حذف کارمزدهای شبکه‌ی اتریوم تا پایان سال جاری

مدیر ارشد اطلاعات شرکت آرکین اَسِتز(Arcane Assets) برآورد کرده است که درصورت رفع موانع موجود، پیشنهاد بحث برانگیز بهبود شبکه‌ی اتریوم(EIP 1559) تا پیش از پایان سال ۲۰۲۱ میلادی اجرایی می‌شود

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، صندوق سرمایه‌گذاری گری‌اسکیل در گزارشی پیش‌بینی کرده است که در نتیجه‌ی پیاده‌سازی پیشنهاد بروزرسانی ای.آی.پی ۱۵۵۹(EIP 1559) و حذف کارمزدهای شبکه‌ی اتریوم در این شبکه‌ شکل‌گیری حلقه‌ی بازخورد مثبت(Positive Feedback Loop) و افزایش قیمت این دارایی را شاهد خواهیم بود.

پیشنهاد بروزرسانی ای.آی.پی ۱۵۵۹ برای حذف کارمزد تراکنش‌ها از شبکه‌ی اتریوم را پیشنهاد کرده است که از کارمزد‌های پرداخت شده در این شبکه برای خرید توکن‌های اتر از بازارهای مبادلاتی و سپس حذف این توکن‌ها از شبکه استفاده می‌کند.

 تیم اوگیلوی(Tim Ogilvie)؛ مدیرعامل شرکت استیکد(Staked) که خدمات زیرساختی بر پایه‌ی شبکه‌ی اتریوم را ارائه می‌کند، پیشنهاد ای.آی.پی ۱۵۵۹ را به خرید سهام توسط یک شرکت سودده تشبیه کرده است: «در نتیجه‌ی اعمال این بروزرسانی شبکه‌ی اتریوم به شرکتی شباهت خواهد یافت که از سود به‌دست آمده سهامی که قبلاً منتشر کرده است را خریداری می‌کند.» وی افزود:

حذف میلیاردها دلار اتریوم می‌تواند افزایش قیمت این دارایی را موجب گردد. در حقیقت همزمان با کاهش تعداد رمزارزهای در دسترس، افزایش قیمت این دارایی را شاهد خواهیم بود.Tim Ogilvie

وی برآورد کرده است که با توجه به ارزش کنونی بازار رمزارز اتریوم(نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار) پس از اعمال این پیشنهاد ۱-۴ درصد از توکن‌های منتشر شده در هر سال حذف خواهد شد. «اگر از محدودیت انتشار بیت کوین(۲۱ میلیون واحد) را تایید می‌کنید، از کاهش حجم توکن‌های در دسترس اتریوم نیز پشتیبانی خواهید کرد.»

کاهش سطح نوسانات در بازار اتر

پیشنهاد ای.آی.پی ۱۵۵۹ به‌جای کارمزد متغیر ارسال تراکنش در شبکه‌ی اتریوم استفاده از روش اخذ کارمزد ثابت برای پردازش تراکنش‌ها را مطرح کرده است. انتظار می‌رود که در نتیجه‌ی اعمال این تغییر، پدیده‌ی دستکاری کارمزد تراکنش‌ها که توسط ماینرها و برای دریافت کارمزد بیشتر از کاربران شبکه اجرا می‌گردد نیز پایان یابد.

در این پیشنهاد بجای تعیین کارمزد تراکنش توسط کاربران، کارمزد پایه(BASEFEE) به‌طور خودکار و بر اساس سطح فعالیت در شبکه‌ی اتریوم تعیین خواهد شد. شلوغی شبکه افزایش کارمزد پایه و کاهش فعالیت در شبکه به‌طور متناسب کاهش کارمزد پایه را به همراه خواهد داشت.

در نتیجه همچنان کاربران قادر خواهند بود برای پردازش سریعتر تراکنش‌ها پول بیشتری را به ماینرها پرداخت کنند اما چنین اقدامی دیگر ضرورت نخواهد داشت. همچنین شبکه‌ی اتریوم از مبالغ جمع‌آوری شده ناشی از هزینه‌ی پایه برای خرید و سپس حذف توکن‌های اتر از این شبکه استفاده خواهد کرد.

 

کُد اخذ کارمزد پایه یکی از جالبترین ویژگی‌های پیشنهاد بروزرسانی ای.آی.پی ۱۵۵۹ محسوب می‌شود. این کُد(با مقایسه‌ی تغییرات کارمزد پایه در طول زمان) امکان تشخیص انباشتگی را برای قرارداد هوشمند فرآهم می‌کند و سپس به‌طور خودکار پارامتر‌های اخذ کارمزد را برای دوره‌های زمانی متفاوت تنظیم می‌کند.

دلیل تاخیر در اجرای بروزرسانی ای.آی.پی ۱۵۵۹

اریک وال(Eric Wall)؛ مدیر ارشد اطلاعات در شرکت آرکان اَسِت(Arcane Assets) بررسی مسائل مرتبط با امنیت سایبری پس از اعمال این بروزرسانی را دلیل اصلی اجرایی نشدن آن عنوان کرده است. وی افزود:

پس از بررسی و رفع مشکلات امنیتی، احتمالاً باید در بروزرسانی بعدی اتریوم که احتمالاً در اواخر سال جاری اجرایی خواهد شد، گنجانده شود.Eric Wall

اوگیلوی اظهار داشت که اجرای این بروزرسانی با مقاومت جدی ماینرها مواجه خواهد شد: «از آنجایی که اجرای این پیشنهاد بخشی از درآمد حاصل از کارمزد تراکنش‌ها را از دسترس ماینرها خارج می‌کند و در راستای منافع هولدرها قرار دارد، به‌طور طبیعی ماینرها با اجرای این بروزرسانی مخالفت خواهند کرد.» وی معتقد است که حذف بخشی از توکن‌های اتر در راستای منافع هولدرها قرار دارد اما برای ماینرها منفعتی نخواهد داشت.

 

منبع: کوینیت

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  +  6  =