برنده‌ی واقعی رشد قیمت بیت کوین چه کسانی هستند؟

در حالی خرید و نگه‌داری از بیت کوین استراتژی بسیار سود‌آوری برای فعالیت در بازار بیت کوین محسوب می‌شود، اما در حقیقت ماینرها بیشترین بازدهی را از سرمایه‌گذاری در صنعت رمزارزها کسب کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بدون شک سرمایه‌گذارانی که زود‌تر از بقیه‌ی سرمایه‌گذاران پتانسیل‌های نهفته در صنعت رمزارزها را به خوبی درک کرده‌اند، امروزه بازدهی بسیار بالایی را نیز تجربه می‌کنند اما در این میان ماینرها بیشترین بازدهی را از فعالیت در این حوزه به‌دست آورده‌اند. در این مقاله تحولات بازار بیت کوین و دلایل ورود سرمایه‌گذاران حقوقی(موسسات، شرکت‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و …) به بازار بیت کوین را مورد بررسی قرار داده و بازدهی هولدرها(کسانی که به خرید و نگه‌داری از بیت کوین برای کسب بازدهی قابل توجه در بلند مدت اعتقاد دارند) را با ماینرها مقایسه می‌کنیم.

تحولات شبکه‌ی بیت کوین

سرمایه‌گذاران حقوقی(شرکت‌ها، بانک‌های تجاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و موسسات) در طول چند سال گذشته با شگفتی بازار بیت‌کوین را دنبال کرده‌اند اما این دسته از سرمایه‌گذاران از مشارکت در بازار بیت کوین اجتناب می‌کردند. اگرچه پتانسیل کسب بازدهی بالا یکی از عوامل جذاب برای این سرمایه‌گذاران محسوب می‌گردید اما ریسک قانون‌گذاری، پتانسیل حملات سایبری، کلاهبرداری و تقلب در این بازار نوظهور موانع مهمی برای جلوگیری از فعالیت سرمایه‌گذاران حقوقی در این حوزه محسوب می‌گردید.

با این وجود، بازار بیت کوین در سال ۲۰۱۷ میلادی، تحولات شگفت‌انگیزی را تجربه کرده است. در حالی که بسیاری از موسسات و شرکت‌ها با توجه به ریسک شرکت در بازار بیت کوین از فعالیت در این حوزه اجتناب می‌کردند، تعدادی از کارمندان و اعضاء این شرکت‌ها به بازار بیت کوین وارد شدند.

 

ن‌ها از طریق صرافی‌ها، خودپرداز‌های بیت کوین و مشارکت در طرح‌های پیشنهاد اولیه‌ی سکه(ICO) رمزارزهای خودشان را خریداری کرده‌اند. در طول زمان آگاهی این افراد نسبت به بیت کوین افزایش یافته و حتی به طرفداران این رمزارز تبدیل شدند و در نتیجه بیت کوین از طریق این افراد در ساختار مالی جهان ریشه دوانده است. در همین زمان هولدرها(کسانی که نگه‌داری از بیت کوین برای کسب بازدهی چشمگیر در بلند مدت اعتقاد دارند) نیز رویکرد خرید بیت کوین از ماینرها و سرمایه‌گذاران عجول را به‌طور پیوسته ادامه دادند.

توسعه‌ی بستر فعالیت سرمایه‌گذاران در بازار رمزارزها

 در طول بازار نزولی بیت کوین که پس از رالی صعودی بیت کوین در سال ۲۰۱۷ تجربه شده است، تعداد زیادی از محصولات مشتق بیت کوین(قرارداد‌های آتی، قرارداد اختیار معاملات، اوراق صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار بیت کوین و …) در دسترس سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. در همین راستا تعدادی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار بیت کوین اوراق مبتنی بر این دارایی را منتشر کرده‌اند که بدون نیاز به خرید و نگه‌داری مستقیم از این دارایی، امکان بهره‌مندی از تغییرات قیمت آن را فرآهم می‌کنند.

در زمان همه‌گیری ویروس کویید ۱۹(اواسط مارس ۲۰۲۰)، قیمت بیت کوین نیز به همراه دیگر بازارهای مالی به محدوده‌ی ۴ هزار دلار سقوط کرد. اغلب کشورهای جهان نیز در همین زمان سیاست منع رفت و آمد و چاپ گسترده‌ی ارزهای فیات را اتخاذ کردند. در طول چند ماه گذشته سیاست کاهش کمی و ارائه‌ی بسته‌های محرک اقتصادی به رویکرد عادی دولت‌ها تبدیل شده است.

بازارهای مالی به چاپ پیوسته‌ی پول توسط دولت‌ها واکنش نشان دادند و سرمایه‌گذاران رفتار هیجانی را فعالیت در بازارهای مالی در پیش گرفتند. در همین زمان اقتصاد کشور‌های مختلف جهان منقبض شده و ارزش قیمت سهام شرکت‌ها به نقاط بیشینه‌ی جدیدی رسید.

در حالی که سرمایه‌گذاران برای حفظ ارزش دارایی‌های خود روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری را جستجو می‌کردند، بستر فعالیت سرمایه‌گذاران در بازار رمزارزها نیز آماده شده بود. در حقیقت سرمایه‌گذاران حقوقی نیز قادر بودند تا با استفاده از ابزارهای ارائه شده به‌طور امن، ساده و بدون نیاز به دریافت مجوز سازمان‌های قانون‌گذاری در بازار بیت کوین سرمایه‌گذاری کنند. در حالی که بستر ورود شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران بزرگ فراهم شده بود، این دسته از سرمایه‌گذاران خرید و نگه‌داری از بیت کوین را آغاز کردند.

استراتژی ساده‌ی هولدرها بیشترین بازدهی را دارد

در دنیای واقعی، راه‌حل‌های ساده معمولا بهترین راه حل نیز محسوب می‌شوند. این قانون در بازار بیت کوین نیز صادق است؛ یعنی در حالی که راه‌های مختلفی(همانند استخراج بیت کوین، خرید و فروش روزانه، فعالیت در بازار مشتقات و …) برای کسب سود از رشد بیت کوین وجود دارد، خرید و نگه‌داری از بیت کوین بهترین استراتژی برای اغلب مردم جهان محسوب می‌شود.

دلیل موفقیت این رویکرد کاملاً مشخص است: هر کسی به سادگی قادر به خرید و نگه‌داری از بیت کوین است اما تقریباً هیچ کسی نمی‌تواند جهت تغییرات بازار بیت کوین را برای همیشه به‌طور صحیح پیش‌بینی کند. صنعت رمزارزها با سرعت بالایی در حال توسعه است و هیچ کسی قادر به پیش‌بینی آینده و حتی دنبال کردن تمامی اتفاقات این حوزه نیست. با این وجود، تعدادی از فعالان حرفه‌ای بازار رمزارزها که گمان می‌کردند با خرید و فروش متناوب بیت کوین، بازدهی بهتری نسبت به نگه‌داری از این دارایی را به‌دست می‌آورند نیز روند صعودی این دارایی را از دست داده‌اند.

مقایسه‌ی بازدهی ماینرها و هولدرها

در طول تاریخچه‌ی فعالیت بیت کوین، استخراج بیت کوین به وضوح بازدهی بسیار بهتری را نسبت به رویکرد ساده‌ی خرید و نگه‌داری از این دارایی نصیب فعالان این حوزه کرده است. استفاده از انرژی الکتریکی ارزان و تجهیزات ماینینگ کارآمد استخراج بیت کوین را به سود‌آور‌ترین فعالیت در هر سطح قیمتی تبدیل کرده است.

برای اثبات این ادعا در جدول زیر بازدهی حاصل از خرید بیت کوین و یا خرید تجهیزات استخراج بیت کوین را با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم. از آنجایی که شرکت بیت‌مین(Bitmain) یکی از اولین سازندگان تجهیزات ماینینگ محسوب می‌شود، اسیک‌های ساخت این شرکت معیار مقایسه قرار گرفته است. در این برآورد هزینه‌ی انرژی الکتریکی ۰٫۰۶ دلار به ازای هر کیلووات ساعت در نظر گرفته شده و همچنین فرض شده است که ماینر برای تامین برق مصرفی بخشی از رمزارزهای استخراج شده‌ی خود را به فروش رسانده است.

 

مقایسه‌ی سود‌آوری ماینرها و هولدرها

همانطور که مشاهده می‌شود، در تمامی سناریو‌های بررسی شده استخراج بیت کوین درآمد به مراتب بیشتری را نسبت به خرید و نگه‌داری از این دارایی نصیب سرمایه‌گذاران کرده است.

بازدهی چشمگیر استخراج بیت کوین در طول زمان این فعالیت را به یک صنعت ۵ میلیارد دلاری تبدیل کرده است. در حقیقت استخراج بیت کوین یکی از روش‌های امن برای افزایش تعداد دارایی‌های بیت کوین محسوب می‌شود؛ یعنی ماینرها بیت کوین‌های بیشتری را در طول زمان به‌دست می‌آورند در حالی که هولدرها تنها از دارایی خود نگه‌داری می‌کنند.

افزایش بهره‌وری ماینرها

البته در این برآورد فرض شده است که ماینر صرفنظر از شرایط بازار بیت کوین به‌طور پیوسته و پایدار به فعالیت خود ادامه دهد و در طول دوره‌ی فعالیت از احتمال خرابی این تجهیزات صرفنظر شده است. امروزه تجهیزات ماینینگ مختلفی از نظر کیفیت، عملکرد و شرایط بهره‌برداری در دسترس ماینرها قرار دارد و ماینرها برای فعالیت در صنعت استخراج بیت کوین به دانش فنی بهره‌برداری و نگه‌داری صحیح از این تجهیزات نیاز دارند.

از نظر شبکه‌ی بیت کوین شرایط فعالیت ماینرها(فعالیت صحیح و کارآمد) اهمیتی ندارد. صرفنظر از موقعیت مکانی و میزان بهره‌وری فعالیت ماینرها، هر تراهش توان محاسباتی در این شبکه ارزشمند است. در این شبکه تمامی ماینرها برای استخراج بیشترین مقدار بیت کوین و پرداخت کمترین هزینه با یکدیگر رقابت می‌کنند.

در طول دوره‌‌های نزولی بازار بیت کوین، ماینرهایی که بهره‌وری کمتری داشته‌اند جای خود را به ماینرهای کارآمد و قدرتمند‌تر داده‌اند که توانسته‌اند در شرایط سخت نیز به فعالیت خود ادامه دهند. آن‌ها با کسب تجربه در چنین شرایطی به ماینرهای قدرتمند و باتجربه‌تری تبدیل شده‌اند که در طول دوره‌ی بازارهای صعودی قادر به شناسایی سود سرشاری هستند.

 

منبع: کوینیت

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

34  −    =  28