معاونان فناوری بانک‌ها از ۱۴۰۰ می‌گویند/ ترسیم اکوسیستم پرداخت توسط محمد بیگی

ماهنامه بانکداری آینده پنجاه تایی شد

پنجاهمین شماره از ماهنامه بانکداری آینده به سردبیری محمود فراهانی در بهمن 99در 5 پرونده و 96 صفحه منتشر شد. در این شماره اهمیت دیجیتالی شدن بانک‌ها و آینده پر ریسک بانک‌های داخلی در صورت عدم ورود به صنعت دیجیتال بررسی شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، امروزه فناوری و دسترسی به ابزارهای دیجیتالی در صنعت بانکداری کشور به بزرگترین مانع در پیشرفت صنعت بانکداری تبدیل شده است. سیستم‌های کربنکینگ قدیمی، به همراه مشکلات عدیده اقتصادی مانع از ورود بانک‌ها به عرصه بانکداری دیجیتالی شده است و توسعه فناوری بانکی به چالشی بزرگ بدل شده است. عدم حرکت بانک‌ها به سمت بانکداری دیجیتال بر انواع بخش‌های مختلف صنعت مالی کشور تأثیر گذاشته است. با این حال، برخی شرکت‌ها و بانک‌ها به دنبال توسعه ابزارهای دیجیتالی و پرداخت‌های آنی مطمئن‌تر هستند. از طرف دیگر، چالش‌های پیش‌روی بانک از جمله مشکلات ناشی از ترازنامه‌ها و هزینه‌های گزاف عملیاتی، و در کنار آن، مشکلات غیر مالی همچون کرونا بر صنعت بانکداری کشور سایه افکنده است.

در این شماره از ماهنامه بانکداری آینده در 5 پرونده موضوعات مطرح شده مورد بررسی و گره‌گشایی قرار گرفته است. در ادامه خلاصه‌ای از پرونده‌های این شماره ارائه شده است.

چاله فناوری


اولین پرونده از این شماره با محور وضعیت فناوری بانکی کشور در سال 1400 در فرامیزی با حضور فرهاد اینالویی، معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین؛ شبنم شجاعی، معاون فناوری اطلاعات بانک کارآفرین؛ جواد عطاران، معاون فناوری اطلاعات بانک شهر؛ سید جعفر صدری، مدیر فناوری اطلاعات بانک صادرات؛ ساسان شیردل، مدیر فناوری اطلاعات بانک مسکن و مهرداد حداد، رئیس اداره نرم افزار بانک پاسارگاد گشوده شد. در این فرامیز اهمیت مهاجرت به بانکداری دیجیتال بعنوان عامل بقای یک بانک و حتی صنعت بانکداری کشور مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

در ادامه و در گزارشی آماری به بررسی عملکرد شرکت‌های فناوری اطلاعات زیرمجموعه بانک‌ها پرداخته شده و در گزارشی تحلیلی از مکنزی، عوامل مهمی که در تحول دیجیتال باید مد نظر مدیران عامل بانک‌ها قرار گیرد، ارائه شده است. این پرونده با گزارش کوتاهی از دیلویت در زمینه تحول کربنکینگ بسته شد.

پلی به سوی تحول


پرونده پرداخت از این شماره با تمرکز روی آینده شبکه پرداخت کشور در سال‌های آتی در گفت‌وگویی با محمد بیگی، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، حول محور وضعیت کنونی و اهداف آتی بانک مرکزی در حوزه پرداخت الکترونیک و دیجیتالی گشوده شد.

 در این گفت‌وگو، ابزار نوین پرداخت با نام "پل" مورد معرفی قرار گرفت که آینده صنعت پرداخت کشور را متحول خواهد کرد. در ادامه این پرونده در گزارشی آماری، بانکداری آینده وضعیت پرداخت‌های حاکمیتی پایا، ساتنا و چکاوک را در طی 10 سال گذشته بررسی و افت و خیزهای این ابزارها را مورد تحلیل قرار داده و به معرفی ابزار "پل" به‌ عنوان سامانه پرداخت لحظه‌ای شرکت خدمات انفورماتیک پرداخته است. در نهایت، این پرونده با گزارشی تحلیلی در زمینه وضعیت پرداخت آنی در کشورها و مناطق مختلف جهان، و ابزارهای موجود بسته شد.

اکوسیستم دی


پرونده ویژه بانک دی در این شماره با محوریت اهداف دیجیتالی بانک دی در سال 1400 و ایجاد اکوسیستم دیجیتالی در این بانک، در گفت‌وگویی با برات کریمی، مدیر عامل بانک دی گشوده شد. در این گفت‌وگو تلاش‌های بانک دی به عنوان یک بانک چابک، به سمت هدف راهبردی ایجاد زیست بوم دیجیتالی مورد بحث قرار گرفته و تجربیات این بانک در زمینه ایجاد پیش زمینه‌های مورد نیاز در جهش به بانکداری دیجیتال ارائه شده است. سپس در گزارشی، عملکرد 9 ماهه پورتفوی بانک دی در سال 99 بررسی شده است. در نهایت این پرونده با گزارشی تحلیلی از دیلویت، حول محور سفر دیجیتالی مشتری بسته شد.

هزینه‌های دولت چاق


هزینه‌های دولت و کسری بودجه همیشه از عوامل مشکل زا در مسیر تحول و رشد صنعت بانکداری محسوب شده است و دولت همیشه بزرگترین عامل مشکلات ترازنامه‌ای بانک‌ها محسوب شده است. بنابراین، پرونده چهارم از این شماره در میزگردی با حضور دکتر سيدکاظم چاووشی و دکتر محمود صفرزاده، از فعالان شبکة بانکی در حوزة مالی گشوده شد. در این میزگرد تصمیم دولت در زمینه واگذاری سهام‌های خود به بانک‌ها در جهت تسویه بدهی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت. سپس در گزارشی به بررسی سبد دارایی‌های بانک‌ها در بورس و زیان ناشی از این واگذاری‌ها پرداخته شد. در نهایت، این پرونده با گزارشی از آخرین وضعیت ترکیب دارایی‌های بانک‌های آمریکا بعنوان الگویی از ترکیب مناسب دارایی‌ها، بسته شد.

انتظام بخش


آخرین پرونده این شماره، در گفت‌وگویی صمیمی با رجایی سلماسی در زمینه اهمیت کانون عالی بانک‌ها در حوزه دریافت مطالبات خود و داشتن اهرمی در ایجاد تأثیر بر تصمیمات دولت گشوده شد. در حال حاضر که سایه ناکارآمدی دولت بر سر بانک‌های کشور سنگینی می‌کند، اتحاد بانک‌ها و مقابله با مشکلات ناشی از حاکمیت یک‌طرفه امری ضروری به نظر می‌رسد و در این گفت‌وگو بحث و بررسی ویژه‌ای در این زمینه شده است.

در ادامه در گزارشی به بررسی و مقایسه عملکرد سبد دارایی بانک‌ها در 9 ماهه سال جاری پرداخته شده و تأثیر بحران کرونا بر سیستم بانکی کشور ارزیابی شد. در نهایت این پرونده در دو گزارش در زمینه کانون بانک‌های ترکیه و سوئیس، اساس‌نامه و اهداف آن ها خاتمه یافت.

درباره ماهنامه

صاحب امتیاز و مدیرمسئول: محمود فراهانی
سردبیر: محمود فراهانی
نویسندگان این شماره: حسن خضوعی، احسان خدیو، سعیده فتحی مغانلو، آزاده محسنی، حسین عابدی
مدیر هنری: مهدی قربانی تبار
دبیر اجرایی: حسین غیوری
عکس: سعید عامری
ویراستار: فاطمه غریبی ابر
ویرایش تصاویر: علیرضا تاجیک
بازرگانی و امور مشترکین: لادن قناد
آگهی ها: 88644303
اشتراک: 88644304
نشانی: خیابان ولی عصر، بالاتر از پارک ساعی، خیابان سی و ششم، پلاک 7، طبقه 5 واحد 252
تلفن: 5- 88644303
فاکس: 88674742
سایت: ebinews.com
نشانی اینترنتی: bankdariayande@gmail.com
چاپ: رواق
تیراژ: 5000 نسخه

جهت دریافت نسخه پی‌دی‌اف این شماره و شماره‌های قبل به سایت www.bamag.ir مراجعه نمایید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

60  ⁄    =  6