ریپل یک بلاک‌چین خصوصی برای بانک‌های مرکزی می‌سازد

ریپل در حال توسعه‌ی یک دفترکل خصوصی برای رمزارزهای بانکی(CBDC) است تا امکان صدور و مدیریت اینگونه رمزارزها را برای بانک‌های بزرگ جهان فراهم آورد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، شرکت ریپل(Ripple) که مقر اصلی آن در شهر سانفرانسیسکو آمریکا واقع شده است، امروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام نموده که این شرکت در حال آزمایش نسخه‌ی خصوصی دفترکل ریپل جهت پشتیبانی از بانک‌های مرکزی در روند انتشار رمزارزهای بانکی(CBDC) می‌باشد. به گفته‌ی برخی مقامات این شرکت، دفترکل خصوصی رمزارزهای بانکی به طور ویژه جهت پرداخت و تراکنش‌های معمول ساخته خواهد شد.

طبق این بیانیه‌ی رسمی، دفترکل خصوصی فوق‌الذکر بر روی همان بلاک‌چینی که رمزارزهای ریپل(XRP) عرضه می‌شوند، توسعه یافته و راه‌اندازی خواهد شد. علاوه براین، شرکت ریپل به رشد چشم‌گیر علاقه به رمزارزهای بانکی در سراسر جهان اشاره نموده و توضیح داده است که ورود فناوری رمزارزهای بانکی در سیستم بانکی جهان اجتناب‌ناپذیر است.

این شرکت فعال حوزه‌ی بلاک‌چین همچنین اظهار نموده که اکثر بلاک‌چین‌ها دفاترکل عمومی هستند و از حریم خصوصی لازم برای فعالیت بانک‌های مرکزی حمایت نمی‌کنند. ریپل همچنین افزود که یک دفترکل خصوصی می‌تواند گزینه‌ی مناسب‌تری برای بانک‌های مرکزی جهت صدور و مدیریت رمزارزهای بانکی باشد. طی چند سال گذشته چندین ارز دیجیتال خصوصی بر روی دفترکل XRP منتشر شده است.

در بخش‌هایی از این بیانیه‌ی شرکت Ripple آمده است «جابجایی پول در یک دفترکل خصوصی رمزارزهای بانکی بسیار مقرون به صرفه، قابل اعتماد و تقریباً به صورت آنی خواهد بود. علاوه بر این می‌توان تراکنش‌ها را براساس نیاز بانک مرکزی مورد نظر محدود و یا خرد کرد. دفترکل خصوصی بانک‌های مرکزی در ابتدا می‌تواند ده‌ها هزار تراکنش بر ثانیه(TPS) را پردازش کنند، درحالیکه استفاده از راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری باعث افزایش این رقم به صد‌ها هزار تراکنش بر ثانیه خواهد رسید».

در بخش‌های دیگری از این بیانیه مدیرعامل شرکت ریپل آقای گارلینگهوس اظهار نموده که «تراکنش‌ها در دفترکل خصوصی رمزارزهای بانکی توسط همان پروتکل اجماع استفاده شده توسط دفترکل XRP تایید می‌شوند، که بسیار کم مصرف‌تر است بنابراین ارزان‌تر بوده و ۶۱۰۰۰ برابر کارآمدتر از بلاک‌چین‌های عمومی است که از پروتکل اثبات کار استفاده می‌کنند».

یک پرونده‌ی قضائی

این صحبت‌های آقای گارلینگهوس درحالیست که کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده(SEC) در ماه دسامبر ۲۰۲۰ یک دادخواست علیه ریپل و مدیرعامل آن به دلیل فروش غیرقانونی اوراق بهادار ثبت نشده، ارائه کرد. مدت کوتاهی پس از انتشار اخبار مربوط به این دادخواست قیمت رمزارز XRP بالغ بر ۶۰ درصد سقوط کرد، با این حال از آن زمان در حال بهبود بوده و توانسته بخشی از ضرر ناگهانی خود را جبران کند.

آقای برد گارلینگهوس به عنوان مدیرعامل شرکت ریپل روز چهارشنبه توضیحاتی پیرامون این پروده‌ی قضائی ارائه نموده و اظهار کرد که «امروز، یک نامه از طرف من به دادگاه پرونده‌ی کمیسیون SEC مبنی بر لغو دادخواست ارائه خواهد شد× زیرا بخش قابل توجهی از فروش رمزارزهای XRP خارج از ایالات متحده صورت گرفته و جزو حیطه‌ی کاری آژانس SEC نمی‌باشد. این آژانس نظارتی در حال سوءاستفاده از قدرت قانون‌گذاری خود است».

 

منبع: کوینیت

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

71  −    =  63