اهداف و استراتژی های بانک ها از ایجاد ورودی API در بانکداری باز

محرک های صنعت بانکداری در سال2025(بخش سوم)

بانکداری باز، جایی که بانک از API‌های باز برای اتصال داخلی و شرکت‌های ثالث استفاده می‌کنند. بانک‌ها می‌توانند از طریق API‌های باز به سازمان‌های دیگر متصل شوند و تجربیات جدید مشتری را مشخص کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، هر صنعت مملو از نمونه‌هایی است که در آن کوته‌بینی شرکت‌ها را نابود کرده است. اینجا جایی است که شرکت‌ها برای ظهور پلتفرم دیجیتال که بازی را برای همیشه تغییر می‌دهد، آماده نشده‌اند؛ مثلاً نوکیا که تلفن همراه را وارد زندگی ما کرد از زمانی که اپل این فضا را به دست گرفت، برای به دست آوردن دوباره ارزش خود مبارزه کرده است.

صنعت فیلم‌سازی خانگی خود را برای Netflix آماده نکرد. Kodak شاهد آمدن عصر دیجیتال بود؛ اما به سرعت خود را برای آن آماده نکرد.

در هر بخش کسب و کار، دیجیتال سلطان است و سازمان‌هایی که هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌دهند یا این کار را به روش غیر متعهدانه انجام می‌دهند، موفق به زنده ماندن در این کار نخواهند شد.

مؤسسات مالی، شاهد این تغییر در پیرامون خود بوده‌اند با این حال بسیاری هنوز با پلتفرم‌های سنتی فعالیت می‌کنند. ساختار فعلی آنها از شعب فیزیکی، دفترچه چک و پردازش گروهی تشکیل شده است و همه آنها اجزای یک چارچوب هستند که منسوخ شده است. این سیستم تا دهه آینده نمی‌تواند بقای خود را تضمین کند و از بین خواهد رفت.

در گزارش های قبلی به معرفی دو محرک در صنعت بانکداری با نام "بانکداری چند کاناله" و " بانکداری مدولار" پرداختیم.ادامه این گزارش را با هم می خوانیم:

بانکداری باز

سال‌هاست که بانک‌ها از بانکداری باز صحبت می‌کنند؛ اما تنها تعداد کمی از بانک‌ها از آن استقبال کرده‌اند. ایجاد API‌ها برای دسترسی به اطلاعات بانکی منجر می‌شود تا بانک‌ها بتوانند به سرعت خود را با اکوسیستم موجود ادغام و به صنایع، کمک شایانی کنند؛ بزرگ‌ترین هدف بانکداری باز از نظر مدیران، ایجاد اکوسیستم توسعه‌دهندگان برای توسعه صنعت و بانک است.

این امر منجر می‌شود تا بانک‌ها به بسیاری از بخش‌های صنعت دسترسی داشته باشند و به طور متقابل، دسترسی را برای صنایع ممکن کنند.

با این حال برخی از بانک‌ها نیز برای انطباق با قوانینی همچون PSD2 اقدام به توسعه بانکداری باز کرده‌اند و برخی نیز برای ایجاد امکان خرید، خدمات شرکت‌های ثالث و نوآوری در صنعت بانکداری دیجیتال روی به بانکداری باز آورده‌اند.

بانکداری باز منجر می‌شود تا بانک‌ها دسترسی وسیعی به ارتباطات و ابزارهای ارتباطی داشته باشند و کار را از حالت متمرکز به توزیع‌شده تبدیل کنند.

این امر منجر می‌شود تا تولید از حالت انبوه و توده‌ای به تولید واحدی تبدیل شود و شخصی‌سازی به طور قابل توجهی افزایش یابد.

بانک‌ها می‌توانند استراتژی‌های مختلفی را برای پیاده‌سازی بانکداری دیجیتال انتخاب کنند که وابسته به سطح پیاده‌سازی بانکداری باز است. اولین و پایین‌ترین سطح، ایجاد رابط دیجیتالی فرانت اند برای بانک است که سیستم‌های کُر قدیمی بانک تغییرات بنیادین نکرده است و بانک می‌تواند بخشی از فعالیت‌های خود را به صورت باز انجام دهد.

دومین استراتژی به استراتژی لین (Lean) معروف است. در این استراتژی بانک سیستمی را پیاده‌سازی می‌کند تا با استفاده از آن کمترین منابع را برای ارائه خدمت به مشتری مورد استفاده قرار دهند و در نتیجه آن، میزان ارزش افزوده فعالیت، افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

استراتژی سوم به نوعی برون‌سپاری است که منجر به ورود فینتک‌ها به فعالیت‌های بانکی می‌شود و در نهایت بهترین استراتژی تحول ساختار بانک است که یک بانک در آن می‌تواند استراتژی‌های فینتک را با اختیارات خود توسعه دهد و خدمات را ارائه کند.

ادامه دارد…

منبع: ماهنامه بانکداری آینده شماره49

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

56  ⁄    =  8