بزرگ ترین چالش ها در توانمندی پاسخگویی بانک ها به تغییرات بازار

محرک های صنعت بانکداری در سال2025(بخش دوم)

بانکداری مدولار نوعی از سیستم بانکداری است که فعالیت‌های بانک از اجزاء کوچک‌تری تشکیل شده است؛در حال حاضر بیش از 80 درصد از بانک‌ها با چالش ایجاد دید کامل مشتری در زمینه بانکداری مدولار روبه‌رو هستند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، آنچه اکنون می‌بینیم بی‌نظیر است. اکنون ما شاهد بسترسازی و پلتفرمی شدن کارها هستیم. شرکت‌های عظیمی مانند گوگل به واسطه آنجه فقط محصولات یا خدمات را ارائه نمی‌دهند در این زمینه برنده شده‌اند. آنها در عوض طیف وسیعی از محصولات و خدمات را برای ایجاد یک پلتفرم با اولویت دیجیتال که زندگی مردم را غنی می‌کند، جمع می‌کنند. پس از ایجاد این پلتفرم، آنها مرتباً نوآوری می‌کنند تا  این پلتفرم پیچیده‌تر شود.

در روزهایی که مایکروسافت یک مبتکر اخلال‌گر حاکم بر سیستم‌های کامپیوتری بود، تصور نمی‌کرد که اپل با چنین تأثیری به بازار برگردد. IOS آمد، ما را از دسکتاپ خارج و ما را متحرک کرد. اکنون افراد می‌توانند با چیزی به اندازه یک گوشی هوشمند که توسط نوک انگشت کار می‌کند، به اهداف خود برسند. مایکروسافت ناگهان حاکم دنیایی شد که در مقایسه با IOS کمتر مرتبط به زندگی امروزی بود؛ زیرا آنها برای سیستم عامل موبایلی که اپل ایجاد کرده بود آماده نشده بودند.

چهار ستون بانکداری 2025

وقتی غول‌هایی مانند گوگل به زندگی مالی مردم راه پیدا می‌کنند، بانک‌ها برای زنده ماندن باید چارچوب مناسبی برای رقابت داشته باشند. این چارچوب پلتفرمی با اولویت دیجیتال (پلتفرمی که در آن کارها ابتدا به صورت دیجیتالی باید انجام گیرد) است که توسط چهار ستون پشتیبانی می‌شود، بانکداری چندکاناله، بانکداری هوشمند، بانکداری مدولار (ماژولار) و بانکداری باز. هر یک از این چهار ستون برای موفقیت در صنعت بانکداری آینده اساسی است.

در بخش اول این سری گزارش ها به مرور بانکداری چند کاناله با عنوان "گذار از سیستم تک کاناله به بانکداری چند کاناله" پرداختیم که در ادامه این گزارش با ما همراه باشید:

بانکداری مدولار

بانکداری مدولار نوعی از سیستم بانکداری است که فعالیت‌های بانک از اجزاء کوچک‌تری که قابل تغییر و جابه‌جایی هستند، تشکیل شده است. در حال حاضر بیش از 80 درصد از بانک‌ها با چالش ایجاد دید کامل مشتری در زمینه بانکداری مدولار روبه‌رو هستند. آنها تصور می‌کنند؛ اگر بانکداری مدولار را راه‌اندازی کنند به واسطه افزایش چشمگیر پیچیدگی سیستم، قادر به ارائه دید کامل به مشتریان نخواهند بود. نزدیک به 80 درصد از مدیران نیز بر این باورند که امکان جابه‌جایی آسان بین کانال‌ها برای مشتری یکی دیگر از چالش‌های بانکداری مدولار است؛ بنابراین، توسعه بانکداری مدولار پیاده‌سازی سیستم چندکاناله را برای یک بانک به چالش تبدیل خواهد کرد. علاوه بر این، بیش از 75 درصد از مدیران نیز چالش‌های یکپارچه‌سازی این سیستم با سیستم‌های اطلاعات قدیمی را بسیار زیاد می‌دانند.

بنابراین، بانکداری مدولار نوعی از بانکداری است که یک فرآیند را که در بانکداری سنتی به طور یک تکه انجام می‌شود به یک فرآیند چند تکه مانند سازه «لگو» تبدیل می‌کند که هر جزء آن قابل تغییر و جایگزینی است. این سیستم به بانک امکان انعطاف بسیار بالا در شرایط کنونی بازار را می‌دهد و منجر می‌شود تا بانک به سرعت به نیازهای بازار پاسخ دهد.

در حال حاضر فرآیندها در سیستم‌های بانکداری به صورت آبشاری انجام می‌گیرد. یکی از جایگزین‌های این سیستم در بانکداری مدولار فرآیندهای چابک هستند. با ایجاد بانکداری مدولار، امکان ایجاد فرآیندهای جدید یا تغییر سریع در فرآیندهای قدیمی وجود دارد. علاوه بر این، محصولات و کانال‌ها نیز می‌توانند به همین صورت مدیریت شوند. این تغییرات به سادگی و با یک تیم بسیار کوچک و با حداقل آثار در سیستم بانک انجام خواهد گرفت. تفکیک لایه‌های سازمانی اولین گام در ایجاد بانکداری مدولار و ایجاد فرآیندهای چابک است؛ اما این تفکیک تنها به تفکیک عمودی لایه‌ها محدود نمی‌شود و برای رقابت در فضای کنونی تفکیک افقی نیز باید صورت گیرد.

افزایش چابکی سازمانی منجر به افزایش محوریت مشتری، عکس‌العمل سریع بانک به فضای کسب و کار، رفع مشکلات و تقویت سیستم، ایجاد کانال‌های جدید و مناسب و در نهایت، افزایش آنی درآمدزایی می‌شود.

 

ادامه دارد…

منبع: ماهنامه بانکداری آینده شماره49

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  4  =  5