«بولیوار دیجیتال» راهکار جدید ونزوئلا برای پیشرفت اقتصاد

به نظر می‌رسد که در راستای ایجاد ثبات اقتصادی در کشور، دولت نیکلاس مادورو قصد دارد با معرفی یک ارز دیجیتال «غافلگیر‌کننده» یک نسخه‌ی دیجیتال از ارز فیات ملی را عرضه کند

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، نیکلاس مادورو(Nicolás Maduro) رئیس جمهور کشور ونزوئلا روز گذشته اعلام نموده که تیم تحت مدیریت وی در حال کار بر روی «غافلگیری» دگیر برای مردم است، یک سوپرایز که مطمئناً باعث افزایش جلب توجه‌ی کاربران صنعت رمزارز و ناظران بازار خواهد شد. به گفته‌ی وی این پروژه‌ی مرموز یک «بولیوار دیجیتال» است.

در حال حاضر به نظر نمی‌رسد که پروژه‌ی بولیوار دیجیتال هیچ ارتباط مستقیمی به رمزارز بومی ونزوئلا یا همان پترو(Petro که به پشتوانه‌ی نفت این کشور ساخته شد) ارتباطی داشته باشد؛ با این حال، مانند بسیاری از اعلامیه‌های نیکلاس مادورو همچنان اطلاعات زیادی در رابطه با این پروژه در دسترس نیست.

این اقدام دولت ونزوئلا در واقع بخشی از مجموعه‌ی تلاش‌های دولت در راستای ایجاد ثبات در اقتصاد کشور است. طی چند ماه گذشته، ونزوئلا تمامی کنترل‌ها و محدودیت‌های تبادل ارز را لغو کرد و به شهروندان خود اجازه داد حساب‌های بانکی خود را بر اساس دلار آمریکا افتتاح کنند، حتی اگر تراکنش‌ها قرار است بر اساس ارز ملی یعنی بولیوار صورت بگیرد.

نظر تحلیلگران در رابطه با این پروژه

فرناندو مدینا(Fernando Medina) مدیر ارشد شرکت حوزه‌ی فناوری وی‌لاکچین(vlockcahin.tech)‌در رابطه با این موضوع اظهار نموده «با توجه به این رمزارز ملی پترو از حیث قانونی یک ابزار مالی تعریف نشده است، احتمالاً بولیوار دیجیتال یک رمزارز بانکی کامل(CBDC) باشد». به گفته‌ی وی «از نظر قانونی ارز بولیوار ارزش قانونی دارد، و من بولیوار دیجیتال را تکامل این ابزار پولی تصور می‌کنم». براساس صحبت‌های آقای مدینا، این اولین بار نیست که دولت ونزوئلا ایده‌ی تولید ارز دیجیتال با حدف ثبات اقتصادی را مطرح کرده است.

با تمام این تفاسیر، تحلیلگران حوزه‌ی اقتصادی بر این باوراند که دولت ونزوئلا در تلاش است تا با عرضه‌ی بولیوار دیجیتال به سمت دلاریته‌سازی اقتصاد(اقتصادی مبتنی بر دلار ایالات متحده) حرکت کرده و در نهایت به ثبات اقتصادی دست یابد. به گفته‌ی ری فالکونی(Ray Falconi) یکی از اعضاء انجمن ملی رمزارز در ونزوئلا «احتمالاً امکان تبدیل دلارهای دیجیتال که توسط بانک‌ها اداره می‌‌شوند به بولیوار دیجیتال توسط بانک‌ها داخلی وجود خواهد داشت. به همین دلیل است که دولت در قدم اول اجازه‌ی افتتاح حساب مبتنی بر دلار را ممکن ساخته است، زیرا به دنبال دریافت و ذخیره‌ی پول نقد و دلار دیجیتال و در نهایت تبدیل آن به ارز دیجیتال بومی است».

خوزه آنجل الوارز(Jose Angel Alvarez) رئیس انجمن ملی رمزارز ونزوئلا نیز استدلال کرده است که در آینده‌ای نه چندان دور احتمالاً حضور همزمان رمزارز پترو در کنار بولیوار دیجیتال خواهیم بود، دولت هم می‌تواند تصمیم بگیرد که از یکی برای تراکنش‌های داخلی و از دیگری برای معاملات بین‌المللی استفاده کند.

تلاش‌های مادورو تمامی ندارد

با تمام این تفاسیر، هرآنچه در رابطه با این پروژه گفته شود تنها یک حدس و گمانه‌زنی است، تا اینکه نیکلاس مادورو که در سخنرانی قبلی خود «پایان پول نقد» در کشور ونزوئلا را اعلام کرده بود، اطلاعات بیشتری در رابطه با پروژه ارائه کند.

نیکلاس مادورو ابتدا در سال ۲۰۱۷ از اغاز روند ساخت رمزارز پترو و همزمان با شور و اشتیاق موجود در صنعت رمزارزها به دلیل اوج‌گیری پروژه‌های ICO خبر داد، درحالیکه این کشور در همان زمان گرفتار بدترین وضعیت اقتصادی و بحران مالی بود. با این حال می‌توان گفت که مادورو بسیار جسورانه عمل کرده است، زیرا در میانه‌ی تحریم‌های یک جانبه‌ی ایالات متحده به معرفی رمزارز بومی مبتنی بر نفت کشور پرداخته بود.

 

منبع: کوینیت

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  50  =  59