گزارش دکتر همتی به رییس‌جمهور درباره آزادسازی منابع ارزی ایران

رییس کل بانک مرکزی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، گزارشی از مذاکرت اخیر خود و توافق‌های به دست آمده با نمایندگان کره جنوبی، ژاپن، عراق و عمان در خصوص نحوه استفاده از منابع بانک مرکزی ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در دویست و ششمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که روز سه شنبه به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهور تشکیل شد، رییس کل بانک مرکزی گزارشی از مذاکرت اخیر خود و توافق های به دست آمده با نمایندگان کشورهای کره جنوبی، ژاپن، عراق و عمان در خصوص نحوه استفاده از منابع بانک مرکزی در این کشورها ارایه کرد.

رییس جمهور با اشاره به گزارش رییس کل بانک مرکزی از توافق انجام شده با کشورهای کره جنوبی، ژاپن، عراق و عمان در خصوص آزاد سازی منابع ارزی ایران گفت: اکنون شاهد طلیعه های امیدبخش شکست دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادی و ناکارآمدی تحریم ها هستیم و مقاومت حداکثری مردم در برابر این جنگ تمام عیار دشمن به ثمر نشسته است.

روحانی افزود: از جمله این ثمرات آزادسازی منابع ارزی به ناحق و غیر قانونی بلوکه شده ایران است که بی تردید گشایش هایی را در فضای اقتصادی کشور فراهم می کند. رییس جمهور با تاکید بر الزامات و اقتضائات مدیریت دوره بازآفرینی پس از جنگ تحمیلی اقتصادی گفت: انسجام و وحدت کلمه اولویت نخست دوره بازآفرینی و متمرکز کردن همه انرژی ها و اقدامات در جهت رفع آسیب ها و زیان های دوره جنگ است.

روحانی تصریح کرد: هر نوع تنش و درگیری و هر اقدامی که به ثبات و استحکام و آرامش اقتصادی لطمه بزند، خیانت با هدف آسیب زدن به زندگی مردم و اقتصاد کشور است. در این جلسه همچنین وزارت صمت از وضعیت اجرا و اقدامات انجام شده در چارچوب اجرای توافقنامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اورآسیا و میزان معاملات و تبادلات تجاری با کشورهای عضو این اتحادیه و آغاز مذاکرات توافقنامه تجارت آزاد با این اتحادیه گزارش داد.

براساس این گزارش، صادرات ایران به منطقه اورآسیا، به دنبال اجرایی شدن موافقتنامه تجارت ترجیحی، 30 درصد افزایش یافته است. رییس جمهور این توافق نامه را فرصت خوبی برای گسترش تعاملات و همکاری های منطقه ای و توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با کشورهای عضو این اتحادیه دانست و با تاکید بر لزوم ادامه این تلاش ها در حوزه های مختلف و متنوع گفت: جمهوری اسلامی ایران همیشه برای تحقق این هدف از تدابیر دیپلماتیک صلح آمیز و رفع تنش استفاده کرده و توافقنامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اورآسیا از اقدامات بسیار سودمند و موثر در حوزه تجارت بین المللی در سال های اخیر بوده است.

روحانی تصریح کرد: با توجه به مواضع جمهوری اسلامی در توسعه صلح و امنیت پایدار، اوراسیا فضای مناسبی است که ثمرات آن در دوره تحریم و کرونا نه تنها به سود ایران بلکه به سود همه کشورهای همسایه و منطقه آشکار شد.

رییس جمهور با بیان اینکه باید ایران را به عنوان کشوری قابل اعتماد و پیش بینی پذیر در حوزه تعاملات بین المللی و تجاری معرفی کنیم، تاکید کرد: باید با استفاده از تجربه موفق تجارت ترجیحی با اورآسیا حضور ایران را در بازارهای جدید و همکاری در زمینه سرمایه ‌گذاری، حمل و نقل، تهاتر و روابط بانکی، انرژی و ورود به دیگر ترتیبات تجاری، منطقه ای و جهانی گسترش دهیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  +    =  11