دسته چک‌های قدیمی را تا چه زمانی می‌توان استفاده کرد؟

با توزیع چک‌های جدید از ابتدای سال آینده و اجباری شدن ثبت در سامانه صیاد، چک‌های فعلی و موجود در بازار طبق روال سابق کارسازی می‌شوند و بانک مرکزی نیز در یک زمان مشخصی اقدام به جمع آوری این چک‌ها می‌کند تا چک‌های جدید جایگزین شوند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در راستای اجرای قانون جدید چک و به دلیل عدم فرهنگ‌سازی و آشنایی بانک مرکزی در ابتدا ثبت چک در سامانه صیاد را به صورت اختیاری آغاز کرد.

اما با توزیع دسته چک‌های جدید از ابتدای سال آینده، ثبت چک در سامانه صیاد اجباری می‌شود که در این بین تکلیف و سرنوشت چک‌های طرح قدیم مورد سوال قرار می‌گیرد و در این زمینه، بانک مرکزی در آینده، چک‌های موجود را جمع‌آوری و با چک‌های جدید جایگزین می‌کند که در این خصوص، فرجه زمانی مناسب را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد تا مشکلی به وجود نیاید.

همچنین، تا زمان اجرایی شدن کامل قانون جدید چک، چک‌های فعلی در شبکه بانکی کشور طبق روال سابق کارسازی می‌شوند. به عبارت دیگر، تا زمانی که فردی تنها یک برگ از دسته چک قدیمی هم داشته باشد، آن چک طبق روال و فرآیندهای قانون سابق چک کارسازی می‌شود.

علاوه بر این، اگر تاریخ وصول چک طرح قدیمی برای سال آینده هم باشد، باز آن چک طبق روال پیشین نقد می‌شود و پشت نویسی چک‌های موجود برای انتقال، طبق روال قبلی ادامه دارد اما انتقال چک‌های جدید باید از طریق سامانه صیاد انجام شود.

در حال حاضر چک‌های فعلی امکان ثبت اختیاری در سامانه صیاد را دارند تا دارندگان این قبیل چک‌ها با روال ثبت و نقل و انتقال چک در این سامانه تا زمان اجباری شدن آشنا شوند.

از آنجا که وظیفه ثبت چک در سامانه صیاد برعهده صادرکننده چک است و ذینفع چک نیز آن باید آن را تایید کند که صادرکننده چک می‌تواند با در اختیار داشتن یکی از کارت‌های بانکی صادر شده از سوی بانکی که دسته چک وی را صادر کرده و با استفاده از سیم‌کارت متعلق به خود از طریق برنامک موبایلی، با وارد کردن اطلاعات شناسه صیادی 16 رقمی مندرج در برگه چک که قصد صدور آن را دارد، وارد منوی ثبت چک شده و اطلاعات چک صادره خود شامل تاریخ، مبلغ و مشخصات ذی‌نفع را وارد کند.

گیرنده چک نیز می‌تواند با در اختیار داشتن هریک از کارت‌های بانکی خود و سیم‌کارت متعلق به خود، از طریق برنامک موبایلی، با وارد کردن اطلاعات شناسه صیادی 16 رقمی مندرج در برگه چک دریافتی، وارد منوی تائید چک شده و اطلاعات چک ثبت شده به نفع خود را با اطلاعات مندرج در برگه چک تطبیق داده و مراتب تائید و یا عدم تائید خود را اعلام کند. پس از تائید چک، گیرنده می‌تواند چک ثبت شده را به ذی‌نفع جدید منتقل کند.

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  6  =  1