آماده شدن مقدمات سودآوری بانک ایران زمین تا پایان سال

با افزایش کیفیت نقدینگی در نه ماه سال جاری پیش بینی می شود؛

بررسی ها نشان می دهد که در نه ماهه نخست سال جاری برای نخستین بار پس از سال 94، تراز استقراض بانک ایران زمین مثبت شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، کاهش 40 درصدی مانده بدهی بانک به بانک مرکزی و دیگر بانک ها در پایان آذر ماه نسبت به ابتدای سال جاری، به عنوان یک گام بزرگ ترازنامه ای بانک ایران زمین محسوب می شود. افت 57 درصدی هزینه مالی و 28 درصدی جمع هزینه های بانک از اثرات این اقدام اساسی و ریشه ای است.

تغییر نگاه مدیران بانک به سمت تحول

با انتشار عملکرد نه ماهه بانک ها در سامانه کدال در یک ماهه گذشته بحث پیرامون کارنامه بانکداران در این دوره و تغییرات آن نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن زیاد بوده است. بانک ایران زمین نیز همچون دیگر بانک ها در دوره مقرر صورت های مالی مربوط به عملکرد نه ماهه خود را منتشر کرد.

بررسی اجمالی عملکرد بانک نشان می دهد که ایران زمین در این دوره زیان خالصی نزدیک به 43 هزار میلیارد ریال گزارش کرده که این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت از رشد زیان آوری 58 درصدی دارد. با توجه به این که ایران زمین یکی از معدود بانک هایی است که به لحاظ عملکرد سود و زیانی نسبت به سال قبل تنزل داشته که این موضوع در نگاه نخست عملکرد بانک در این دوره را زیر سوال می برد.

با این وجود، کنار گذاشتن نگاه صرفا سود و زیانی و تامل بیشتر در عملکرد بانک ایران زمین حکایت از وقوع تحولات بسیار اساسی در این بانک دارد که تداوم آن می تواند در ماه ها و سال های بعد مسیر بانک را به سمت خروج از زیان و سودآوری پایدار رهنمون سازد.

بررسی ها نشان می دهد که در نه ماهه نخست سال جاری برای نخستین بار پس از سال 94، تراز استقراض بانک ایران زمین مثبت شده است. به عبارت دیگر بانک ایران زمین برای نخستین بار در پنج سال اخیر مبلغ استقراض بازپرداخت شده بانک بر استقراض دریافت شده فزونی داشته است. این موضوع به آن معناست که مدیران بانک بر خلاف بسیاری دیگر از مدیران بانکی به جای گزارش سود کاغذی در صدد حل بحران مشکل ریشه ای و اصلی بانک (و بسیاری دیگر از بانک ها) برآمده اند و در نه ماهه نخست به این راه موفق بوده اند.

هر چند اثرات واقعی این اقدام بر عملکرد بانک بعدها آشکار تر خواهد شد اما نشانه های نخستین آن در عملکرد نیز عیان شده است. کاهش 40 درصدی مانده بدهی بانک به بانک مرکزی و دیگر بانک ها در پایان آذر ماه نسبت به ابتدای سال، اثر ترازنامه ای این گام بزرگ بوده است. کاهش حدود 57 درصدی هزینه مالی و به تبع آن افت حدود 28 درصدی جمع هزینه های بانک از برکات این این اقدام اساسی و ریشه ای در عملکرد نه ماهه بوده است.

پیش بینی می شود تداوم حرکت در این مسیر و به تبع آن بهبود شرایط نقدینگی می تواند در ماه ها و سال بعد دست بانک در عدم پذیرش سپرده هایی با نرخ سود بالا باز گذاشته و از این طریق به بهبود عمکلرد بانک در زمینه درآمد های مشاع نیز بینجامد.

با این وجود، به نظر می رسد می بایست علیرغم زیان گزارش شده در نه ماهه و رشد آن نسبت به سال قبل، مدیران ایران زمین را به دلیل عملکردشان در ریل گذاری بانک به سمت حرکت در مسیر درست و نه ساختن سود کاغذی ستود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  1