لزوم ارائه ساختار جدید از یارانه‌ها در سال ۱۴۰۰

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: افزایش یارانه‌ها تاثیر منفی بر روی سطح معیشت و رفاه جامعه خواهد گذاشت و اهداف مجلس با وجود خوش نیتی در این موضوع محقق نخواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، ایمان اسلامیان کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به مطرح شدن افزایش یارانه‌ها در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ اظهار کرد: باید از چند جنبه به این موضوع نگاه کرد موضوعی که در کمیسیون تلفیق بررسی شده به دلیل منابعی که برای آن در نظر گرفته اند، ممکن است محقق نشود.

او ادامه داد: اما از جنبه هزینه‌ها وقتی یارانه‌ای مقرر و مصوب شود تکلیفی برای دولت و انتظاری برای عموم جامعه برای دریافت آن ایجاد می‌شود که باید جدی به آن نگاه کرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: تا زمان هوشمندسازی کامل نظام رفاه کشور و تعیین دقیق افرادی که نیازمند به یارانه هستند، افزایش یارانه‌ها نه تنها منجر به افزایش رفاه نمی‌شود بلکه حتی باعث رشد نقدینگی، تورم و گرانی می‌شود.

اسلامیان افزود: بیشتر از آن پولی که به عنوان یارانه به افراد پرداخت می‌شود سفره مردم در پی گرانی‌ها کوچکتر خواهد شد. طرح‌های این چنینی مجلس که با هدف اصلاح انجام می‌شوند و به دنبال معیشت مردم است اما در نهایت تاثیر منفی بر روی سطح معیشت و رفاه جامعه خواهد گذاشت و اهداف مجلس با وجود خوش نیتی محقق نخواهد شد.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی تصریح کرد:بهتر است یارانه‌ها از حالت پرداخت وجه نقدی خارج شده و به صورت غیر نقدی، بسته‌های حمایتی و اعتباری تبدیل تخصیص یابد.

اسلامیان گفت: بسیاری از افرادی که یارانه نقدی به آن‌ها پرداخت می‌شود این مبلغ در سبد درآمد و هزینه آن‌ها عددی نیست و منابعی است که می‌توان گفت به هدر می‌رود.می‌توان از اینگونه یارانه‌ها با عنوان یارانه‌های بی دلیل و و بیهوده نام برد که آثار و تبعات منفی آن‌ها بیشتر از بعد حمایتی آن است.

وی گفت: به نظر می‌رسد باید منتظر ساختاری جدید از یارانه‌ها در سال آتی که سال پایانی دولت است باشیم.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

75  −  66  =