واکنش دلار به اخبار برجامی

اسکناس آمریکایی از سطح ۲۴۵۰۰ تومانی عبور کرد;

در سومین روز هفته، سرعت رشد قیمت سکه و دلار تندتر شد. اسکناس آمریکایی با ۴۳۰ تومان افزایش از سطح ۲۴هزار و ۵۰۰ تومانی به راحتی عبور کرد و در محدوده ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومانی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، دلار روز یکشنبه نیز ۷۰ تومان افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود. در واکنش به افزایش قیمت دلار، سکه امامی نیز توانست از مرز ۱۱ میلیون تومانی با قدرت عبور کند و با ۴۱۰ هزار تومان افزایش به بهای ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برسد.

به باور اکثر فعالان، تغییرات افزایشی روز دوشنبه ناشی از جو روانی بود که نوسان‌گیران پیرامون صحبت‌های بایدن درباره بازگشت به برجام مطرح کردند. رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای عنوان کرده بود که برای بازگشت ایران به برجام، تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد. به باور برخی بازیگران باتجربه بازار، صحبت‌های اخیر طرف‌های ایرانی و آمریکایی، برای برخی معامله‌گران چنین تصوری را ایجاد کرد که رسیدن به توافق و برداشته شدن تحریم‌ها فرآیند ساده‌ای نخواهد بود. این مساله سطح خوشبینی در بازارها را کمی تعدیل کرد و موجب شد که خریدهای احتیاطی افزایش پیدا کند.  البته بازارساز تا ساعت ۳بعدازظهر روز دوشنبه چندان رشد قیمت دلار و پیشروی در کانال ۲۴ هزار تومانی را به رسمیت نشناخته بود. صرافی‌های بانکی تا ساعت ۳ بعدازظهر قیمت فروش دلار را ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان تعیین کرده بودند که اختلافی هزار تومانی با قیمت بازار آزاد داشت. به طور معمول، زمانی که چنین فاصله‌ای ایجاد می‌شود، تقاضای کاذبی به معاملات وارد می‌شود که می‌تواند قیمت را تحت فشار بیشتری قرار دهد. به احتمال زیاد بازارساز در روز جاری سعی خواهد کرد که فاصله قیمت بین صرافی‌های بانکی و بازار آزاد را کاهش دهد.

دلار بر قله یک ماهه

حدود یک ماه قبل، دلار در سطح بالاتری نسبت به روز دوشنبه معامله می‌شد. ۲۳ دی ماه، ارزش اسکناس آمریکایی در بازار در محدوده ۲۴ هزار و ۹۵۰ تومان قرار داشت؛ پس از این تاریخ، بازار ارز دچار سیر نزولی شد که تا ابتدای کانال ۲۱ هزار تومانی ادامه یافت. پس از برخورد اسکناس آمریکایی به کف کانال ۲۱ هزار تومان، دلار در مسیر افزایشی قرار گرفت تا اینکه نهایتا دیروز به نزدیکی مرز ۲۵ هزار تومانی رسید. به گفته تحلیلگران فنی در صورتی که اسکناس آمریکایی از مرز ۲۵ هزار تومانی عبور کند، دور جدید رشد قیمت‌ها آغاز خواهد شد. با این حال، برگشت قیمت دلار از مرز یاد شده به معنای آن است که بازار همچنان در دامنه مجاز خود قرار دارد. بررسی روند آماری قیمت نشان می‌دهد که قیمت دلار در یک ماه گذشته در دامنه ۲۱ تا ۲۵ هزار تومانی اتراق کرده است. در واقع بازار در برابر نزول به زیر ۲۱ هزار تومان با حمایت معامله‌گران مواجه شده و در آستانه مرز ۲۵ هزار تومانی میزان فروش‌ها افزایش پیدا کرده است.

دو رکورد برای سکه امامی

سکه دیروز یکی از سنگین ترین رشدهای روزانه ماه‌های اخیر را تجربه کرد. فلز گرانبهای داخلی در روز دوشنبه ۴۱۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. سکه آخرین بار در روز ۱۸ آذرماه، رشد زیادتر ۴۵۰ هزار تومانی را به ثبت رسانده بود. در کنار این، بازار سکه بارها در برابر شکست محدوده ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی از خود مقاومت نشان داده بود. سکه آخرین بار در تاریخ ۱۸ دی ماه بالای محدوده ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نوسان کرده بود. به این ترتیب می‌توان گفت که فلز گرانبهای داخلی در روز سوم هفته دو رکورد به ثبت رسانده است. اول اینکه رکورد رشد روزانه جا به جا شد و دوم اینکه این فلز گرانبها به بیشترین سطح قیمتی ۳۲ روز اخیر رسید.   به باور تحلیلگران فنی، فلز گرانبهای داخلی در صورتی که بالای محدوده ۱۱ میلیون و ۲۰ هزار تومانی تثبیت شود، احتمال رشد قیمت‌ها بیشتر خواهد شد. سکه در روزهای اخیر همگام با روند افزایشی قیمت دلار حرکت کرده است. با این حال،‌ در نیمه اول روز دوشنبه، افزایش بهای اونس طلا در بازارهای جهانی نیز از افزایش قیمت سکه حمایت می‌کرد. اونس طلا تا ساعت ۲۰ توانسته بود به محدوده هزار و ۸۳۸ دلاری نفوذ کند. برخی فعالان باور داشتند، افزایش اونس طلا عاملی بود که موجب شد سرعت رشد سکه در روز دوشنبه تندتر شود. سکه روز یکشنبه ۱۹۰ هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت رسانده و روز شنبه رشد ۱۵۰ هزار تومانی را تجربه کرده بود. رشد سکه در ۲ روز ابتدای هفته در شرایطی رخ داد که بازارهای جهانی تعطیل بود و اونس طلا روی نقطه هزار و ۸۱۵ دلاری قرار داشت.

دو نیمه متفاوت در بازار طلا

طلا در شروع معاملات بازارهای جهانی،‌ دو رفتار متفاوت را از خود نشان داد. در ابتدای روز اوضاع بیشتر به کام کاهشی‌ها بود ولی از اواسط روز خریدها بیشتر شد. طلا تا نزدیکی محدوده هزار و ۸۰۰ دلاری پایین رفت ولی بعد توانست خود را در مقطعی به بالای هزار و ۸۳۰ دلار برساند.  به گزارش سایت اتحادیه صنف فروشندگان طلا، دلار پس از اینکه روز جمعه از اوج دو ماهه عقب‌نشینی کرد، در معاملات روز دوشنبه تلاش کرد بهبود پیدا کند. دلار قوی‌تر خرید طلا را برای خریداران غیرآمریکایی گران‌تر می‌کند. با این حال نگرانی‌ها نسبت به احیای آهسته اقتصاد آمریکا در پی انتشار گزارش اشتغال ماهانه ضعیف‌تر از حد مطلوب در روز جمعه، روند کاهش قیمت طلا را محدود کرد.

به گفته هووی لی، اقتصاددان بانک OCBC، آمار اشتغال غیرکشاورزی ضعیف‌تر از حد مطلوب در آمریکا ابهاماتی را نسبت به احیای اقتصادی برانگیخته است. اونس طلا می‌تواند امسال به ۱۹۰۰ دلار صعود کند زیرا رشد بازده اوراق خزانه در مقطعی محدود خواهد شد و توجهات به تورم جلب می‌شود. براساس گزارش رویترز، سرمایه‌گذاران اکنون به پیشرفت بسته کمک کرونایی ۹/ ۱ تریلیون دلار آمریکا معطوف شده‌اند که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان معتقد است پیش از ۱۵ مارس با حمایت یا بدون حمایت نمایندگان هر دو حزب حاکم تصویب خواهد شد. طلا سدی در برابر تورم و کاهش ارزش پول است که پیامدهای اجرای تدابیر محرک مالی و پولی هستند. در کنار این، جنت یلن اعلام کرد ثبات بازار برای دولت بسیار مهم است. به گزارش «ایسنا» وزیر خزانه‌داری آمریکا با اشاره به نوسانات اخیر بازارهای مالی گفت هنوز خیلی زود است که نهادهای نظارتی بخواهند به این موضوع ورود و سیاست‌ها و قوانین جدیدی را برای تنظیم وضعیت بازار اعمال کنند.  جنت یلن با بیان اینکه پیش از انجام هر کاری لازم است تا رفتار بازار و معامله‌گران به خوبی تجزیه و تحلیل شود، از کار مشترک وزارت خزانه داری با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا برای اطمینان بخشیدن به فعالان بازار خبر داد و گفت: این اطمینان را به سرمایه‌گذاران می‌دهم که هر کاری لازم باشد برای ثبات بخشی به بازارهای مالی انجام خواهیم داد.  در دو هفته اخیر پس از چندین ریزش متوالی و کم سابقه، ورود سرمایه‌گذاران آماتور به بازار باعث شد شاخص‌های بورسی به رکوردهای تاریخی تازه‌ای صعود کنند. قرار است یلن در اجلاسی مشترک با مدیران کمیسیون بورس و اوراق بهادار، کمیسیون معاملات آتی کالا، مدیران بانک مرکزی و مدیر منطقه‌ای فدرال رزرو در نیویورک به بررسی روند معاملات خرد در بازار بورس بپردازد تا  مشخص شود لازم است دولت اقدامی برای ثبات بخشی بیشتر به بازارهای مالی این کشور انجام دهد یا خیر.  همچنین شرکت‌ تسلا، یکی از غول‌های خودروسازی جهان که مدیرعاملی آن بر عهده ایلان ماسک است در فرمی که در کمیسیون بورس آمریکا (SEC) پر کرده،‌ اعلام کرده است ۵/ ۱ میلیارد دلار بیت‌کوین خریداری کرده است.  قیمت بیت‌کوین همزمان با اعلام این خبر رکورد تاریخی جدیدی را به ثبت رساند و به نزدیکی ۴۳ هزار دلار رسید.

 

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

15  −  11  =