اکوسیستم پرداخت به طراحی مجدد نیاز دارد/ پرداخت‌یارها جایگاه خود را بدانند

گفتگو با مدیرعامل پرداخت الکترونیک سداد؛

محمدمهدی محمودزاده معتقد است نقش رگولاتور در اکوسیستم پرداخت به درستی تعریف نشده و این اکوسیستم نیاز به طراحی و بازنگری جدید دارد به شرط اینکه همه منافع به ذی نفعان اصلی خود برسد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، شرکت هایPSP در اکوسیستم پرداخت باید به گونه ای متفاوت از گذشته عمل کنند.به گونه ای که پرداخت یارها به عنوان شرکای تجاری شناخته شوند نه رقبای تجاری، طبیعتا هرچه مثلث شاپرک، شرکت های پرداخت و پرداخت یارها به درستی تعریف و تسهیل شود منافع حاصله بیشتر خواهد بود.تبدیل بازار پرداخت الکترونیک کشور به اقیانوس قرمز، از مسئولیت های هر سه ضلع مذکور محسوب می شود.

در همین راستا طی گفتگویی با محمدمهدی محمودزاده، مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد، تلاش شده گوشه ای از دغدغه های اکوسیستم پرداخت کشور بیان شود که در ادامه با هم می خوانیم:

مدیرعامل پرداخت الکترونیک سداد با بیان اینکه اکوسیستم شبکه پرداخت در ایران عملا نیازهای این حوزه را در کل شبکه بدرستی پیش می برد، اظهار داشت: به اعتقاد من تنها ایراد این اکوسیستم این است که همه اعضای این اکوسیستم در تلاش هستند تا هزینه های تمام شده یکدیگر را بالا ببرند و درآمدهای حاصله در حوزه پرداخت به ذی‌نفعان اصلی نمی رسد.

وی با تاکید بر اینکه افرادی از این اکوسیستم منتفع می‌شوند که از نظر تعریف حرفه‌ای هیچ جایگاه و ویژگی در این شبکه ندارند که بخواهند بحث انتفاع برای آنان تعریف شود، افزود: به نظر می‌رسد نقش رگولاتور در این سیستم یا بدرستی تعریف نشده و یا قوانین و مقرراتی که در این حوزه تدوین می‌شود بدرستی اجرا و نظارت نمی شود.

محمودزاده تاکید دارد: این اکوسیستم نیازمند یک بازنگری مجدد و یک طراحی مجدد دارد به شرط اینکه همه منافع به ذی‌نفعان اصلی خود برسد و امیدواریم با ایجاد تشکل‌ها و انجمن های صنفی حوزه پرداخت که می‌تواند متشکل از شرکت‌های PSP، پرداخت یار، پرداخت‌بان و … باشند بتوان ارزش افزوده‌ای تعریف و همه به نفع درستی از این حوزه منتفع شوند.

مدیرعامل پرداخت الکترونیک سداد در پاسخ به این پرسش که مقررات موجود چقدر توانسته حقوق و منافع همه ذی نفعان را به صورت متوازن محقق کند، تصریح کرد: یا قوانین و مقرارات این حوزه عملا بصورت جامع شرایط را ندیده و یا اینکه نظارت درست و خوبی صورت نمی گیرد که قطعا یکی از این دو حوزه قطعا دارای مشکلاتی است که علت اصلی آن نرسیدن منافع حاصل از این اکوسیستم به ذی نفعان واقعی است.

وی ادامه داد: افرادی خارج از این اکوسیستم منتفع هستند که مشابه آن در کشور دیگری وجود ندارد. امیدواریم با شرایط جدید بتوان این را بدرستی تعیین و تامین کرد.

محمودزاده درباره اینکه آیا اصلاح این قوانین از طریق مجلس نیز وجود دارد، گفت: مجلس در این حوزه واقعا دست بانک مرکزی و شرکت شاپرک را باز گذاشته و به نظرم مجلس در این حوزه اصلا محل ورود ندارد.

مدیرعامل پرداخت الکترونیک سداد اینکه با بیان اینکه ما از محل انتفاع اکوسیستم پرداخت را بانک ها تعریف کردیم، تصریح کرد: قطعا بانک ها از این اکوسیستم منتفع هستند اما فقط آنها نفع نمی برند و شرایط پرداخت نیز برای پذیرنده تسهیل شده است و این سرویس نه تنها به صورت رایگان در اختیار آنان قرار می گیرد بلکه در بعضی جاها با یکسری رفتارها و رقابت های نامتعارف، پذیرندگان را از درآمد این حوزه منتفع می‌کنیم که این کار را سخت تر کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که رگولاتوری بانک مرکزی چقدر می تواند در اجرای مقررات، نظارت موثر داشته باشد، گفت: خیلی ضعیف؛ واقعیتی است که کاملا مشهود است چرا که رقابت های ناسالم و تعریف انتفاع برای افراد خارج از این اکوسیستم نشان می‌دهد که این مقرارات بدرستی تدوین و تعریف نشده و نظارت موثری نیز بر روی این حوزه نیست.

محمودزاده درباره اینکه شرکت‌های پرداخت مثل پرداخت یارها و پرداخت‌بان‌ها تا چه حد در اجرای مقرارات خوب عمل می کنند، اذعان کرد: این نیز متاثر از قوانین و مقرارات این حوزه است که همانطور که گفته شد بدرستی تعریف نشده است.

مدیرعامل پرداخت الکترونیک سداد می‌گوید: عدم تعریف صحیح در این حوزه عملا رقابت را دست عوامل موجود در این اکوسیستم از جمله شرکت‌های پرداخت یارها و پرداخت بان ها داده و آنها نیز یک رقابت ناسالم در این حوزه را آغاز کرده اند تا سهمی را بیش از بقیه کسب و یا سهمی را از بقیه به اصطلاح بقاپند به عبارتی حاضرند ضرر را بپذیرند به شرط اینکه سهم خود را ارتقا دهند و این  شرایط را بد کرده است که متاثر از آن قوانین این حوزه و عدم نظارت در این حوزه است.

وی در پاسخ به این سوال که برای تحول در نقش آفرینی شاپرک چه راه کارهایی می‌توانید پیشنهاد دهید، گفت: شاپرک قطعا نقش موثری در این حوزه باید داشته باشد کمااینکه دارد؛ درست است ایراداتی به بعضی از مسائل وارد است و در برخی جاها نیز از لحاظ نقش نظارتی شاپرک خوب عمل می کند.

محمودزاده افزود: شاپرک حوزه های نظارتی خود را افزایش می‌دهد و ما می دانیم مقاومت هایی از طریق شرکت های PSP برای اینکه این نظارت ها را کمرنگ تر و کم اثرتر کنند صورت می گیرد که باز هم نقش حاکمیتی باید اعمال شود تا همه تابع یک شرایط و یک مقررات باشند.

مدیرعامل پرداخت الکترونیک سداد تاکید کرد: در بسیاری از جاها می‌بینیم که مقررات وجود دارد اما بعضی از رقبا در این اکوسیستم عملا از این مقرارات عدول می کنند و واقعیت این است که خیلی هم نگران جرایم و قوانینی که در این حوزه تعریف شده نیستند و شاید این اثرات آنها در این مسائل کم اثرتر است که رقابت را همچنان ناسالم کرده و بقیه نیز خیلی مقید به انجام مقرارات نیستند.

وی درباره اینکه چگونه می توان ارتباط موثر بین شرکت پرداخت الکترونیک و پرداخت یارها را تسهیل کرد، گفت: نقش کاملا موثر است. پرداخت یارها یک لایه پایین تر از شرکت های پرداخت الکترونیک می بینیم و این نباید از این نقش پر رنگ تر باشد چون خود پرداخت یارها باید جایگاه خود را بدانند و فقط در توسعه کسب و کار به شرکت های حوزه پرداخت کمک کنند و از نگاه دیگر شرایط پرداخت را عملا برای عموم مردم تسهیل کنند.به نظرم نقش پرداخت یارها همین می‌تواند باشد.

محمودزاده در پاسخ به این سوال که مثلث بین شرکت پرداخت، بانک و شاپرک چگونه می تواند از پویایی بهتری برخوردار باشد، تصریح کرد: پاسخ این سوال به اکوسیستم بر می‌گردد که در این اکوسیستم نقش، انتفاع اینها به عنوان یک سه ضلعی تک تک بدرستی تعریف و مقرارات و نظارت ها بین این سه بدرستی برقرار شده است.

مدیرعامل پرداخت الکترونیک سداد با بیان اینکه بانک ها تمام هزینه های این اکوسیستم را پرداخت می کنند، خاطرنشان کرد: بالای 90 درصد این هزینه ها را بانک‌ها تقبل می‌کنند و در کنار  آن نفع هم می‌برند اما منافع فقط سمت بانک‌ها نیست بلکه یک هزینه از سمت بانک‌ها پرداخت می شود اما افراد دیگری نیز در این اکوسیستم منتفع هستند که منافعی را در این اکوسیستم تعریف نکردند.

وی تاکید کرد: به نظرم آنها نیز باید به سهم خود بیایند و در تولید و ایجاد منافع شرکت کنند و این بدان معنی است که کارمزد قطعا باید بسمت بانک ها باشد و بخشی از آن نیز سمت دریافت کنندگان سرویس پرداخت عموم مردم و بخشی از آن نیز به سمت پذیرنده ها باشد که در این حوزه تا شرایط و تسهیلات خوبی برای آنان تعریف شده که می توان گفت بیشترین منافع را پذیرندگان در این اکوسیستم می برند.

محمودزاده گفت: طبیعتا اگر بتوان یک اکوسیستم متعارف در حوزه پرداخت صورت بگیرد می‌تواند تبعات خوبی داشته باشد به شرطی  اینکه همه اعضا در این اکوسیستم اشراف و باور داشته باشند یعنی بپذیریم که قوانین و مقررات این اکوسیستم برای همه یکسان است.

وی افزود: همه باید رد اکوسیستم متعارف در حوزه پرداخت از شرایط رقابتی یکسانی برخوردار باشند منافع متناسب با آورده بین اعضای حاضر در اکوسیستم تقسیم شود و اگر این وضعیت شکل بگیرد می تواند تبعات خوبی داشته باشد چرا که یکی از ایرادات این حوزه بحث تعدد پوز نزد پذیرنده است.

مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد  با اشاره به خروج ارز برای واردات دستگاه های پوز به کشور، تصریح کرد: دستگاه پوز تماما با ارز وارد کشور می شود و اگر کسی هم مدعی تولید این دستگاه است فقط قطعات را سر هم می کند و در قبال تک تک این دستگاه های پوز، ارز از کشور خارج می شود بنابراین توجیهی ندارد که ما نزد یک پذیرنده تعداد زیادی دستگاه های پوز ببنیم این به نفع کل اکوسیستم نیست شاید هرکس بر اساس حضورش سهمی می برد اما در کلان به نفع اکوسیستم و مثلث سه ظلعی نیست.

 

منبع: ماهنامه بانکداری آینده شماره 49

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  +  3  =