پاسخ به سؤالات بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی برای دریافت خدمات درمانی با کارت ملی

با توجه به حذف دفاتر بیمه تأمین اجتماعی از ابتدای اسفند ماه در مراکز درمانی و ارائه خدمات از طریق کارت ملی، به سؤالات در این ارتباط پاسخ داده شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، روند حذف دفترچه کاغذی تأمین‌ اجتماعی در ابتدا از مراکز ملکی سازمان آغاز شد و سرانجام دفترچه‌های درمانی تأمین‌اجتماعی از ابتدای اسفند ماه از گردونه درمان تأمین‌اجتماعی حذف خواهد شد.

در همین رابطه  مصطفی سالاری؛ مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در بخشنامه‌ای جزئیات حذف دفترچه درمانی از ابتدای اسفند به تمامی واحدهای اجرایی ستادی و استانی این سازمان ابلاغ کرد.

در این بخشنامه آمده است: تمام افراد تحت پوشش این سازمان می‌توانند با ارائه کارت ملی، شناسنامه و یا جلد دفترچه درمانی در اختیار خود از خدمات تشخیصی و درمانی مورد تعهد سازمان برخوردار شوند و در زمان مراجعه به پزشک و موسسات تشخیصی و درمانی الزامی به ارایه دفترچه درمانی از سوی بیمار نیست.

همچنین تمام بیمه‌شدگان و مستمری بگیران اصلی و تبعی برای تسهیل دریافت خدمات درمانی می‌توانند با مراجعه به سایت این سازمان به نشانی eservices.tamin.ir نسبت به ایجاد حساب کاربری و تکمیل مشخصات هویتی و درج شماره تلفن همراه (موبایل) خود در درگاه مذکور اقدام کنند. تمام بیمه‌شدگان و مستمری بگیران اصلی و تبعی قبل از مراجعه به مراکز درمانی می‌توانند نسبت به استعلام استحقاق درمان از طریق یکی از روش‌های زیر اقدام و از پوشش بیمه درمان خود اطمینان حاصل کنند.

شهرام غفاری؛ مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی درباره حذف دفاتر بیمه‌ی می‌گوید:با حذف دفترچه فرایند درمان هیچ تغییری نمی‌کند بلکه فقط دفترچه کنار گذاشته می‌شود.سازمان تأمین‌اجتماعی تصمیم گرفت نسخه الکترونیک را اجرا کند و در حال حاضر برای مراجعه به تمامی ‌مراکز ملکی سازمان و نیز تمامی ‌مراکز طرف قرارداد که تقریباً همه آن‌ها به نسخه الکترونیک پیوسته‌‌اند، به دفترچه درمانی نیاز نیست و تنها با ارائه کدملی بیمه‌شده‌ها می‌توانند از خدمات لازم بهره‌مند شوند.

وی در این باره می‌افزاید: چنانچه بیمه‌شدگان به مراکزی مراجعه کردند که به هر دلیل امکان تولید نسخه الکترونیک فراهم نبود، پزشک در سربرگ مطب، نام، کدملی و مشخصات بیمار را ثبت و بیمار با مراجعه به مراکز پاراکلینیک خدمات درمانی خود را دریافت می‌کند.

غفاری با تأکید بر اینکه دفترچه تأمین‌اجتماعی از اول اسفندماه در شعب و کارگزاری‌های این سازمان صادر نمی‌شود، ادامه می‌دهد: در صورتی که دفترچه بیمه‌شده دارای برگ‌های استفاده نشده بود، پزشک می‌تواند در صورت نیاز از این برگه‌ها برای نسخه‌نویسی استفاده کند.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی می‌گوید:ما روزانه 150 هزار نسخه الکترونیکی از پزشکان مطب‌های طرف قرارداد با تأمین‌اجتماعی دریافت می‌کنیم و این مراکز از طریق سامانه‌ها به این سازمان اتصال دارند. همچنین تاکنون بیش از 65 میلیون نسخه الکترونیک در مراکز ملکی تأمین‌اجتماعی تولید شده است.

همچنین بنا بر اعلام سازمان تأمیم اجتماعی، بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی از ابتدای اسفند ماه می‌توانند با ارائه کارت ملی، از خدمات درمانی و تشخیصی بدون دفترچه در تمامی مراکز ملکی و طرف قرارداد با سازمان تأمین اجتماعی بهره مند شوند و استحقاق درمان خود را از روش های مختلف استعلام کنند.

تمامی بیمه‌شدگان و مستمری بگیران اصلی و تبعی برای تسهیل دریافت خدمات درمانی می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان به نشانی eservices.tamin.ir نسبت به ایجاد حساب کاربری و تکمیل مشخصات هویتی و درج شماره تلفن همراه (موبایل) خود در درگاه مذکور اقدام کنند.

بر این اساس، تمامی بیمه‌شدگان و مستمری بگیران اصلی و تبعی قبل از مراجعه به مراکز درمانی می‌توانند نسبت به استعلام استحقاق درمان از طریق روش‌های مختلفی از جمله؛ مراجعه به سایت medical.tamin.ir، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان، شماره‌گیری #1420*4*،  انتخاب گزینه 1 (استعلام اعتبار درمانی)، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان و شماره‌گیری #1*1420*4*،  ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان،  از پوشش بیمه درمان خود اطمینان حاصل کنند.

همچنین بیمه شدگان می توانند از روش های استفاده از اپلیکیشن موبایل، مراجعه به سایت pwa.tamin.ir، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان و یا شماره‌گیری #1666*، انتخاب گزینه 1 (استحقاق‌سنجی)، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان استحقاق درمان خود را استعلام کنند.

گفتنی است، در مواردی که بیمه‌شده بر اساس نتایج دریافتی از روش‌های فوق یا اعلام مراکز درمانی، فاقد استحقاق درمان است، در صورت اعتراض می‌تواند موضوع را از طریق سامانه 1420 پیگیری کند. تمامی بیمه شدگان در صورت ایجاد حساب کاربری می‌توانند خلاصه سوابق درمانی خود را با مراجعه به سامانه eservices.tamin.ir در پنجره (منوی) مخصوص بیمه شدگان ملاحظه کنند.

همچنین خدایی معاون خرید راهبردی اداره‌کل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به حذف دفترچه‌های درمان تأمین‌اجتماعی از ابتدای اسفندماه امسال، ارائه این خدمت را متکی بر آماده بودن زیرساخت‌های خدمات الکترونیک تأمین‌اجتماعی در حوزه درمان عنوان کرد.

فرهاد خدایی می‌افزاید: با توجه به آماده شدن امکان ارائه خدمات درمانی اعم از ویزیت، تجویز دارو، خدمات پاراکلینیک شامل آزمایشگاه، تشخیص طبی، تصویربرداری و فیزیوتراپی در بستر الکترونیک برای تمامی ‌پزشکان، داروخانه‌ها و مراکز تشخیصی- درمانی، از اول اسفندماه امسال صدور دفترچه‌های درمانی برای بیماران متوقف می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: بیماران تحت پوشش سازمان در صورت مراجعه به آن دسته از مراکز درمانی مجهز به خدمات الکترونیک می‌توانند با ارائه کارت ملی از خدمات مورد نیاز خویش بهره‌مند شوند. همچنین آن دسته از پزشکانی که دسترسی به سیستم‌های مکانیزه ندارند، می‌توانند دستورات خود را با استفاده از سرنسخه مطب شخصی یا مؤسسه درمانی محل خدمت، تجویز کنند.

خدایی با اشاره به نحوه دسترسی بیمار به دارو یا خدمات تشخیصی- درمانی از طریق نسخه الکترونیک، می‌افزاید: پس از مراجعه بیمار به داروخانه یا مراکز پاراکلینیک، این مراکز نیز از طریق پورتال معاونت درمان می‌توانند نسخه الکترونیک را رؤیت کرده و خدمات مورد نیاز بیمار را ارائه کنند.

معاون خرید راهبردی اداره‌کل درمان غیرمستقیم سومین روش صدور نسخ در طرح حذف دفترچه‌های درمان را استفاده از سرنسخه مطب پزشکان برشمرد و می‌گوید: چنانچه هنگام مراجعه بیمار به پزشک، سیستم‌های مکانیزه به هر دلیلی در دسترس نباشد و بیمار نیز دفترچه درمانی نداشته باشد، پزشک می‌تواند با استفاده از سرنسخه مطب یا مؤسسه درمانی ضمن احراز هویت بیمار از طریق کارت ‌ملی و ثبت مشخصات بیمار شامل نام، نام خانوادگی، تاریخ ویزیت و شماره ملی بیمار در سرنسخه، نسبت به تجویز نسخه اقدام کند.

خدایی می‌گوید: پس از آن بیمار نسخه خود را به داروخانه یا مراکز پاراکلینیک تحویل داده و این مراکز می‌توانند از طریق پورتال معاونت درمانی یا از طریق سامانه‌های الکترونیک داخلی خود (از طریق نصب اپلیکیشن واسط (API) برای سهولت انجام عملیات و اتصال به سامانه الکترونیک تأمین‌اجتماعی) نسبت به ثبت نسخه و اخذ تأییدیه اقدام کرده و خدمات لازم را ارائه دهند.

وی با بیان اینکه تمامی ‌داروخانه‌ها و مراکز پاراکلینیک طرف قرارداد، از سالیان قبل برای تأیید و ارسال نسخ خود به پورتال معاونت درمان سازمان دسترسی داشته‌اند، می‌افزاید: پس از پیاده‌سازی طرح نسخه الکترونیک، تمامی ‌این مراکز به نسخه الکترونیک بیمار دسترسی خواهند داشت. از این‌رو، روند نسخه‌پیچی در داروخانه و مراکز پاراکلینیک در زمان ارائه سرنسخه مطب با فرایند نسخه‌پیچی قدیمی‌ که ارائه دفترچه درمانی بود، تفاوتی ندارد و این مراکز کافی است جهت ارائه خدمات نسبت به ثبت نسخه در سامانه‌های خود اقدام کنند و در این زمینه جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

معاون خرید راهبردی اداره‌کل درمان غیرمستقیم درباره تدابیر و تمهیدات سازمان برای پیشگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی از کدهای ملی برای دریافت خدمات رایگان تأمین‌اجتماعی، می‌گوید: توجه به این نکته ضروری است تمامی‌ خدمات تشخیصی و درمانی تجویز شده برای بیمار که به صورت الکترونیک یا نسخه کاغذی تجویز می‌شود، به استناد کدملی در پرونده سلامت شخص بیمه‌شده ثبت‌ می‌شود؛ از این‌رو استفاده از کدملی اشخاص دیگر ضمن مغایرت با موازین حقوقی می‌تواند در آینده روند تشخیص و درمان بیمه‌شده‌ای را که از کدملی وی استفاده شده را به مخاطره اندازد.

خدایی می‌گوید: به همین دلیل، تمامی ‌پزشکان و مؤسسه‌های تشخیصی و درمانی موظف هستند ضمن احراز هویت بیمه‌شده، از ارائه خدمات به افراد با کدملی «غیر» خودداری کنند. در غیر این صورت، مسئولیت حقوقی و قضایی حاصله بر عهده شخص یا اشخاص خواهد بود.

 

منبع: تسنیم

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  34  =  41