محدوده قیمتی اتراق دلار

در دومین روز هفته، دلار در کانال ۲۴ هزار تومانی پیشروی کرد؛ روز یک شنبه دلار ۷۰ تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای ۲۴ هزار و ۲۷۰ تومان رسید.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، این دومین روز متوالی بود که بازار در کانال ۲۴ هزار تومانی نوسان می‌کرد؛ با این حال، به نظر می‌رسد بازار برای ادامه مسیر افزایشی و عبور از کانال ۲۵ هزار تومانی دشواری‌هایی خواهد داشت. بررسی روند آماری قیمت نشان می‌دهد که قیمت دلار در یک ماه گذشته در دامنه ۲۱ تا ۲۵ هزار تومانی اتراق کرده است.

در واقع بازار در برابر نزول به زیر ۲۱ هزار تومان با حمایت معامله‌گران مواجه شده و در آستانه مرز ۲۵ هزار تومانی میزان فروش‌ها افزایش پیدا کرده است. با توجه به دامنه قیمتی یک ماه اخیر، سیاست‌گذار نیز می‌تواند هدف‌گذاری‌های خود را با توجه به خواست بازار تنظیم کند. بازارساز می‌تواند در آستانه سطوح مقاومتی و حمایتی، تاکتیک خرید و فروش‌های خود را مدیریت کند؛ به‌عنوان مثال،‌ با نزدیک شدن به آستانه مرز ۲۵ هزار تومانی، فروش‌های خود را زیاد کند و زمانی که قیمت به کانال ۲۱ هزار تومانی رسید، اندازه خریدهای خود را بالا ببرد.

البته این نکته را باید در نظر گرفت که تمام دامنه‌های قیمتی، روزی شکسته خواهند شد؛ در شرایط کنونی که بازار بیش از اندازه به اخبار مربوط به برجام حساس است و به عبارتی فاز برجامی برداشته است، طبیعتا اخبار و متغیرهای امیدوار‌کننده می‌توانند قیمت دلار را به سوی سطوح پایین‌تر هدایت کنند، ولی متغیرهای ناامید‌کننده مانند ادامه تحریم‌ها، زمینه رشد خریدها و شکست مرز ۲۵هزار تومانی را به همراه داشته باشند.

برخی از بازیگران افزایشی در روزهای اخیر سعی کردند  روی این موضوع مانور بدهند که آمریکا به‌دنبال برداشتن تمام تحریم‌ها نیست. آنها با استفاده از این اهرم به‌دنبال بالا بردن فعالیت خریداران بودند. در مقابل، ‌کاهشی‌ها اشاره می‌کردند که دوران فشار حداکثری به پایان رسیده است و حداقل طی ماه‌های آتی بخشی از تحریم‌ها نیز برداشته خواهند شد. نکته جالب این است که هر دو گروه افزایشی‌ها و کاهشی‌ها به گزارشی از خبرگزاری بلومبرگ اشاره می‌کردند که عنوان کرده بود، آمریکا به‌دنبال آن است که با حفظ تحریم‌های کلی، ایران را به رعایت محدودیت‌های هسته‌ای پیشین وا دارد. در آن گزارش گفته شده بود، تحریم‌ها به‌طور کلی برداشته نخواهند شد، ‌ولی امتیازاتی به ایران برای برگشتن به محدودیت‌های هسته‌ای داده خواهد شد.در واقع افزایشی‌ها و کاهشی‌ها، تفسیرهای خود از یک گزارش را سعی می‌کردند در تعیین جهت انتظارات بازار اثر دهند.

در این میان، به باور بازیگران باتجربه بازار، هر چقدر ایجاد گشایش برای رسیدن به منابع ارزی بلوکه شده به تاخیر بیفتد، احتمال رشد بیشتر دلار افزایش خواهد یافت. با این حال،‌ دسترسی ایران به بخشی از منابع خود، سرعت فروش‌های ارزی را در بازار بالاتر خواهد برد.

سکه هم مسیر با دلار

در روزی که دلار در مسیر افزایشی حرکت کرد، سکه امامی نیز راه صعودی را در پیش گرفت. فلز گرانبهای داخلی دیروز ساعت ۳ بعدازظهر روی عدد ۱۰ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان قرار گرفت که ۱۹۰ هزار تومان بالاتر از روز شنبه بود. سکه در اولین روز هفته نیز ۱۵۰ هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود. به گفته برخی از فعالان، سکه و دلار در روزهای اخیر هم مسیر با هم حرکت کرده‌اند، ولی رشد قیمت سکه در روزهای اخیر تناسبی با میزان افزایش قیمت دلار نداشته است و این مساله موجب افزایش فاصله ارزش ذاتی این فلز گرانبها با قیمت بازاری آن شده است.

 به گفته برخی از بازیگران با تجربه بازار، سکه بازان احتمالا تصور می‌کنند، بهای دلار در روزهای آتی رشد بیشتری تجربه خواهد کرد. در نتیجه ترجیح می‌دهند به استقبال افزایش احتمالی قیمت‌ها بروند. گروهی از فعالان هم عنوان می‌کنند، بازیگران بازار سکه تصور می‌کنند در هفته جاری بهای اونس طلا رشد پیدا خواهد کرد. ارزیابی سایت کیتکو از نظرات مخاطبان و کارشناسان، احتمال افزایش قیمت اونس را معتبر می‌دانست. در صورتی که در روزهای آینده قیمت اونس طلا یا دلار افزایش معناداری را تجربه نکند، سکه در مسیر نزولی با سرعت زیادی قرار خواهد گرفت. با این حال، صحبت‌های فعالان نشان می‌داد که حداقل پس از ساعت ۴ بعدازظهر روز یکشنبه، سکه حتی بالای مرز ۱۱ میلیون تومانی خریدار داشت.

 

منبع: دنیای اقتصاد 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

47  ⁄  47  =