مانع بیت‌کوین برای طلا شدن / تاثیر بیت‌کوین بر تقاضای طلا

ری دالیو (Ray Dalio)، میلیا‌ردر مشهور و مدیر صندوق‌های پوشش ریسک، با بیا‌ن اظهارات امیدوار‌کننده در مورد بیت‌کوین گفت که گمان نمی‌کند دولت‌ها اجازه دهند یک رقیب جدی در حوزه عرضه پول فعالیت کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، نظرات دالیو درباره بیت‌کوین که به گفته خودش باید به‌طور مستقیم خوانده شود تا‌ از تفسیرهای اشتباه رسانه‌ها جلوگیری به‌عمل آید، هم امیدوارکننده است و هم هشداردهنده. او در نوشته خود در ابتدا، دستاوردهای فنی بیت‌کوین را نام برده و سپس توانایی آن را برای یک دهه تداوم ستوده است. «معتقدم که بیت‌کوین یک نوآوری بسیا‌ر بزرگ است. اینکه نوع جدیدی از پول از طریق سیستمی ابداع شود که در رایا‌نه برنامه‌نویسی شده، حدود ۱۰ سال دوام آورده و به‌سرعت در حال کسب محبوبیت هم به‌عنوان پول و هم به‌عنوان محل ذخیره ثروت است، دستاورد شگفت‌انگیزی است.»

دالیو بر این باور است که بیت‌کوین هم‌اکنون هم یک دارایی «جایگزین و هم‌ارز طلا» است و به‌خاطر کم‌ارزش‌شدن پول فیا‌ت به‌دلیل چاپ بیش از حد و بدهی [توسط دولت‌ها]، بیت‌کوین در آینده اهمیت بیشتری خواهد یا‌فت.

کسانی که آن را ساخته‌اند و از رویا‌ی تبدیل چنین پولی به واقعیت پشتیبانی کرده‌اند، برای حفظ آن رویا‌ و حرکت‌دادن بیت‌کوین (و رقبای مشابه آن) به‌سمت تبدیل‌شدن به دارایی هم‌ارز طلا، کاری اعجاب‌انگیز انجام داده‌اند. تعداد دارایی‌های جایگزین مشابه طلا در زمان فعلی که نیا‌زی روزافزون به آنها وجود دارد (به‌خاطر حجم تولید بدهی و پول که اکنون در جریا‌ن است و در آینده روی خواهد داد) چندان زیا‌د نیست. از نظر دالیو، بیت‌کوین هم‌اکنون نیز از مرز «ایده سوداگرانه» عبور کرده و تبدیل به چیزی شده است که «احتمالا» در آینده نیز دارای ارزش خواهد بود.

به‌نظر من، بیت‌کوین در گذر از مرز یک ایده به‌شدت پرریسک که ممکن بود در کوتاه‌مدت از بین برود، موفق بوده و تبدیل به چیزی شده است که احتمالا خواهد ماند و در آینده نیز ارزشمند خواهد بود.

با این حال، این‌طور نیست که همه چیز درباره اولین ارز دیجیتال جهان از نگاه دالیو خوش‌بینانه باشد. این مدیر صندوق پوشش ریسک بر این باور است که حریم خصوصی در بیت‌کوین فقط تا‌ اندازه‌ای است که دولت‌ها اجازه می‌دهند. او در این باره گفت: به‌عنوان مسائل جانبی پیرامون دیجیتال بودن بیت‌کوین، پرسش‌هایی هم درباره میزان حریم خصوصی آن و نیز درباره اینکه دولت کدام ویژگی‌های آن را مجاز و کدام را غیرمجاز خواهد شمرد مطرح می‌شود. درباره حریم خصوصی، به‌نظر می‌رسد بعید است بیت‌کوین به آن اندازه که برخی گمان می‌کنند خصوصی باقی بماند. هرچه باشد، این ارز یک دفترکل عمومی است…

چرا باید دولت‌ها قصد ایجاد اختلال در استفاده از بیت‌کوین را داشته باشند؟ از نگاه دالیو، اصولی که امروزه در بازار نقش دارند، دقیقا همان‌هایی هستند که در سال ۱۶۹۴ هم نقش مؤثری در بازار ایفا می‌کردند. در آن زمان بانک تا‌زه‌تأسیس انگلستان به‌دنبال تحکیم جایگاه خود به‌عنوان تنها صادرکننده بدهی و پول در درون مرزهای کشور بود. پیشگامان هر صنعت طبیعتا تلاش می‌کنند مخالفان را سرکوب کنند و به‌گفته دالیو همین مساله، در مورد بیت‌کوین هم اگر به محبوب‌تر شدن ادامه دهد، اتفاق خواهد افتاد.

شاید فکر کنید دور از ذهن است که دولتی بخواهد به حریم خصوصی بیت‌کوین حمله کند یا‌ جلوی استفاده از بیت‌کوین (و رقبای آن) را بگیرد، اما به‌نظر من هر چه بیت‌کوین موفق‌تر شود، احتمال وقوع این اتفاقات بیشتر خواهد بود.

دالیو بعید می‌داند که نهادهای دولتی به بیت‌کوین اجازه دهند به‌عنوان جایگزینی برای پول نقد رشد کند و این افکار، ستایش‌های پیشین او را درباره این فناوری خنثی می‌کند. او می‌گوید: تصورش برای من سخت است که آنها به بیت‌کوین (یا‌ طلا) اجازه دهند که انتخابی بهتر از پول یا‌ اعتبار تولیدشده توسط آنها باشد. به گمان من بزرگترین خطر برای بیت‌کوین موفقیت آن است، چراکه اگر موفق شود، دولت تلاش می‌کند آن را از بین ببرد و قدرت زیا‌دی برای این کار دارد.

دالیو این ادعا را که افزایش تقاضا با کاهش عرضه بیت‌کوین به آن اعتبار می‌دهد، زیر سؤال برد. او گفت که ظهور دارایی‌های مشابه بیت‌کوین (آلت کوین‌ها) با عرضه یک جایگزین با خدمات مشابه، باعث گسترش عرضه بیت‌کوین می‌شود. بنیا‌ن‌گذار شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری بریج‌واتر اسوشییتز (Bridgewater Associates) ایده‌ها و نظریه‌ها را کنار گذاشت و از کارمندان خود در این شرکت خواست که کارآیی بیت‌کوین را به‌عنوان یک دارایی متنوع هنگام سیر نزولی بازار در مقایسه با طلا محاسبه کنند.

او نتیجه گرفت: هنوز برای اینکه بگوییم بیت‌کوین در آینده همان میزان از تنوع‌بخشی را تا‌مین خواهد کرد زود است. دالیو افزود: با این نمونه آماری کوچک و با توجه به سرعت رشد و تکامل دنیا‌ی ارزهای دیجیتال، هیچ نتیجه‌گیری قاطعی نمی‌توانیم ارائه کنیم. تا‌کنون، توانایی بیت‌کوین در تنوع‌بخشی بیشتر نظری بوده تا‌ مبتنی بر واقعیا‌ت.

 

منبع: ارزدیجیتال

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

42  +    =  46