ثبت‌نام در سامانه سجام، نخستین گام برای ورود به موضوع سهام عدالت

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران گفت: در شرایط جاری نخستین گام برای ورود به موضوع سهام عدالت، ثبت‌نام در سامانه سجام است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، «واقف بهروزی» با  بیان اینکه برای عملکرد سال 95 و 96 و 97 در سه مرحله سود سهام عدالت پرداخت شده است و مبلغ این سود حدود 127 هزار میلیارد ریال بود، افزود: افرادی سهام عدالت دارند که همه مراحل را در زمان واگذاری گذرانده باشند و اسامی آنها اکنون در سامانه سهام عدالت درج شده باشد.

‎وی افزود: براساس آیین‌نامه‌های آن زمان، میزان درآمد ملاک ارائه سهام عدالت بود و ستاد توزیع سهام عدالت براساس وضعیت درآمدی افراد جامعه، دهک‌ها را مشخص کرد.

‎بهروزی در خصوص تفکیک یارانه بگیران و دارندگان سهام عدالت نیز گفت: لیست سهام عدالت با یارانه متفاوت است و در این 20 مرحله به همه افراد یک‌میلیون و تا سقف 5 میلیون تومان به هر خانوار سهام تعلق گرفت که البته برخی از افراد مثل مددجویان کمیته امداد و بهزیستی از تخفیف برخوردار بودند.

‎معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران افزود: در این 10 سال 532 هزار تومان از یک میلیون تومان مبلغ سهام افراد تسویه شده است و در نتیجه افرادی که تخفیف‌دار نبودند، مالک همان رقمی هستند که تسویه شده است.

‎وی افزود: در آن زمان روند دریافت سهام عدالت نیازمند ثبت‌نام بود و دولت اقشار مختلف را به شرکت‌های تعاونی اعلام کرده بود و با ثبت‌نام، فرم‌ها تکمیل می‌شدند و فرم‌ها ضمن تائید به سازمان خصوصی‌سازی ارسال می‌شدند و در صورتی که فرآیند اجرا بطور کامل انجام شده باشد، نام آنها در سامانه سهام عدالت به عنوان سهامدار درج شده است.

‎بهروزی خاطرنشان کرد:حدود پنج میلیون و 900 هزار نفر در استان تهران سهامدار هستند و استان البرز هم در ترکیب استان تهران دیده شده است.

‎معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران در خصوص ترکیب شرکت های سهام عدالت گفت: در این طرح 49 شرکت و بنگاه اقتصادی بزرگ کشور به سهام عدالت اختصاص پیدا کردند و 36 شرکت بورسی هستند و 13 شرکت بورسی نیستند؛ همچنین بیشترین درصد این بنگاه‌های واگذار شده مربوط به پالایشگاه نفت تهران است و 70 درصد سهام این شرکت به سهام عدالت واگذار شده است و کمترین واگذاری هم، سهام ایران‌خودرو و سایپا است و تنها یک درصد سهام این دو مجموعه واگذار شده است.

‎وی تأکید کرد: افراد با مراجعه به سامانه سهام عدالت به اطلاعات سهامداری خود درخصوص سهام عدالت دسترسی دارند.

‎بهروزی گفت: در اردیبهشت‌ماه امسال برنامه آزادسازی سهام عدالت اعلام و در مدت‌زمان مشخص، افراد می‌توانستند دو روش مستقیم و غیرمستقیم درخصوص سهام خود انتخاب کنند و اگر افراد به سامانه مراجعه نکرده باشند، غیرمستقیم تلقی می‌شوند که بیش از 30 میلیون نفر غیرمستقیم هستند و 19 میلیون نفر هم روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند.

‎معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران در ادامه گفت: در روش مستقیم سهام 36 شرکت بورسی در پنل کد بورسی افراد درج می شود و در نتیجه خودشان خرید و فروش سهام را مدیریت می کنند. افرادی که غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند، نقشی در مدیریت شرکت‌های واگذار شده ندارند و در قالب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مدیریت غیر مستقیم دارند. برای هر استان شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی شکل‌ گرفته است و در حال ثبت و پذیرش در بورس است که بصورت هلدینگ سهام سهامداران خود در شرکتها را مدیریت خواهند کرد و براساس مدیریت شرکت‌های استانی سوددهی متفاوتی خواهند داشت و هر استان که مدیران توانمندتری داشته باشد، سوددهی بالاتری دارد.

‎بهروزی در خصوص زمان و نحوه برگزاری مجامع شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت استانی نیز گفت: مجامع این 30 شرکت در قالب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی برگزار می‌شود و در نیمه دوم اسفندماه مجامع به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد و برای شرکت در مجامع نیز باید در سامانه سجام ثبت‌نام کرد و اولین گام برای ورود به موضوع سهام عدالت در شرایط جاری، ثبت‌نام در سامانه سجام است.

 

منبع: ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  +    =  15