سکه به طلا خوش‌بین شد؟

در دومین روز هفته، سکه امامی از فاز نزولی خارج شد. روز یکشنبه، فلز گرانبهای داخلی ۱۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۱۰ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسید.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،  رشد یک درصدی قیمت سکه در شرایطی رخ داد که بهای دلار در بازار داخلی تنها حدود ۱/ ۰ درصد رشد کرده بود.  در شرایطی که دلار روز نسبتا آرامی داشت، برخی از فعالان، رشد قیمت سکه را به انتظارات افزایشی نسبت دادند که برخی از معامله‌گران برای طلای جهانی داشتند؛ برخی از سکه بازان اعتقاد دارند، طلای جهانی هفته جاری را با افزایش قیمت آغاز خواهد کرد و در روز یکشنبه به استقبال این اتفاق رفتند. این انتظار در حالی در میان برخی معامله‌گران داخلی وجود دارد که شماری از کارشناسان بازارهای جهانی معتقدند با تصویب بسته کمک‌های مالی بایدن چشم‌انداز اقتصادی آمریکا مثبت تر شده است. گروه اخیر رشد قیمت طلا در میان مدت را محتمل نمی‌دانند. با این حال، عده‌ای از معامله‌گران داخلی باور دارند طلا در واکنش به تصویب بسته یاد شده افزایشی خواهد شد. به نظر می‌رسد بازار سکه دیدگاه گروه دوم را جدی گرفت. دیروز، اسکناس آمریکایی با افزایش جزئی ۲۰ تومانی به بهای ۲۴ هزار و ۷۷۰ تومان رسید. به گفته فعالان، زمانی که دلار به محدوده ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومانی نزدیک شد،‌ میزان خریدها در بازار افزایش یافت. به این ترتیب می‌توان محدوده یاد شده را حمایت جدید دلار قلمداد کرد.

افت قیمت دلار در راه است؟

با وجود اینکه برخی از معامله‌گران سکه نسبت به افزایش این فلز گرانبها خوش‌بین هستند، برخی از فعالان اعتقاد دارند که قیمت دلار به کاهش خود ادامه خواهد داد و در نتیجه بهای فلز گرانبهای داخلی را تحت فشار قرار خواهد داد. این گروه از کاهشی‌های بازار ارز روی آزاد شدن دارایی‌های ارزی بلوکه شده ایران تکیه می‌کنند.

در آخرین خبرها، سید حمید حسینی، عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق عنوان کرده بود که «با توجه به اطلاعاتی که از منابع لبنانی، عراقی و غربی داشتم دو روز پیش خبر موافقت آمریکا با آزادسازی بخشی از منابع ارزی ایران در عراق را توییت کردم و براساس اطلاعات واصله اعلام کردم که آمریکا با آزادسازی منابع ایران در بانک تجارت عراق موافقت کرده و حتی چند تراکنش نیز انجام شده است»

وی در ادامه بیان کرد که «اگرچه پس از انتشار این مطلب الجزیره در توییتی از قول منابع عراقی آزادسازی پول ایران را انکار کرد و یکی از رسانه‌های داخلی مدعی شد که فقط با همکاری دو کشور گشایش‌هایی ایجاد شده و مجوز آمریکا را منکر شد اما با توجه به اطلاعات موثقی که داشتم مطئمن بودم که آمریکا با آزادسازی سه میلیارد دلار از منابع ایران در کره جنوبی، عمان و عراق موافقت کرده است.» این خبر برای بازیگران بازار ارز اهمیت زیادی داشت، چرا که نشان می‌داد سمت عرضه ارز می‌تواند تقویت شود. این موضوع موجب شد که بازیگران بازار تا حدی از معاملات عقب‌نشینی کنند و اقدام به خرید نکنند.

در حالی که برخی از معامله‌گران به افت قیمت خوش‌بین هستند،گروهی باور دارند، اسکناس آمریکایی طی روزهای بعدی افزایشی خواهد شد. یکی از عللی که امید برخی معامله‌گران برای افزایش قیمت را بالا می‌برد، انتظار برای افزایش خریدها در روزهای انتهایی سال است. اقتصاد نیوز در گزارشی نوشت: به‌طور سنتی در روزهای انتهایی سال و حتی در ابتدای سال جدید، عرضه ارز از سوی صرافی‌های مجاز کاهش پیدا می‌کند. در چنین فضایی، برخی معامله‌گران می‌توانند با معاملات اندک کمی قیمت‌ها را در جهت صعودی قرار دهند.

 

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

52  ⁄  13  =