مرکز پردازش هوشمند پستی راه‌اندازی شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه پست یکی از زیرساخت‌های اصلی تحول دیجیتال است، گفت:خود پست‌ هم چاره‌ای ندارد جز اینکه درون خودش یک تحول دیجیتال را تجربه کند، زیرا با شیوه‌های سنتی نمی‌شود خدمات الکترونیکی را ارائه داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، آئین بهره‌برداری از مرکز پردازش هوشمند پستی شرکت ملی پست (خلیج فارس)، امروز با حضور محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- و رمضانعلی سبحانی‌فر -مدیرعامل شرکت ملی پست- برگزار شد.

آذری جهرمی در این مراسم با بیان اینکه کرونا تحول دیجیتال را در کشور سرعت داد و پست هم یکی از زیرساخت‌های اصلی تحول دیجیتال است، گفت: وقتی خدمات الکترونیکی و مراجعات غیرحضوری می‌شود، بخشی از نیاز به اتصال بنگاه به مردم توسط شرکت‌های حمل و نقلی و پستی جبران می‌شود، بنابراین پست در تحول دیجیتال یک زیرساخت است. خود پست‌ چاره‌ای ندارد که درون خودش یک تحول دیجیتال را تجربه کند، زیرا با شیوه‌های سنتی نمی‌شود این خدمات را ارائه داد.

وی با بیان اینکه اگر بنا باشد با شیوه سنتی به ظرفیت حمل و نقل کالا در شبکه پستی پاسخ دهیم، تحول دیجیتال در کشور در مجموع متوقف می‌شود، گفت: این اتفاق خواه ناخواه در کشور می‌افتاد و اما کرونا سرعت تحول دیجیتال را در کشور افزایش داد.  در مجموع پست در این حوزه کمی عقب است که فشار آن به پرسنل وارد شد، آنها در این مدت کار و تلاش بی‌نظیری کردند، فشار و باری که به شبکه پستی وارد شد و این شبکه هنوز نتوانسته تحول دیجیتال را به‌صورت کامل استقرار دهد، بر دوش پرسنل بود. در ایامی که همه از نگرانی کرونا در منازل قرنطینه بودند، پرسنل پست پیام‌آور ارتباطات مردم و خدمات مورد نیازشان بودند. خودشان را در معرض خطر قرار دادند که زندگی کردم تعطیل نشود.

ظرفیت شبکه پستی باید افزایش یابد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با تاکید بر اینکه تحول دیجیتال زیرساخت اساسی توسعه اقتصادی کشور است، گفت: بار و فشار به مجموعه پست به عنوان یکی از زیرساخت‌های تحول دیجیتال، روزبه روز بیشتر می‌شود و کرونا این فشار را تشدید کرد. پست چاره‌ای ندارد جز اینکه تحول دیجیتال را درون خود تجربه کند و برنامه مدیران این مجموعه هم از ابتدا بر تحول دیجیتال بوده و هست. خروجی این برنامه مدون باید افزایش ظرفیت شبکه پست با حفظ یا کاهش مجموعه انسانی باشد، به همراه افزایش کیفیت و کاهش مدت زمان ارائه خدمت.

آذری جهرمی ادامه داد: در این یک سال شکایت زیاد داشتیم، از بسته‌هایی که پاره شده، مفقود شده، با تاخیر به مقصد رسیده، اگر بخواهیم ظرفیت شبکه پستی را افزایش دهیم، باید چه کار کنیم؟ در چند نقطه گلوگاه داریم، یکی در حوزه دسترسی است، دیگری در حوزه تجزیه مبادلات که هسته فعالیت شرکت پست محسوب می‌شود. مرکز چهارراه لشگر اکنون می‌تواند ۱۳۰ هزار بسته در روز را با ۲۰۰ کارگر تبادل کند که با تکمیل ظرفیت آنجا، مرکز خلیج فارس موازی آن مرکز راه افتاده با ظرفیت ۲۰ کارگر و ۳۰۰۰ بسته در روز.

وی با بیان اینکه طبق تحول دیجیتال برای افزایش سرعت عمل، هوشمندسازی را وارد فرآیندها کرد، افزود: پست هم باید دو سال پیش این کار را انجام میداد اما به دلیل تحریم و عدم تامین تجهیزات و نوسانات قیمت ارز، فرآیندهای تدارکاتی طول کشید اما موجب برکت شد، زیرا اکنون یک شرکت دانش‌بنیان داخلی هوشمندسازی شبکه پستی کشور را بر عهده گرفته و این ارزشمند است. دراین مرکز با چهار نفر نیروی انسانی می‌توان ۲۵ هزار بسته را تبادل کرد که این موضوع ظرفیت و توان شبکه پستی را افزایش می‌دهد. این اتفاق باید در مرکز تجزیه مبادلات چهارراه لشگر و استان‌های مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز هم رخ دهد که ظرفیت شبکه پستی حداقل دو برابر شرایط فعلی شود.

 

منبع: ایسنا 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

56  ⁄  8  =