایجاد محیطی مناسب برای توسعه اقتصاد دیجیتال و به تبع آن افزایش اشتغال مجازی برای جوانان ترسیم شده است.ابوالحسن فیروزآبادی

اگرچه منظور شورای عالی فضای مجازی از سازماندهی رمزارزها مشخص نیست اما بنظر می‌رسد که این شورا قصد دارد به‌طور جدی سازماندهی بازار رمزارزها را بررسی کرده و به‌طور همزمان راه‌اندازی ارز دیجیتالی بانک مرکزی را نیز پیگیری کند.

رئیس بانک مرکزی اخیراً اعلام کرده بود که خرید و فروش رمزارزها را مجاز اعلام نخواهد کرد. در همین راستا مرکز ملی فضای مجازی و معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی اظهارات متفاوتی را از شرایط مبادلات رمزارز در ایران ارائه کردند. با فاصله‌ی اندکی و در حالی که ممنوعیتی برای فعالیت پلتفرم‌های مبادلات رمزارز وجود ندارد، شرکت خدمات پرداخت شاپرک دستور قطع خدمات پرداخت الکترونیک صرافی‌های رمزارزی را صادر کرد.

رمزارزها فرصتی را برای فقرزدایی و دسترسی عادلانه به بازارهای مالی جهان ایجاد کرده‌اند

اظهارات اخیر دبیر شورای عالی فضای مجازی نشان می‌دهد که دولت قصد دارد قوانینی را برای مبادلات رمزارزها اعمال کند، در حالی که بازار معاملاتی رمزارزها با بازارهای معاملات دارایی‌های سنتی همانند سهام و اوراق قرضه و … تفاوت دارد. در حقیقت بسیاری از رمزارزها همانند بیت کوین، برخلاف دارایی‌های سنتی به طور غیرمتمرکز راه‌‌اندازی شده‌اند و دولت‌هایی که در جهت مقابله با این فناوری گام برداشتند، عملاً پس از تجربه‌ی شکست رویکرد ملایم‌تری را در مقابل این فن‌آوری در پیش گرفتند. بسیاری از کشورهای جهان نیز تلاش می‌کنند به جای مقابله با رمزارزها از فرصت ایجاد شده برای منافع عمومی و توسعه‌ی کشور خود استفاده کنند.

از طرفی رمزارزها ساختاری را برای توزیع عادلانه‌ی ثروت ایجاد کرده و امکان دسترسی برابر تمامی مردم جهان به سیستم مالی نو‌آورانه را ایجاد کرده‌اند و ایجاد محدودیت برای دسترسی به این حوزه ممکن است تبعات جبران ناپذیری را برای فعالیت‌های اقتصادی مردم و فقرزدایی خواهد داشت. همچنین اعمال قوانین متعدد و پیچیده هر بازار مالی را از فعالیت عادی و آزاد خود منحرف می‌سازد و سازمان‌های دولتی هر کشوری تنها باید برای مقابله با وقوع جرم همانند کلاهبرداری و دستکاری بازارهای مالی تلاش کنند.

 دبیر شورای عالی فضای مجازی معتقد است که رمزارزها تنها باید در مسیر رشد اقتصادی و عبور از تحریم‌ها مورد استفاده قرار بگیرد و باید به‌طور همزمان با ثروت اندوزی فعالان این حوزه مقابله کرد.

 

منبع : کوینیت

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  +  1  =