سایه بی‌ثباتی قیمت سهام شاخص‌ساز بر نوسانات بورس

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: تا زمانی که سهام بزرگ و شاخص‌ساز به ثبات نرسد و این سهام، حرکت مطمئن صعودی خود را آغاز نکنند کلیت بازار همراه با نوسان خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، "امیرعلی امیرباقری" امروز به روند فعلی معاملات بورس اشاره کرد و افزود: معاملات بازار سهام در وضعیت فعلی به دو قطب سهام شاخص‌ساز و سهام شرکت‌های کوچک تبدیل شده است که اکنون شاهد نوسان سفته‌بازانه در معاملات سهام شرکت‌های شرکت‌های کوچک در بازار هستیم.

وی افزود: مهمترین نکته در روند فعلی معاملات بورس این است که تا زمانی که سهام بزرگ و شاخص‌ساز به ثبات نرسند و حرکت مطمئن صعودی خود را آغاز نکنند کلیت بازار همراه با نوسان خواهد بود.

 امیرباقری با بیان اینکه نکته ای که باید مدنظر داشت ایفای نقش کلیدی نرخ ارز و تورم انتظاری در سهام بزرگ و شاخص‌ساز است، گفت: این سهام وابسته به نرخ ارز هستند و به عنوان مامنی برای پول‌های بزرگ در برابر تورم استفاده می شوند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به کاهش تورم انتظاری خاطرنشان کرد: براساس پیش بینی‌های صورت گرفته تا پایان سال آینده به سمت رکود کلی در اقتصاد  کشور پیش خواهیم رفت و در این زمان نه تنها بازار سرمایه بلکه همه بازارها با رکودی نسبی همراه خواهند شد و نباید انتظار روندی قوی را در معاملات بازار سهام به صورت کوتاه‌مدت داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه اکنون بیشتر بازار سرمایه تحت تاثیر مسایل سیاسی قرار گرفته است، گفت: بیشتر چشم‌انداز این بازار معطوف به سیاست شده است، زیرا سیاست خارجی با محوریت برجام، تحریم‌ها و آزاد شدن منابع بلوکه ارزی تا حدودی منجر به کنترل نرخ ارز  خواهند شد و در کوتاه‌مدت باعث کاهش قیمت ارز و رسیدن آن به نرخ های پایین می شوند.

امیرباقری با اشاره به اینکه دولت در میان‌مدت و بلندمدت به این نتیجه رسید که دست از کنترل دستوری نرخ ارز برداشته و آن را در حد تورم داخلی و خارجی نگه دارد، خاطرنشان کرد: در این صورت دیگر شاهد شوک‌های  ارزی که همیشه کلیت اقتصاد را با تهدید مواجه می کرد  نیستیم؛ بنابراین با توجه به اینکه تورم رو به کاهش است و نمونه آن را می توان در همه بازارهایی سرمایه گذاری مشاهده کرد به همین دلیل نباید انتظار روند صعودی پرشتاب را در بازارها داشته باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نوسان ایجاد شده در برخی از سهام شرکت های بزرگ ناشی از ضعف تحلیل است، گفت: افراد با این تصور که برخی از سهام شرکت‌های بزرگ جزو سهام دولتی هستند و به دلیل حمایت حتمی دولت در مسیر صعودی قرار می‌گیرند  اقدام به سرمایه گذاری در این سهام می کنند، در حالی که رسالت بازار سرمایه تامین مالی است و دولت هم به بازار سرمایه به چشم فضایی برای تامین مالی نگاه می‌کند.

وی با بیان اینکه نکته ای که باید سرمایه گذاران به آن دقت کنند گره خوردن مسایل سیاسی و اقتصادی با یکدیگر است و نمی‌توان فقط با تحلیل های ساده اقدام به خرید و فروش سهام در بازار کرد، اظهار داشت: بازار سرمایه از چند وقت گذشته به سمت حرفه‌ای شدن حرکت کرده است و دیگر سرمایه گذاری در این بازار کار چندان راحتی نیست.

امیرباقری به سهامداران توصیه کرد و گفت: با توجه به اینکه بیشتر سهامداران از تجربیات حرفه‌ای برای سرمایه‌گذاری در این بازار برخوردار نیستند؛ بنابراین برای ورود سرمایه‌های خود به این بازار باید از افراد حرفه‌ای کمک بگیرند زیرا بازار سهام بازاری تخصصی است و فقط با چند شاخص محدود نمی‌توان اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار و انتخاب سهام کرد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: به سهامداران توصیه می‌شود افق زمانی برای سرمایه‌گذاری در بورس را تغییر دهند و به سمت سرمایه گذاری بلندمدت در بازار پیش روند، زیرا در کوتاه مدت کسب بازدهی های چشمگیر در بازار میسر نیست و بهتر است در این بازار برای کسب سود بیشتر صبوری کنند.

وی ادامه داد: سهامداران باید در پرتفوی سهامداری خود در کنار سرمایه گذاری سهام از اوراق و اسناد خزانه استفاده کنند تا بتوانند ریسک پرتفو را متعادل کنند و وجوهی با نقدشوندگی بالا را در پرتفوی خود داشته باشند.

امیرباقری روند معاملات بورس در هفته جاری را پیش‌بینی کرد و گفت: کلیت بازار سهام در هفته جاری، نوسانی است و نمی‌توان شاهد روندی قوی در بازار بود، این امر در بلندمدت برای بازار مطلوب است  زیرا از طریق ورود خریداران جدید و دست به دست شدن سهام کف‌های قیمتی صورت می گیرد و می توان مسیرهای جدید را در بازار شاهد باشیم.

 

منبع: ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  +  9  =