فلز زرد در کف ۸ماهه

واکنش طلا به تصویب بسته بایدن بررسی شد;

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد کمتر از دو ماه از بر سر کار آمدن جو بایدن، اولین بسته محرک مالی با ابعادی بزرگ به تصویب رسید؛ موضوعی که با توجه به راه نسبتا هموار او در کنگره قابل پیش‌بینی بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، حجم این بسته حمایتی هزار و ۹۰۰ میلیارد دلار است. اما سوال بزرگ برای معامله‌گران عواقب این بسته حمایتی در بازار جهانی است. در حالی این بسته حمایتی به تصویب رسیده که ارزش هر اونس طلا در آخرین روز معاملات هفتگی، به پایین‌ترین حد خود از ماه نوامبر ۲۰۲۰ تا‌کنون رسیده است.

طلا از ابتدای سال‌جاری میلادی و همزمان با تغییر ساکن کاخ‌سفید و فقدان تصویب بسته حمایتی جدید، در دو ماه اولیه سال‌جاری میلادی حدود ۹ درصد افت قیمت داشته و بسیاری از تحلیلگران سطوح قیمتی کنونی را فرصت مناسبی برای خرید طلا می‌دانند. همزمان شدن کف قیمتی طلا در بیش از۸‌ماه اخیر و تصویب بسته جدید، می‌تواند در کوتاه‌مدت با واکنش مثبت طلا در روزهای ابتدایی هفته آینده همراه باشد. اما درباره تاثیر بلندمدت این بسته بر قیمت طلا و دیگر مقاصد امن دارایی مانند نقره و بیت‌کوین دو نظر متفاوت وجود دارد که بستگی زیادی به میزان تورم ایجاد شده توسط این بسته‌های محرک مالی دارد.

تورم، بازیگر اصلی

در مورد تاثیر بلندمدت بسته محرک مالی جدید بر قیمت طلا در افق زمانی میان‌مدت، مهم‌ترین عامل تورم است. در حقیقت طلا و دیگر پناهگاه‌های امن دارایی که جدیدا بیت‌کوین نیز به آنها اضافه شده است، در شرایط تورمی به‌عنوان مقاصدی برای حفظ ارزش دارایی‌ها عمل می‌کنند. برخی اقتصاددانان بر این باورند که با توجه به آغاز فرآیند ایمن‌سازی جهان از طریق واکسیناسیون، در چند ماه آینده شاهد افزایش فعالیت‌های اقتصادی خواهیم بود. افزایش فعالیت‌های اقتصادی با افزایش تورم همراه خواهد بود و در آن مقطع طلا مجددا شاهد آغاز رالی جدید صعودی است. نکته قابل‌توجه دیگر اینکه برخی اقتصاددانان مدعی شده‌اند افزایش تورم پیش‌رو به‌دلیل حجم بی‌سابقه اقدامات انبساطی و بسته‌های محرک مالی بیش از مقداری است که فدرال رزرو پیش‌بینی می‌کند. البته گروه دیگری از اقتصاددانان – که پل کروگمن برنده جایزه نوبل نیز در میان آنها قرار دارد – نگرانی گروه اول را بی‌مورد می‌دانند و شرایط تورمی را تحت کنترل پیش‌بینی می‌کنند. هر سناریوی تورمی که اتفاق بیفتد تاثیر مستقیمی بر بازارهایی مانند طلا خواهد داشت. مسلما طلا از تورم بالاتر سود بیشتری خواهد برد و احتمال بازگشت مجدد به قله‌های جدید قیمتی نیز وجود دارد.

بازیگران دیگر بازار

شاخص دلار آمریکا از دیگر عواملی است که تحت‌تاثیر اجرای بسته محرک مالی قرار خواهد گرفت؛ دلار آمریکا در دو ماه اولیه سال ۲۰۲۱ روند صعودی ملایمی داشته است و احتمالا واکنشی منفی به تصویب این بسته نشان خواهد داد. دلار آمریکا در هفته‌های اخیر تحت‌تاثیر افزایش نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا به بالاترین سطح یک‌ساله خود، با افزایش تقاضا مواجه شده است. بیت‌کوین نیز که اکنون به یکی از خبرسازترین دارایی‌های بازار تبدیل شده است، روز گذشته با اعلام خبر تصویب بسته در کنگره با افزایش ۲ درصدی وارد کانال ۴۷ هزار دلاری شد. بسیاری از معامله‌گران بر این باورند که بیت‌کوین نیز اکنون به یکی از پناهگاه‌های حفظ ارزش پول تبدیل شده است. از این نظر افزایش پول تزریقی به اقتصاد آمریکا می‌تواند یکی از عوامل تاثیرگذار در این بازار باشد. به‌طور کلی بسیاری از بازارها در کوتاه‌مدت احتمالا از تصویب این بسته استقبال خواهند کرد، هر چند در بلندمدت میزان تاثیر این بسته بر بازارها بستگی زیادی به میزان نرخ تورم خواهد داشت.

 

منبع: دنیای اقتصاد 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

82  +    =  91