انجماد بازار سرمایه در یک قدمی نوروز/ نقدشوندگی بازار به صفر می رسد…

گزارش فعالیت سهام شرکت های بانک و پرداخت الکترونیک در بورس دوشنبه 1399/12/04:

بازار سرمایه این روزها گرفتار ویروسی ناشناخته شده که همچون کرونا به روش های درمان جواب نمی دهد.آن چه اوضاع آن را وخیم تر نیز می کند درگیر شدن کلیت بازار به صفوف فروش صبحگاهی از ابتدای زمان پیش گشایش است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، شنیده ها حاکی از اتمام پول بازارگردانان و عدم توان حمایت از سهام از هفته های اخیر است.راهکاری که با هیاهوی بسیار و بگیر و ببندهای خاص سازمان بورس اکنون به معضلات گذشته بازار اضافه شده است.

شاخص کل بورس امروز با تشکیل صف فروش های بزرگ و کوچک معاملات امروز خود را آغاز کرد.هر چند که روند معاملات به کُندی پیش می رفت در پایان جلسه معاملاتی شاخص تا 8 هزار و 113 واحد در کانال خود افت کرد و در ارتفاع یک میلیون و 214 هزار و 500 واحد قرار گرفت.

ماملات نمادهای کوچک نیز پُرعرضه و اغلب نامتعادل پیگیری شد؛بر این اساس شاخص هم وزن نیز در پایان معاملات امروز با افت یک هزار و 75 واحدی در ارتفاع 436 هزار و 96 واحد قرار گرفت.

دی به گِل نشست!

سهام گروه بانکی که لیدر سقوط فعلی بازار هستند امروز نیز صف فروش خود را از نخستین دقایق بازار حفظ کردند.این کلکسیون با بازگشایی منفی 25 درصدی لیدر ماه های پُررونق بورس یعنی نماد بانک دی تکمیل شد.

حجم معاملات نمادهای بانکی به شدت کاهش یافته است؛اما وپارس همچنان راهش از سایر نمادها سواست.این سهم امروز  باز هم بیشترین حجم معاملات را در بین نمادهای بانکی از آن خود کرد. در معاملات امروز نماد وپارس با 216 میلیون سهم در رده نخستین سهم از نظر حجم معاملات نمادهای بانکی ایستاد. پس از آن سامان با 27 میلیون و وشهر با 24 میلیون سهم قرار گرفتند.

از نظر ارزش نیز وپارس با 728 میلیارد ریال، سامان با 255 میلیارد ریال و وشهر با 135 میلیارد ریال قرار گرفتند.

پرداختی ها در جبهه عرضه

امروز به جز رافزا و مرقام،همه سهام پرداختی در صف فروش قرار داشتند.حتی سپیدار نیز به تشکیل دهندگان صف فروش پیوست و لباس عرضه اولیه را از تن درآورد.

امروز سهم مرقام با حجم 7 میلیون سهم از نظر حجم معاملات از بقیه جلوتر ایستاد و پس از آن نمادهای سیستم با 2.9 میلیون سهم و سپ با2.1 میلیون  سهم قرار گرفتند.

از نظر ارزش معاملات در این گروه نیز مرقام با 139میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات روز نمادهای فناوری و رایانه را به خود اختصاص داد. پس از آن دو نماد سیستم با 83 میلیارد ریال و سپ با 36 میلیارد ریال ایستادند.،همه و همه در کنار دستکاری های محرز معاملات و سکوت قوای سه گانه در برابر تخلفات بازار سرمایه هر روز بیشتر امید را در دل سهامداران متضرر و صبور بورسی کمرنگ تر می کند.

در این میان تصمیمات غیرکارشناسی همچون تبدیل دامنه متقارن به نامتقارن مثبت وضعیت تکنیکال شاخص را با وضعیتی فرسایشی مواجه می کند و امکان پیگیری روندها را مختل می کند.

سکوت در برابر اضمحلال سرمایه بیش از 50 میلیون سهامدار اتفاقی است که همچنان در باور و تحلیل ها نمی گنجد،اما واقعیتی است که هر روزه بر تابلوی بی رحم بورس تکرار می شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  +  4  =